Annons

storlek på bildfiler på cd till kund

Produkter
(logga in för att koppla)

camag

Aktiv medlem
Rubriken var lite svårformulerad... =)

Men, frågan jag har är:

Jag hade ett uppdrag att fotografera på en stor fest som kommunen anordnade. Det skulle vara mingelbilder och något från varje sak som hände på scenen.

Dom vill ha bilderna på en cd. CDn tänker dom sedan att sälja till människorna som var med på festen att ha som minne.

Nu undrar jag - vilken upplösning hade ni valt på bilderna?
Människorna som skall titta på bilderna kanske inte klarar av att förminska bilderna själva?
Är det bäst att ha en storlek på 800 px på bredden?
Eller hade ni valt större? och i så fall vad?

Hon som beställde bildena har ingen aaaning säger hon, hon är bara kanslist på kommunkontoret och begriper inte sådant här.

Jag har lovat att leverera i morgon, så det skulle vara bra med några snabba svar!

Tack!

/Catarina

800x533 blir trevligt, alternativt 600x400. Tanken är om jag förstått det hela av beställaren är att CD:n ska bli ett minne för dem som var där och att den ska betraktas i datorn.

Tack Roland!
Jo, det är så jag har förstått det hela också.
Jag har till och med sagt till dom att jag vill att dom skall fråga mej innan dom använder bilderna till annat.
Där är ju bilder på banden som uppträdde på scen - och jag vill ju helst inte se dom i vår lokala tidning eller liknande sedan...
(Hur jag nu skall kunna hindra det, när cd:n kan komma att spridas till flera hundra kommuninnevånare...)

Men du håller i alla fall med mej om att en ganska liten bild är att föredra, det var ju bra.

/Catarina

Både och...

Jag skulle ha gjort en mapp med högupplösta bilder (RGB) och en mapp med lågupplösta bilder. Som alternativ till det sistnämnda kan man också sätta samman ett powerpoint-bildspel eller liknande.

På detta vis kan man båda ha bilderna för utskrift och skärmvisning.

/Niclas

Har iofs inte med det att göra, men kommer du att ta betalt för detta eller kommer kommunen att tjäna pengar på ditt arbete? Låter lite som att du vill vara snäll (vilket man naturligtvis ska vara) och gör detta för skojs skull, men att kommunen sedan drar in pengar på det. Att sedan bilderna kan "utnyttjas" utan ersättning till dig gör väl att man bör ta en del betalt. Eller är jag helt ute och cyklar?

Om du inte vill att dina bilder ska användas hur som helst så låter det ju dumt att ge ut högupplösta bilder som kan användas för tryck eller utskrift..

D76 skrev:
Har iofs inte med det att göra, men kommer du att ta betalt för detta eller kommer kommunen att tjäna pengar på ditt arbete?

Jo, jag kommer att få betalt!
Inte mycket, men ersättning per timma + för cd bränning får jag och eftersom det är mitt första betalda uppdrag är jag nöjd - MEN - vill samtidigt inte bli lurad!

Jag tror att jag gör som så att jag gör en mapp med högupplösta bilder och en med ett webbgalleri med lågupplösta bilder.
Då kan dom välja vad dom vill använda.

(Och jo, jag känner nog lite grann som så att jag vill vara "snäll" så här i första början, för att ha en möjlighet att få fler uppdrag).

/Catarina

Varför ge dem högupplösta bilder?
Risken att de kan använda bilderna till "annat" är minimal om du gör dem max 800. Då kan du ju få lite mer jobb i och med att du kan få efterbeställningar av bilder och så.

/ Piha, som inte sålt nåt (ännu).

Piha skrev:
Risken att de kan använda bilderna till "annat" är minimal om du gör dem max 800. Då kan du ju få lite mer jobb i och med att du kan få efterbeställningar av bilder och så.

/ Piha, som inte sålt nåt (ännu).

Det där var ju faktiskt en idé Pia!
Jag tror att det var den bästa hittills!
Det är ju aldrig fel att vara lite om sig och kring sig, hihi...

/Catarina

Piha skrev:
Risken att de kan använda bilderna till "annat" är minimal om du gör dem max 800...

Nja, 800 pixlar räcker till att trycka bilder med god kvalitet.

En kommun använder bilder till flera saker, webben, turistbroschyrer och annat informationsmaterial.

Ibland trycker de sådana där tidningar av dagstidningskvalitet och då kan en 800px-bild tryckas i 12 centimeters bredd.
Vill de blåsa på rejält med broschyr av hög klass kan bilden tryckas i en storlek av 6,5 centimeter. Det är små bilder men hur ofta har vi inte sett just sådana småbilder i broschyrer?

De kan interpolera upp storleken kanske 25% (vilket går utmärkt om bilden är av god kvalitet).

Jag skulle göra bilderna i Fotosidanstorlek det vill säga 600 pixlar.

Och Catarina, jag tycker inte man skall vara ”åpen” men om du är alltför snäll på första jobbet kommer du tvingas vara lika snäll på de andra.
Man får fler jobb genom att vara trevlig och leverera kvalitet i tid till ett pris som bara svider lite sådär lagom.

Mikael!

Tack för ett mycket bra svar på min fråga!

Jag har tänkt så mycket fram och tillbaka på detta att jag håller på att bli gråhårig!

Nu har jag i alla fall tagit ett beslut och det får nog bli bra så här.
Migränen ligger och lurar bakom ögat och jag måste bränna cd snart.

Det är en liten kommun och jag skulle nog få reda på om bilderna används, hoppas jag.
Jag har gjort en liten, liten märkning i nedre högra hörnet dessutom. © CM står det, enkelt och lite diskret, men jag har det där i alla fall!
Jag vet att det går att skära bort osv. men man måste tro människor om gott ibland!

Apropå betalningen så är det tyvärr redan bestämt och det går nog inte att ändra på det i efterskott. Till nästa gång skall jag dock vara mer förberedd - för detta kom väldigt plötsligt. Killen som skulle fotat (kommunalanställd...) blev sjuk och då frågade dom mej.

/Catarina

ANNONS