Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stor skillnad på dia och neg skanning!

Produkter
(logga in för att koppla)

Forslund

Aktiv medlem
Hur kommer det sig att när jag skannar dia så blir det skarpt och ser ut precis som på diat (nästan). Däremot när jag kör neg så blir det oskarpt och brusigt! Hur kommer det sig? Någoninställning jag missat?

Kör Minolta dual scan II och velvia eller superia 200-400

Velvian är mycket skarp, finkornig och har hög upplösning.

En negativ färgfilm på (200) - 400 ISO blir kornig och oskarpare än Velvian. Detta märks tydligt om du skannar i högsta upplösning och granskar resulatet i 100% upplösning på skärmen.

Man bör även vara noggrann så att skannern exponerar rätt och att kontrasten är rätt inställd. Det skiljer en hel del mellan negativ och dia.

Jan skrev:

Man bör även vara noggrann så att skannern exponerar rätt och att kontrasten är rätt inställd. Det skiljer en hel del mellan negativ och dia.

Kan du vidareutveckla det? Hur gör jag praktiskt?
Saken är den att jag vet att negativen är skarpa eftersom man serdet genom luppen plus kopiorna i 15x20! Men på skannerresultatet blir det något helt annat...

Själv har jag en Dual III, med samma upplösning som din men med bättre färgdjup.

Jag är väldigt noggrann med preskanningen så att kontrasten är jämn och fin, bilden får inte bli för mörk eller för ljus och helst bör man se teckning både i mörka och ljusa partier. Alltså bör bilden se välexponerad ut efter slutskanning.
Jag föredrar att bilden är lite mjuk, det går ganska lätt att ge den extra kontrast i t.ex. photoshop eller annat bildprogram.

Tyvärr vet jag inte hur din programvara ser ut men det bör vara lätt att justera kontrast och exponering under preskanning...?

Kanske någon på tråden kan hjälpa till.

Att kolla negativen med lupp räcker inte för att upptäcka oskärpa som kommer fram i skannern.
En lupp förstorar oftast 8x (ev.10x). Det motsvarar ungefär en kopia på 20x30 cm.
Scannern avslöjar minsta oskärpa direkt. Jag har många gånger blivit lite besviken när jag förstorat upp bilder som under luppen såg skarpa ut men blev "suddiga" vid förstoring.

Med Velvian har du inga problem, den tål stora förstoringar.

Jag förmodar att du har provat med att ställa skärpan manuellt och även automatiskt vid skanningen.

(jag har nyligen skannat några färgneg på 400 ISO det var ingen idé att skanna på högre upplösning än ca 1700)

Grejen är att hela bilden blir aningen oskarp.. Tycker det är konstigt att jag skulle misslyckas med skärpan på samtliga neg. bilder i kameran men lyckas med dian..

Ja med en 200 ISO film borde dessutom risken för skakningaoakärpa vara mindre än Velvia på 50 ISO. Grövre korn innebär inte sämre skärpa. Däremot kan det du kallar brusigt ha med den grövre kornigheten att göra. Skillnaden mellan 50 och 200 ISO borde inte vara så stor som det verkar ha blivit i detta fallet?

En förklaring kan vara att oskärpan blir påtalig först när du skannar bilden.

Velvian är mycket finkorning, mycket skarp och har hög kontrast.

Superia 200, 400 ISO är en medelmåttig film. Betydligt sämre än Velvia gällande korn, skärpa och kontrast.

Jag tror inte att du har problem med kamera eller fotografering (du klarar ju Velvian)

Dessutom så tycker du att negativen ser bra ut!

Jag har gjort ett test där jag tagit bilder som ett labb har skannat åt mig! När jag försöker göra om scanningen själv så får jag det här brusiga resultatet utan någon vidare skärpa.. Hmm, blir inte klok på det här!

Forslund skrev:
Jag har gjort ett test där jag tagit bilder som ett labb har skannat åt mig! När jag försöker göra om scanningen själv så får jag det här brusiga resultatet utan någon vidare skärpa.. Hmm, blir inte klok på det här!

Jag undrar vilken upplösning som labbet använt?

Dual III ger vid 2840 dpi 2640x3904 pixlar. Originalet måste ha hög kvalitet för att bilden ska se skarp ut efter skanning.

Vid 1410 dpi blir bilden 1320x1952 pixlar och detta räcker ofta till för medelmåttiga filmer, dvs högre upplösning avslöjar bara brister i bildens kvalitet.
Detta ger fotokvalitet för en utskrift på 11x16 cm i 300 dpi. Skriver man då ut bilden i lite lägre upplösning men större format så kanske man kan få ut en 15x20 cm med hyfsad kvalitet.

Det skulle vara intressant att veta vad du kan få för resultat med en högkvalitativ, långsam och skarp negativ färgfilm. Som jämförelse med 200-400 ISO.

Jag vet inte om du är hjälpt av detta resonemang...

Jan skrev:
Jag undrar vilken upplösning som labbet använt?

Dual III ger vid 2840 dpi 2640x3904 pixlar. Originalet måste ha hög kvalitet för att bilden ska se skarp ut efter skanning.

Vid 1410 dpi blir bilden 1320x1952 pixlar och detta räcker ofta till för medelmåttiga filmer, dvs högre upplösning avslöjar bara brister i bildens kvalitet.
Detta ger fotokvalitet för en utskrift på 11x16 cm i 300 dpi. Skriver man då ut bilden i lite lägre upplösning men större format så kanske man kan få ut en 15x20 cm med hyfsad kvalitet.

Det skulle vara intressant att veta vad du kan få för resultat med en högkvalitativ, långsam och skarp negativ färgfilm. Som jämförelse med 200-400 ISO.

Jag vet inte om du är hjälpt av detta resonemang...

Lite har det hjälpt, men jag är så dålig på de där siffrorna..
Men du har rätt.. Jag skall köra en reala på 1 timme i morgon och scanna den så får vi se!

Används samma filmhållare och/eller kan det vara så att velvian är monterad i ram? Kanske lite långsökt men om avståndet inte blir exakt detsamma kanske det skulle kunna vara nått fel med fokuseringen i scannern.

Här är ett exempel.. Bilden är skarp i 25% i PS! Är det inte i 100 % som den skall vara som skarpast? Hur ändrar man det?

Bilagor

• johannes.jpg
    johannes.jpg
    29.1 KB · Visningar: 377
I vilken upplösning har du skannat denna bild?
Skärpan är godkänd.

När man visar bilder på skärmen så avslöjas oskärpan mer och mer vid inzoomning.
D.v.s. 25% ser bra ut. 50 % ser fortfarande bra ut. 67 % börjar bli lite luddigt. 100 % oj- vart tog skärpan vägen!

Många har som tumregel att titta på bilden i ca 50% för att det stämmer ungefär med hur bilden blir på en bra bläckstråleskrivare. På en höft...

Jan skrev:
I vilken upplösning har du skannat denna bild?
Skärpan är godkänd.

Många har som tumregel att titta på bilden i ca 50% för att det stämmer ungefär med hur bilden blir på en bra bläckstråleskrivare. På en höft...

Högsta upplösningen.. Kommer inte ihåg vad den är på dual II.
Bilden fyller inte riktigt sin funktion här eftersom den blev så lite...
Jag tycker inte skärpan är godkänd om man titar på papperskopiorna jag fick från labbet!

Vad är bäst om man skall visa den på skärmen då?

Hur stor är bilden, dvs. hur många pixlar har den?.
(titta på "bildstorlek" i PS)
Om du har scannat in hela negativet så bör den vara stor dvs. ha många pixlar. (se mina tidigare siffror ovan)

Du kan testa med att ändra till samma storlek som din skärm har om bilden är större än skärmen.(har fler pixlar)
När bild och skärm har lika många pixlar så ska bilden fylla skärmen vid 100% visning (pixelstorlek)
När du är nöjd kan du spara bilden som en extra kopia just för visning på skärm.

Om du zoomar in ytterligare, 200- 400% så ser du tydligt pixlarna som den scannade bilden är uppbyggd av.

Bilden är härlig, du verkar kunna hantera kameran. Med lite träning och ökade kunskaper om scanning och pixlar så grejar du snart detta oxå.
Snö och sol ger hög kontrast och det kan vara marigt att hantera vid scanning. En vanlig fotokopia får ofta bättre briljans.

Jan skrev:
Hur stor är bilden, dvs. hur många pixlar har den?.
(titta på "bildstorlek" i PS)
Om du har scannat in hela negativet så bör den vara stor dvs. ha många pixlar. (se mina tidigare siffror ovan)

Du kan testa med att ändra till samma storlek som din skärm har om bilden är större än skärmen.(har fler pixlar)
När bild och skärm har lika många pixlar så ska bilden fylla skärmen vid 100% visning (pixelstorlek)
När du är nöjd kan du spara bilden som en extra kopia just för visning på skärm.

Om du zoomar in ytterligare, 200- 400% så ser du tydligt pixlarna som den scannade bilden är uppbyggd av.

Bilden är härlig, du verkar kunna hantera kameran. Med lite träning och ökade kunskaper om scanning och pixlar så grejar du snart detta oxå.
Snö och sol ger hög kontrast och det kan vara marigt att hantera vid scanning. En vanlig fotokopia får ofta bättre briljans.

Tack för komplimangen, till att börja med!

Bilden är 500 pixlar/tum! Vet inte om det är mycket eller lite eller om det går att ändra?

Tack för att du tar dig tid..

Ps. bilden har jag lagt upp som kritikbild för att den skall gå att ses lite större!

Sammanfattningsvis så verkar det inte vara något fel på din scanner utan snarare så att du behöver träna och lära hur man använder den.

Bilden på grabben är tagen med negativ film på 400 ISO vilket har sina begränsningar när man förstorar den på skärmen om den är scannad i högsta upplösning.

Det är bildens totala antal pixlar som intressantast att veta. 500 pixlar/tum är bara ett mått på själva upplösningen (hur tätt pixlarna ligger, "hur finmaskigt nätet är"). Man måste också veta hur stor bilden är. Om bilden är väldigt liten så försvinner detaljer och skärpa när man förstorar den.

Storleken som är intressant är alltså hur många pixlar som hela bilden har. (t.ex 1200x1600 pixlar)

Det är alltid bra att studera scannerns handbok och försöka förstå skillnaden mellan input och output. Output är den scannade bilden. Innan scanningen väljer man vilken upplösning och storlek den färdiga bilden skall ha. Detta gör man enkelt i scannerprogrammet.

Ett exempel. Du vill skriva ut en bra kopia på bläcksråleskrivare i format 15x20 cm. Då kan man räkna med att en upplösning på 240 dpi är fullt tillräcklig. Innan scanningen så väljer man dessa värden i scannerprogrammet för output.(Man behöver inte räkna om man använder menyerna på detta sätt)

Lycka till

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar