Annons

Stopmotion

Produkter
(logga in för att koppla)

CmoR

Ny medlem
Hallå, har sökt lite runt på internet men inte riktigt hittat det jag ville. jag vänder mig nu till alla fotokunniga på denna sida. jag har en Nikon D60, och ska snart ut och göra en liten roadtrip. Och så fick jag en ganska så rolig idé om att göra en stopmotion film under själva tiden jag kör. Så det jag egentligen undrar är om det finns nån inställning i min kamera ( Nikon D60 som ovan nämnts) som gör att den tar en bild varannan minut, eller var 10'e sekund t.ex. Kunde ju vara kul att sätta upp kameran när man gör en blyerts sketch också. Så man slipper trycka av varje bild manuellt. Går detta ?

MvH / Magnus.

trevligt med resan hoppas den blir bra. ett tips som ja på rak arm kan komma på är, fäst kameran stabilt på något sätt så den inte orsaker dig eller andra skada vid eventuell olycka eller panik bromsning(tyngdlagen), ställ in kameran på serietagning och använd fjärrutlösare/fjärrkontroll.

har inte prövat själv, men i teorin skulle det funka, för då kan du ju själv bestämma när du ska ta en bild.

om du inte är bra på kod snickare att skriva ett eget program, tror , säger tror. då jag inte har koll, behöver massa annan utrustning för att ställa in att kameran ska ta en bild på förbestämt tid. typ laptop, fjärrstrynings program, kabalar/trådlöst, eventuellt mer avanserd kamera.

så ja skulle nog av smidighets själ och (ekonomi), gå på första tipset, väll förankarad kamera. serietagning och fjärrutlösare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar