Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Storlek - LowePro Street & Field Lenscase 4

Produkter
(logga in för att koppla)

Ole Wigren

Aktiv medlem
Är på gång att köpa LowePro´s midjebälte med separata väskor, men är osäker på vilken väska som passar till ett Canon EF 400/5,6?

LensCase 4 ska på höjden vara 25,5 cm invändigt, men objektivet är 28 cm. Det fattas alltså ynka 2,5 cm.

Tittar man på väskan på tex.
54019544SF.jpg

så bygger locket lite på höjden också.
Så frågan är ju hur innermåttet är mätt - om det är upp till kanten och sedan har man lite tillgodo med locket eller ej?

Nästa steg är en LensCase 5, men det känns som överkurs då den blir så väldigt stor åt alla håll.

Någon som har en LensCase 4 och som har lust att kontrollmäta om man kan trycka ner 28 cm i den?
 
Skickade ned måttbandet i mitt LensCase 4 och det verkar snarare vara 24,5 cm innermått än 25,5. Mitt 24 cm långa Nikkor 70-200 passar i alla fall som gjutet i höjdled. Däremot blir det lite skramligt i sidled men det går att leva med. Jag tror att 28 cm kan bli tufft. Bottenvadderingen går emellertid med lite god vilja att ta loss, och då vinner man ca 3,5 cm, men tappar skydd då man sätter ned prylarna på backen. Möjligen skulle man kunna ersätta originalvadderingen med en tunnare hemmagjord?
Nåväl, lycka till med inköpen!
// micke
 
Nu är väl inte det exakta svaret som du vill ha... Men jag har tejpat fast motljusskyddet på mitt Nikon 70-200 (låsmekanismen är skum, det lossnar lätt). Var såklart inte en chans att det fick plats i Lens Case 4at som jag hade... Men jag kände i botten och bottenplattan sitter fast med kardborr. Så jag lossade på det, sen är det som en fick som håller en skumgummipuck och en skiva av hårdplast. Ut med skumgummit så tjänar man 3-4 cm.

Kontentan av det hela är att med lite buckligt lock så får jag ner mitt 70-200 med monterat motljusskydd, totallängd 31cm. Ja, man tappar lite dämpning i botten men... whatever :)
 
Orky skrev:
Nu är väl inte det exakta svaret som du vill ha...

Jodå Patric, det var EXAKT det svaret som jag ville ha - tackar Patric och Mikael som väl besvarat min fundering! =)

Eftersom väskorna kommer att hänga i bältet hela tiden så ser jag inget problem i att stoppningen i botten minskas till förmån för ett längre objektiv.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.