Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stora fönster i PS Mac?

Produkter
(logga in för att koppla)

tobias.e

Aktiv medlem
Har precis bytt från PC till Mac och det mesta går över förväntan.

Har dock en liten vana som jag har svårt att lära om och undrar ifall det går att anpassa macen till att bli mer windowslik:

Om jag i PS Win zoomar ut i en bild så behåller fönstret sin storlek och det blir en grå kant runt bilden om den är mindre än fönstret (smidigt om man vill använda transform).

Gör jag samma sak i PS Mac så anpassas fönstret efter bildens nya storlek, så för att få ett fönster som är större än bilden (nödvändigt om jag skall töja bilden utanför orginalstorleken) så måste jag först förminska bilden, därefter förstora fönstret. Går detta att ändra så att fönsterstoleken ej ändras när jag zoomar in/ut i en bild?

Dessutom, skulle vara skönt om det går att ställa in macen så att jag kan förstora ett fönster genom att dra i vilket hörn som helst. Som det är nu är det bara nedre högra hörnet som funkar och ofta behöber jag då först flytta fönstret innan jag förstorar)

Är förvisso småsaker, men vissa dagar har jag upp emot 100 bilder att bearbeta och då blir ävne småsaker värdefull mätbar tid.
 
om du zoomar med alt + scroll försvinner ditt problem.
dock tycker jag det låter som att några tryck på tangenten f skulle få det hela att bli ännu enklare för dig
 
Ja, att ändra gränssnitt med F och TAB frekvent brukar få flödet att bli ganska naturligt.

M.v.H.
Anton
 
Jag har en liknande fraga

Känns ganska naturligt att ställa en fraga om nästan samma sak. Jag undrar dock, eftersom jag har en 22-tum skärm, sa vill jag att min Photoshop inte skall ta hela skärmen utan endast kanske 70 % av den. Men när jag öppnar Photoshop sa öppnas den pa sa viss att den tar upp hela skärmen.

Nu menar jag inte själva bilden där man med hjälp av F kan ändra läge, utan själva Photoshop.

Jag har ett program som jag kan spela in skärmen, och da vill jag gärna kunna göra lite tutorials, men inte med den upplösningen det blir när jag har hela Photoshop över min skärm.

Hur ändrar jag Photoshop sa att den inte tar upp hela skärmen?


Neo
 
Du kan ju alltid ändra videons upplösning i efterhand. Kan vara bra att behålla högsta möjliga upplösning fram till post-processen om du vill zooma in vissa delar av digitalt och sådär som man ofta gör i seriösa tutorials. Tror att det skulle vara en enklare lösning än att få Photoshop att att använda mindre skärmutrymme.

Går kanske att hitta en plug-in som gör det du önskar annars.
 
Du kan ju alltid ändra videons upplösning i efterhand. Kan vara bra att behålla högsta möjliga upplösning fram till post-processen om du vill zooma in vissa delar av digitalt och sådär som man ofta gör i seriösa tutorials. Tror att det skulle vara en enklare lösning än att få Photoshop att att använda mindre skärmutrymme.

Går kanske att hitta en plug-in som gör det du önskar annars.

Bra idé. Jag har lite problem att redigera det material jag spelar in med hjälp av "IShowU"- programet i Final Cut Pro. Jag far se över inställningarna för programet.
Och tanken med fragan var att jag skulle slippa ändra pa nagot efter inspelning av skärmen, men jag far kolla sa att jag kan göra det i final cut istället.


tack

Neo
 
... har lite problem att redigera det material jag spelar in med hjälp av "IShowU"- programet i Final Cut Pro. Jag far se över inställningarna för programet.
Och tanken med fragan var att jag skulle slippa ändra pa nagot efter inspelning av skärmen, men jag far kolla sa att jag kan göra det i final cut istället. ...

Kan rekommendera ScreenFlow om du vill sköta allt genom ett enda program. (Å andra sidan kan det vara bra att lära sig behärska FCP också, men det beror ju på din passion för videoredigering så klart :) )
 
Kan rekommendera ScreenFlow om du vill sköta allt genom ett enda program. (Å andra sidan kan det vara bra att lära sig behärska FCP också, men det beror ju på din passion för videoredigering så klart :) )

Jo, stämmer helt.
Men FCP accepterar inte riktigt det material jag tar in för redigering. Det blir en röd sträck som inte hjälper även om man renderar. Jag bifogar en bild på IshowU och codec inställningar där ni kan se hur jag ställer in programmet som jag spelar in video. http://www.box.net/shared/xx7016chez


Neo
 

Bilagor

  • Picture 4.jpg
    Picture 4.jpg
    29.6 KB · Visningar: 201
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.