Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stora utskrifter

Produkter
(logga in för att koppla)

joakim_hansson

Aktiv medlem
Har ett litet problem.

-Ska ha en liten utställning i december och firman som har lokalen där det skall ställas ut vill gärna se utskrifter på ca 50x70 cm.
Det jag undrar nu är om det är möjligt att lösa detta med en kamera som tar bilder på 6,3Mpix

Interpolation i photoshop har jag hört talas om, men blir resultatet bra? Kommer bilderna att se ok ut?
Hur stora bör de göras i photoshop? (antal pixlarxpixlar) formatet kommer att vara 2:3.

Priset för utskrifterna är inte intressant då firman kommer att stå för den kostnaden.

Alla tips gällande knep o knåp i photoshop mottages varmt :) Hört att man ska öka storleken successivt i steg om 10 procent - stämmer det??
 
bild2.jpg


Bilden är tagen med en 10D. Tyckte det blev ett rätt bra resultat, dock ser man ju att det inte är klockrent om man tittar på 15 cm avstånd. Men vem står så nära när de tittat på foton?

Jag skrev bara i storleken jag ville ha och interpolerade. Utskriften gick på 200 kr på www.fotolabo.net .
 
Big Pictures !!

Jag har gjort mängder uatv 50 x 70 förstoringar, med strålande resultat !
Kameran levererar 6.3 mpix.
Så det vore inga problems !

Det enda arbeten jag gjort med bilderna är att jag lagt på USM och konverterat till Fotolabos ICC Profil...

Alla förstoringar är gjorda hos Fotolabo, det enda stället jag "litar" på beträffande kvalitén..
 
Varför inte pröva Frontline hos Crimson, över nätet. 50*70 = 150:- + moms. Nog är jag nöjd med deras jobb.
 
Njaa det blir nog Odenlabs nät tjänst o sen hämta dem i butiken, har skrivit ut hos dem förr o e väldigt nöjd med resultatet.
Trevlig personal dessutom :)
 
Bilden på skylten har jag fotat med min D100. Bilden är 3 meter bred och nästan två meter hög så enligt mig är det inga problem med stora utskrifter med den utrustning du har.
 

Bilagor

  • varg.jpg
    varg.jpg
    45 KB · Visningar: 291
O jäklar!!!

Ja du då ska det nog gå bra haha :)

Jag kanske mailar nån liten fråga om tips i PS CS sen Daniel om det är ok - vill ju att det ska bli bra, första utställningen o allt speciellt när jag har en sponsor oxo hehe
 
Rejäl förstoring!

Var kan man lämna in sina bilder för att få en sådan förstoring? 3*2 meter skulle sitta fint hemma.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.