Annons

storformat: mattskivor

Produkter
(logga in för att koppla)

frsk

Aktiv medlem
På en äldre Szabadkamera som jag har sitter en mattskiva som jag upplever som ganska mörk (trots bländare 4,5). Något som jag undrar är om det är någon idé att byta. Hur mycket ljusare är moderna mattskivor? Är det t.ex. lika stor skillnad på en normal 50-talsstorformatsmattskiva och en modern som det är mellan en mattskiva på en Hasselblad 500C och en ny bladare? Var kan man bäst köpa nyare mattskivor? Finns det något annat sätt att göra den befintliga mattskivan ljusare?

Bästa,
F.
 
Jag bytte mattskiva i min rolleicord från orginalet som var väldigt mörk (speciellt i hörnen) till en Maxwellskiva och det blev en otrolig skillnad. Vet inte om resultatet blir det samma på en storformatare men jag skulle nog tro det. Du kan maila Bill Maxwell från denna sida

http://www.mattclara.com/maxwell/index.html
 
Bill Maxwells skivor lär vara kanonbra, funderar att köpa en till min Rolleiflex TLR. Ett annat tips är Beattie-screens, har en till min Sinar och jag uppskattar den till 2-2½ steg ljusare än sinarorginalet. BH photo and video i NYC säljer dem, finns säkert lite var stans inom EU också.
 
Maxwellskivorna verkar högintressanta. Får jag fråga vad den kostade till din Rolleicord? / F.
 
En grej som man kan göra för att få mattskivan lite ljusare är ju att montera en fresnellins utanpå den existerande mattskivan. Det gjorde jag på min rolleiflex, och den blev mycket ljusare, framföallt i hörnen. På en tvåögd spegelreflex så ligger ju fresnellinsen på den gamla mattskivan, blir väl kanske lite klurigare att få fast den på en storformatare.

Typ en sån här kanske:
http://cgi.ebay.com/Large-Fresnel-L...goryZ627QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
 
Jag gav nog ungefär 1200 tror jag om jag inte minns fel. Det var en variant med snittbild och rutnät. Tyvärr råkade jag åka på tull också så det är något man kanske bör tänka på.

Personligen är jag hur nöjd som helst. Det blev en helt annan kamera med den skivan.
 
Skott skrev:
Maxwellskivorna verkar högintressanta. Får jag fråga vad den kostade till din Rolleicord? / F.

Räkna med att du får betala 2500-3000 kr för en Maxwell-mattskiva i den storleken.

Annars är det många som gillar satinsnow, som visst ska vara lite ljusare och mycket finkornig. Den har dock ingen fresnellins. Kostar bara ett par hundra.
http://www.satinsnowglass.com/

Du använder väl svart skynke och lupp?
 
aleklint skrev:
En grej som man kan göra för att få mattskivan lite ljusare är ju att montera en fresnellins utanpå den existerande mattskivan.

Det viktiga är att tänka på vad fresnellinsen har för brännvidd. Är brännvidden fel så gör den ingen skillnad alls.
 
Jodå, skynke och lupp används flitigt. Ska titta på Satinsnow - tack för tipset. Är det förresten bara att skruva bort Szabadskivan och på med den andra? Är alla mattskivor lika tjocka - eller har det ingen betydelse?

Bästa,
Fredrik
 
Tjockleken har ingen betydelse för skärpeinställningen. Bilden fastnar ju på den matterade sidan, mot optiken. Däremot är det viktigt att den ligger ann ordentligt i utfasningen för skivan. MVh. Olle.
 
Hej igen! Tack alla, för tipsen.

Ligger an i utfasningen? Får man bara en i rätt dimensioner borde detta väl inte vara något problem? Den nuvarnade skrivan vilar på en träram och är fastsatt med två fastskruvade och böjda metallbitar.

Är det stor skillnad mellan Maxwell och SatinSnow?

Hur får man lämpligast tag i en fresnellins? Bör man i så fall skaffa en för varje brännvidd, t.ex. 75 mm, 105 mm, 150 mm o.s.v.? Gör fresnellinserna stor skillnad?

Bästa,
F.
 
Hej! Det gör stor skillnad med fresnellins - blir mycket ljusstarkare med. Du har samma fresnellins för alla brännvidder. Du kan kolla med DITO Photoproffs AB, som säljer mycket storformats grejer. Det bästa är att köpa mattskiva och fresnellins ihop, av samma fabrikat. Mvh.Olle
 
Skott skrev:
Hej igen! Tack alla, för tipsen.

Ligger an i utfasningen? Får man bara en i rätt dimensioner borde detta väl inte vara något problem? Den nuvarnade skrivan vilar på en träram och är fastsatt med två fastskruvade och böjda metallbitar.

Är det stor skillnad mellan Maxwell och SatinSnow?

Hur får man lämpligast tag i en fresnellins? Bör man i så fall skaffa en för varje brännvidd, t.ex. 75 mm, 105 mm, 150 mm o.s.v.? Gör fresnellinserna stor skillnad?

Bästa,
F.

Inga problem att byta mattskiva på en Szabad. Jag har inte bytt på min (8x10") men har haft loss skivan för rengöring. Precis som su säger, se bara till att få rätt dimensioner.

/F
 
Skoj. 8x10" är nästa steg för mig. Antar jag.
Rengör du med två och vatten? Eller?
Bästa,
Fredrik
 
Skott skrev:
Skoj. 8x10" är nästa steg för mig. Antar jag.
Rengör du med två och vatten? Eller?
Bästa,
Fredrik

På den gamla Szabad-mattskivan - där jag kan vara säker på att det inte finns någon som helst ytbehandling - använder jag vanlilgt diskmedel. På modernare mattskivor använder jag kodaks linsrengöringsvätska.

Använder inte min Szabad 8x10 varje dag precis men den är verkligen rolig att arbeta med. "Slow-photo" när det är som bäst.

/F
 
Får jag fråga var du hittade Szabaden och vad den kostade? Är den en tidig eller sen modell (dvs. finns många rörelsemöjligheter etc)? / F.
 
Hittade den på Tradera för drygt 3000.

Den har samma justeringsmöjligheter som de mindre modellerna
 

Bilagor

  • szabad-810.jpg
    szabad-810.jpg
    13.9 KB · Visningar: 201
Hej!

Tar upp tråden igen. Hittade till sist en Szabad 18x24 som komplement till min 9x12. Min 18x24 är dock svart och alltså en ganska sen modell med roterbart bakstycke o.s.v. Ska försöka lägga upp en bild på den senare.

Bästa,
F.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.