Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

stora utskrifter

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är helt säker på att det har tagits upp tidigare i forumet, men jag hittade inget. Ber så hemskt mycket om ursäkt isf.

Jag är på jakt efter ställen som kan framkalla foto i större format än dom 50x75cm som jag hittat (89kr). Finns det ställen i sverige som gör detta, och isf till vilket pris, blir det ett prishopp som får en att storkna? Det är bara ett fåtal bilder, 2-4st.

PS: Jag är dock osäker på att 6 megapixlar räcker för att göra dom större utan att det ser illa ut.

Crimson har 70*100 som största på posters, sen får du använda prefix om du ska ha större. Om det ser illa ut eller inte beror dels på motiv, dels på betraktningsavståndet. Jag har gjort 50*70 från 6mp utan problem.

Det är inte fel att skala upp bilden lite i Ps.

PS: Jag är dock osäker på att 6 megapixlar räcker för att göra dom större utan att det ser illa ut.

Beror på motiv och sammanhang där bilden ska visas tycker jag även om jag vet att andra strikt kräver 300dpi. Jag har en 6,3mpix bild från en Canon EOS 300D utskriven på 70x100 med ram som gör att själv bilden blir lite mindre, kanske 60x80 eller nåt. Den ser helt ok ut och ingen har klagat på dålig upplösning. Men visst, några pixlar till hade säkert inte skadat.

Jag bruka hänvisa till < http://erro.se/artiklar/Bildstorlek/ > som kan vara en tankeväckare i detta sammanhanget.

Prova! Skär ut en bit som motsvarar en fjärdedel(*) av din hela bild. Behandla den som tänkt. Be att få den utskriven i en fjärdedel av den storlek du tänkt dig. Betrakta den på avsett avstånd! (Detta är viktigt!)

Funkade det? Kör i full skala!

Per.

*) Eller ännu mindre, givetvis.

Tar du en titt på moderkseppet så ser du att det börjar bli mindre bra redan vid 40x60 50x70 är tveksamt

http://www.moderskeppet.se/bildbehandling/hogupplost.php

Pappersmåtten som anges på moderskeppet är vad bilder i olika megapixlar räcker till utan omskalning. För att skriva ut ännu större så behövs bilderna skalas om och det finns massor av information på nätet om hur detta görs lämpligast. Författaren av boken Skin beskriver hur man i flera år tog fram filmaffischer tagna med kameror med 6 megapixlar (och färre), så visst går det bra att göra större utskrifter än vad kameran levererar... men som sagt, beror mycket på bilden. Prova!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar