Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stora/små bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Graal

Avslutat medlemskap
Vet inte om detta ämne varit uppe till diskussion förut men jag orkar inte leta i forumen så jag lägger upp en ny.

Är det någon som har synpunkter på vilken bildstorlek som är lämpligast att kopiera svartvita bilder i under förutsättning att bilden inte ska användas till utställning i lite större lokaler utan endast hamna i det egna bildarkivet eller möjligtvis hänga på vägg hemma eller i ett mindre utställningsrum?

Jag har fått uppfattningen att många vill förstora upp sina bilder alldeles för mycket och själv föredrar jag nog bilder i ca 24x30cm, möjligtvis max 30x40. Ofta vill jag göra mindre än 24x30 och tycker det blir snyggt med en lite bredare passepartout. Kanske är det för att de flesta förstoringsobjektiv ger optimal skärpa vid inte allt för stora bilder? Någon som har synpunkter?

Jag förstår inte riktigt vad du frågar efter men 13x18 är ett format som jag tycker väldigt mycket om då det är en bra kompromiss mellan kostnad och utseende, 20x30 är ju också en klassiker som är väldigt bra på t.ex. landskapsbilder där man vill få fram mycket detaljer men samtidigt ha en liten bild

24x30

Jag tycker 24x30cm är en väldigt bra storlek. En bild i det formatet med passepartout och ram får en lagom storlek för att hängas på väggen hemma eller i en mindre utställningslokal. Dessutom är den lagom stor för att göra intryck.

I små rum kan 18x24cm räcka utmärkt.

/Joakim

13x18 för vardagsbilderna och 24x30 när man vill lyxa till det och hänga något på väggen.

70x100 endast i undantagsfall och då med hjälp av skrivare.

Det beror väl helt på syftet och materialet. Har man en kanonskarp bild med 25 ASA-korn och en balsal att hänga bilden i kan 50x70 vara snyggt.

/Pontus

13x18 till vardags, skall det var lite mera så använder jag 24x30 som jag monterar i passepartoue som har yttermåtten 35x45. Ej standardmått men det harmonerar till den storleken, ramar beställer man med det måttet.

I fotoklubbskretsen jag umgås i har det blivit mer eller mer standardmått.

Vill jag lägga ner arbete på en bild är 13x18 för litet för att arbeta med, 13x18 blir oftast bara "rakt av".

hasse lundberg skrev:
13x18 till vardags, skall det var lite mera så använder jag 24x30 som jag monterar i passepartoue som har yttermåtten 35x45. Ej standardmått men det harmonerar till den storleken, ramar beställer man med det måttet.

I fotoklubbskretsen jag umgås i har det blivit mer eller mer standardmått.

Vill jag lägga ner arbete på en bild är 13x18 för litet för att arbeta med, 13x18 blir oftast bara "rakt av".
Jag skrev fel! 13x18 skall vara 18x24.

Jag har alltid 13x18 och 18x24 och 10x15 hemma. Större köper jag när jag vill ha nån ännu större på väggen eller till utställningar. 13x18 och 18x24 är det samma åtgång på, 10x15 används nästan enbart till familjebilder (och mormor som vill ha många små).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar