Trumscanner är idag inte längre ett bra alternativ. Om man använder en sådan korrekt med blötning och allt så förstörs i princip negativet. Trumscannarna var det bästa som fanns men i dag så finns det flatscannrar som är bättre.
De enda jag kan tänka mig som kan hjälpa dig är ngt av de stora labben. Proffskopia i Jönköping tex, kanske Crimson i Stockholm(blev det rätt ort?).
Om jag förstår dig rätt så vill du scanna gummioriginalet. I så fall är proffskopia perfekt.
De har en scanner som läser i skikt (3D). Glasplåtarna från Andrés polarexpedition är scannade av dem i den scannern. Plötsligt har man kunnat utröna information som ingen har sett tidigare.
I bästa fall får du ett ja, i värsta fall får du ett nej och kanske däremellan så vet de ngn annan som klarar av det du vill ha gjort.
Du skrev:
Trumscanner är idag inte längre ett bra alternativ. Om man använder en sådan korrekt med blötning och allt så förstörs i princip negativet. Trumscannarna var det bästa som fanns men i dag så finns det flatscannrar som är bättre.
Svar.
Trumscanner överlägsen än idag när det gäller scanna ett negativ sägs det särskilt när man måste överföra så mycket information som möjligt men det finns mycket bra flatbed idag men de kostar massor med Kronor
och troligen inte så många som har det! Om den är bättre? Det vet jag inget om. Möjligt att de är jag ska kolla up det hela.
Negget förstörs men på de flesta har jag dubletter så gör inte så mycket eftersom jag har ett original och ett stor duplikat kvar efteråt.
Du skrev:
De enda jag kan tänka mig som kan hjälpa dig är ngt av de stora labben. Proffskopia i Jönköping tex, kanske Crimson i Stockholm(blev det rätt ort?).
Svar.
Jag kollar.
Du skrev:
Om jag förstår dig rätt så vill du scanna gummioriginalet. I så fall är proffskopia perfekt.
Svar:
Nej, varje tryck jag gör är unikt (även svart vitt)
och inte intresserad av mängkopior.
jag vill ha ett neg och därifrån jag kan göra "mängdkopior" själv.
Du skrev:
De har en scanner som läser i skikt (3D). Glasplåtarna från Andrés polarexpedition är scannade av dem i den scannern. Plötsligt har man kunnat utröna information som ingen har sett tidigare.
Svar:
Jag har hört om det när det gäller Andres och jag kan addera lite extra info. De framkallades efter att de hittades på Kungliga Tekniska högskolans fotografiska avdelning i Stockholm. Professrn Hendeberg var inblandad i det hela om jag minns rätt
Du skrev:
I bästa fall får du ett ja, i värsta fall får du ett nej och kanske däremellan så vet de ngn annan som klarar av det du vill ha gjort.
Svar:
Det är sant.
Inget att förlura.