Annons

Storlek på bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Skulle gärna vilja ha en lathund på vilka storlekar och upplösningar som är passande vid olika tillfällen, tex
- bilder till fotoalbumet
- skriva ut och förstora
- lägga på en hemsida/blogg
- skicka i mail till vänner
- mm

Jag sparar alla mina bilder i 24*16 cm, 300 pixels/inch, efter att ha blivit lärd så av mina fotolärare, men det känns onödigt stort för de där bilderna som man inte gör något av, retuscherar och sedan glömmer i datorn - de blir ju runt 7 gb styck. Jag känner att jag har en kunskapslucka här att fylla, så kom gärna med råd och tips!

Tack!
/Zandra
 
Tycker dina fotolärare har rätt i att du bör spara dem i fullformat. Men jag tror du menar att de blir 7 MB stora och inte 7GB.
Visst det går snabbt åt utrymme och hårddiskpriserna har gått upp sen översvämningarna i Japan, men en 2 TB hårddisk till lagring rymmer mycket.

Problemet med ditt tänk är att du vill "förstöra" bilderna för att spara plats. Om du förminskar dem och sedan kommer på att du vill ha en förstoring av en viss bild, så kan det vara så gott som kört. Förlorad bildinformation är förlorad.
 
Men hej Daniel :)
Ja, mb menar jag så klart, tack.

Men om jag sparar i psd, och vill göra en kopia i jpeg för något ändamål - vad kan då passa för storlek och upplösning? En slags lathund skulle sitta fint, som sagt. Hur gör du/ni?
 
Men hej Daniel :)
Ja, mb menar jag så klart, tack.

Men om jag sparar i psd, och vill göra en kopia i jpeg för något ändamål - vad kan då passa för storlek och upplösning? En slags lathund skulle sitta fint, som sagt. Hur gör du/ni?

Personligen fotograferar jag både i RAW och JPG. Men jag sparar alltid "negativet" eller orginalfilen och en redigerad fullstor bild i JPG. Sen gör jag förminskningar för web och dyligt, men dem kastar jag oftast senare. Om jag vill ha någon ny, gör jag bara det från den redigerade "stora" bilden.

Jag har en NAS (Nätverkshårddisk) som jag lägger alla bilder på när jag redigerat klart dem. Det gör att jag kan komma åt dem var som helst, bara jag har internet. Samtidigt så är det flera hårddiskar som speglar varandra, vilket gör att om en hårddisk skulle gå sönder så finns bilderna på en annan. Sen är det bara att byta ut den trasiga och allt kopieras över till den nya.
 
- bilder till fotoalbumet
Beror ju på vad det är för album. De 3 vanligaste storlekarna för fotoalbum är 10*13 / 10*15 / 11*15

- skriva ut och förstora
Beror ju helt på hur stor du vill att bilden ska bli...?

- lägga på en hemsida/blogg
Beror på hur bred inläggssidan på bloggen/hemsidan är. Är den 1000px bred så "kan" du ju inte ha över det, är den 400px bred så är väl de en bra grundpunkt

- skicka i mail till vänner
Beror ju på vad de ska göra med bildenra. Skriva ut stort? blogg/hemsida? fotoalbum?



för övrigt så ser jag ingen större vits med att spara alla bilder i 330ppi om du bara ska lägga upp dom på webben eftersom web-standarden är 72ppi
 
Det är ute och cyklas en hel del i svaren till den här tråden. Här finns en utmärkt artikel om bildstorlekar, ppi, dpi och all annan mumbo jumbo avseende digitala bilder. Artikeln är skriven av en medlem här på fotosidan.
http://erro.se/artiklar/Bildstorlek/
Anders W

Redigerad: Hoppsan - författaren själv hann före!
 
När det gäller bilder som ska tittas på digitalt, t.ex. på datornskärmen, så är det bästa att bilden har samma upplösning som skärmen så att den inte behöver skalas om. Om den är större så måste den förminskas för att få plats, vilket gör att den ser sämre ut eftersom bildvisningsprogrammet inte vet hur bilden ska förminskas på bästa sätt. Och om den är mindre så används så klart inte skärmen på bästa sätt.

Jag brukar alltid förminska och skärpa mina bilder så att de ser bra ut på min skärm, vilket oftast betyder 1200 pixlar i höjd (självklart så har jag kvar RAW-filerna också). Tyvärr så har många andra upplösningar på sina skärmar, så om bilderna ska ses av andra så får man försöka hitta någon bra upplösningar som passar bra. När jag t.ex. lägger upp bilder på min deviantart-sida så brukar jag anpassa bilderna så att de blir 900 pixlar i höjd, eftersom det är det största som deviantart tillåter utan att bilden automatiskt skalas om.

Du sparar dina bilder i ca. 2835x1900 pixlar, vilket förmodligen är onödigt stort om du bara ska titta på dem på din skärm (om du inte råkar ha en väldigt stor skärm). Om du först och främst tittar på bilderna på din skärm så är det bäst att anpassa dem efter det, och sen göra kopior i andra storlekar när så behövs. Sen gäller det bara att inte skaffa en ny skärm...
 
Hej !

Vad kostar en lös hårddisk ?

Vad kostar 2 st ? eller 3 st ?

------

Hur många bilder får du in på 1-2 GB ?

- En förrfärlig massa, även i Raw, jag tror man tänker fel om man förminskar
bilderna pga snålhet, däremot är det lätt att spara en massa bilder som inte
är nått vidare bra, vilket jag ser som ett större problem.

Är det några bilder man ska vara rädd om, dvs behålla i så "oförstört" skick
som möjligt så är det ju de på sina nära .
( däremot slänga dåliga bilder så fort som möjligt, de gläder ingen )

Riktigt hur man hanterar det på längre sikt vet jag inte, vem kan nu läsa en
8-tums diskett ? ( ca 30 år sen )




//MW
 
När jag lägger ut bilder på en websida så brukar jag använda 1200 pixlar i bredd o 900 pixlar i höjd. Om detta sedan är optimalt har jag faktiskt ingen uppfattning om.

Exempel: videofotografen.com

När jag postar bilder till vänner som ska kolla bilderna på sina högupplösta TV skärmar så postar jag originalbilderna i JPG format. RAR-packar dom med WINRAR o lägger sedan upp dom på en server typ rapidshare.com.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.