ANNONS
Annons

stora "duplicate" negativ, jag söker pro lösning

Produkter
(logga in för att koppla)

anonymous

Avslutat medlemskap
Till mitt nästa års utställning vill jag göra några mycket stora gummiprint och letar efter någon som klarar av att göra detta negativ till mig digitalt.

Finns det någon i Sverige som klarar av att göra "duplicat" negativ från mina pano 6x24 cm och 4x5" camera. Helst med en drum scanner men jag är öppet för andra lösningar med.

Storlekkar jag ute efter är typ 24 ich höga och längden vad jag får.

Om du känner någon så var good och tipsa mig.

Det är väl bara att ta kontakt med en reprofirma. Dom brukar ju ha trumscanners som klarar av att scanna precis vad du önskar.

Lycka till.

Till mitt nästa års utställning vill jag göra några mycket stora gummiprint och letar efter någon som klarar av att göra detta negativ till mig digitalt.

Finns det någon i Sverige som klarar av att göra "duplicat" negativ från mina pano 6x24 cm och 4x5" camera. Helst med en drum scanner men jag är öppet för andra lösningar med.

Storlekkar jag ute efter är typ 24 ich höga och längden vad jag får.

Om du känner någon så var good och tipsa mig.
Trumscanner är idag inte längre ett bra alternativ. Om man använder en sådan korrekt med blötning och allt så förstörs i princip negativet. Trumscannarna var det bästa som fanns men i dag så finns det flatscannrar som är bättre.

De enda jag kan tänka mig som kan hjälpa dig är ngt av de stora labben. Proffskopia i Jönköping tex, kanske Crimson i Stockholm(blev det rätt ort?).

Om jag förstår dig rätt så vill du scanna gummioriginalet. I så fall är proffskopia perfekt.
De har en scanner som läser i skikt (3D). Glasplåtarna från Andrés polarexpedition är scannade av dem i den scannern. Plötsligt har man kunnat utröna information som ingen har sett tidigare.

I bästa fall får du ett ja, i värsta fall får du ett nej och kanske däremellan så vet de ngn annan som klarar av det du vill ha gjort.

Det är väl bara att ta kontakt med en reprofirma. Dom brukar ju ha trumscanners som klarar av att scanna precis vad du önskar.

Lycka till.

Det har jag också tänkt på, jag ska jag kolla lokalt idag, men då måste jag jaga efter en annan ställe där de fixar negativet och redigerar kontrasten, men det är möjligt att de kan göra allt på en gång.

Problemet är att man måste har en special ink och transparent film till det hela och en epson som är "big". Jag hittade ett ställe
i USA men då måste jag skicka och kommunikationen blir svårt så därför letar jag här hemma.

Hans och Chia som ligger bakom denna adress är de mest kunniga du kan hitta på detta område, åtminstone i Sverige. Att gå till en lokal reproanstalt är nog inget vidare, det är inte bara att skanna in en bild och sedan skjuta ut ett nytt negativ. Pictoform har arbetat med detta under många år och vet hur ett negativ ska göras för bra resultat för gummi eller andra kontaktkopieringsmetoder.

Stefan

Trumscanner är idag inte längre ett bra alternativ. Om man använder en sådan korrekt med blötning och allt så förstörs i princip negativet. Trumscannarna var det bästa som fanns men i dag så finns det flatscannrar som är bättre.

De enda jag kan tänka mig som kan hjälpa dig är ngt av de stora labben. Proffskopia i Jönköping tex, kanske Crimson i Stockholm(blev det rätt ort?).

Om jag förstår dig rätt så vill du scanna gummioriginalet. I så fall är proffskopia perfekt.
De har en scanner som läser i skikt (3D). Glasplåtarna från Andrés polarexpedition är scannade av dem i den scannern. Plötsligt har man kunnat utröna information som ingen har sett tidigare.

I bästa fall får du ett ja, i värsta fall får du ett nej och kanske däremellan så vet de ngn annan som klarar av det du vill ha gjort.

Du skrev:

Svar.

Trumscanner överlägsen än idag när det gäller scanna ett negativ sägs det särskilt när man måste överföra så mycket information som möjligt men det finns mycket bra flatbed idag men de kostar massor med Kronor :) och troligen inte så många som har det! Om den är bättre? Det vet jag inget om. Möjligt att de är jag ska kolla up det hela.

Negget förstörs men på de flesta har jag dubletter så gör inte så mycket eftersom jag har ett original och ett stor duplikat kvar efteråt.

Du skrev:

Svar.

Jag kollar.

Du skrev:

Svar:

Nej, varje tryck jag gör är unikt (även svart vitt)
och inte intresserad av mängkopior. :) jag vill ha ett neg och därifrån jag kan göra "mängdkopior" själv. :)

Du skrev:

Svar:

Jag har hört om det när det gäller Andres och jag kan addera lite extra info. De framkallades efter att de hittades på Kungliga Tekniska högskolans fotografiska avdelning i Stockholm. Professrn Hendeberg var inblandad i det hela om jag minns rätt

Du skrev:

Svar:

Det är sant. :) Inget att förlura.

Hans och Chia som ligger bakom denna adress är de mest kunniga du kan hitta på detta område, åtminstone i Sverige. Att gå till en lokal reproanstalt är nog inget vidare, det är inte bara att skanna in en bild och sedan skjuta ut ett nytt negativ. Pictoform har arbetat med detta under många år och vet hur ett negativ ska göras för bra resultat för gummi eller andra kontaktkopieringsmetoder.

Stefan

Folk är lika duktiga här som annanstans det är bara så att jag visste inte om det fanns någon här hemma. Det gör faktiskt mycket enklare för mig.
Jag tror att de blir okay och jag kommer att kontakta de genast.

Till Erik Schalin

Erik, jag har talat med en tryckeri och de har sagt att idag behöver man inte förstöra negativet. Det finns en soppa som de använder och man kan tvätta negativet efteråt. De har berättat också att det är fortfarande bättre än flatbed för att repor och andra skador försvinner. Jag tyckte att du också borde veta det.

Dvs en flatbed ger mycket mer arbete vid datan som kostar multum.

Senast ändrad:
Erik, jag har talat med en tryckeri och de har sagt att idag behöver man inte förstöra negativet. Det finns en soppa som de använder och man kan tvätta negativet efteråt. De har berättat också att det är fortfarande bättre än flatbed för att repor och andra skador försvinner. Jag tyckte att du också borde veta det.

Dvs en flatbed ger mycket mer arbete vid datan som kostar multum.
Det är inte den info jag har fått.

Det kanske till sist och syvende handlar om att alla är saliga i sin tro.

Jag vet att scannrarna vi pratar om är hutlöst dyra, mer än dubbla miljonklassen.

Eller menar du att arbetet tar längre tid och kostnaden därmed blir högre för dina bilder?

Eller menar du att arbetet tar längre tid och kostnaden därmed blir högre för dina bilder?

Japp, det är precis vad de menar fast att efterarbetet med att spotta och fylla alla damkorn och repor/skador tar längre tid därmed kostar mer för mig.

Med trumcsanning eliminerar man det och sparar man tid för at scannade materialet blir bättre. De har både och har sagt att flatbad har kommit nära men det är inte riktigt där än. Så fick ja se en 200 kilos bjässe också. :)
Jobben var de absolut inte intresserad av "small fish". Antagligen har de inget erfarenhet med liknande jobb och de hade mycket att göra.

det är ungefär som skilnaden mellan kondensor och kall ljus i kondesorn syns alla damkorn så som repor ectr. i en kalljus försvinner de helt.

Senast ändrad:
Finns den skannern kvar? Jag provade den för 7-8 år sedan och den var inte kul att skanna negativ på. Dior gick bättre och påsiktsbilder var inga problem, men när är det problem med att skanna påsiktsbilder?

Stefan

Tydligen de finns kvar, nu vet jag inte om den här är samma modell som du har prövat men det verkar så att rätt så många ställen avänds de. Jag tror att Hans har samma märken fast det måste finnas olika modeller. Danskt är det i alla fall.

På tryckeriet sa de att flatbad är inte i nerheten av trumcsanner än. Vad tycker du?

Tydligen de finns kvar, nu vet jag inte om den här är samma modell som du har prövat men det verkar så att rätt så många ställen avänds de. Jag tror att Hans har samma märken fast det måste finnas olika modeller. Danskt är det i alla fall.

På tryckeriet sa de att flatbad är inte i nerheten av trumcsanner än. Vad tycker du?
Scanmate

F8:an är den modell som jag testande. Detta är en flatbäddsskanner, visserligen rätt avancerad, men jag gillade som sagt var inte resultatet. Dansktillverkad, javisst, men om inte jag missminner mig helt lade de ner tillverkningen för flera år sedan. Jämför du denna med en modern Imacon, eller Hasselblad som de nu ska heta, så blir resultatet bra mycket bättre från Imaconen om du ska skanna neg.

Att en duktig trumskannerförare kan få fram mera ur en bild än en medioker skannare med en flatbädd är nog helt klart. Men du ska göra ett neg för att sedan göra gummitryck. Den lilla skillnaden som du har i upplösning mellan en trumskanner och en flatbäddsskanner tror jag är helt osynlig när du till slut får fram en bild. Det är mycket viktigare att du verkligen får ett neg som är optimerat för den process som du ska arbeta med och här är Hans&Chia absolut de bästa du kan få tag på.

Stefan

Scanmate

Att en duktig trumskannerförare kan få fram mera ur en bild än en medioker skannare med en flatbädd är nog helt klart. Men du ska göra ett neg för att sedan göra gummitryck. Den lilla skillnaden som du har i upplösning mellan en trumskanner och en flatbäddsskanner tror jag är helt osynlig när du till slut får fram en bild. Det är mycket viktigare att du verkligen får ett neg som är optimerat för den process som du ska arbeta med och här är Hans&Chia absolut de bästa du kan få tag på.

Stefan

:) Jo jag misstänkte att de inte skojade. Jag vet att jag måste optimera negativet till processen. Det har jag alltid gjort och inte bara det jag gick in och blekte delar av mina negativer för att få fram den rätta effekten. jag har blivit lite av pro på den grejen. :)

Jag har varit i kontakt med Hans och Chia vi får se vad som kommer att hända i framtiden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar