Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stockholm too Close!

Produkter
(logga in för att koppla)

Liax

Aktiv medlem
Jag var och spanade in utställningen “Stockholm too Close” i Kulturhuset häromdagen. Utställningen är framtagen inför stadens 750 års jubileum och ska väl visa Stockholm ur ett mänskligt perspektiv.

Jag blev förvånad över hur intetsägande och ointressanta Lars Tunbjörks bilder var, de hade verkligen inget som tilltalade mig. Han säger själv att hans bilder är banala, men de är inte ens det. Hade jag sett liknande bilder här på fotosidan så hade jag sågat dom totalt. Inte ens Lars Tunbjörk lyckas stånga mig!

Den enda som gjorde bra ifrån sig var enligt min mening Bruno Ehrs, hans snygga svartvita porträtt på kända Stockholmare stack ut mest, trots sin anspråkslöshet. De imponerade på mig med sin klassiska och genuina fotografiska känsla, det är dessa bilder jag kommer att minnas.

Har tänkt se utsällningen men ej lyckats ta mig iväg =),såg däremot Lars Thunbjörks utställning "Kontor" som var tidigare i år ( samtifdigt som Anton Corbijn ) .De bilderna var enormt tråkiga, han har verkligen fotat "banalt" men det banala behöver inte bli så pass tråkigt, tycler att hans bilder är enormt trista.

Jag fullkomligt älskar Lars Tunbjörks "tråkiga" bilder - men skulle aldrig kunna tänka mig att fotografera likadant själv :)

Jag läser (personligen) de flesta av hans bilder med en stor portion ironi.

Mina favoriter är från Skara Sommarland i boken "Landet utom sig"

Visst finns det ironi i Lars Tunbjörks bilder, problemet är bara att den är så torr att den knappast märks.

Tunbjörks bilder är så trista att man mer eller mindre blir självmordsbenägen. Ursäkta att jag skriver så, men det är nästan så det känns!

Det är verkligen en utaningen att fota så enkelt och banalt som möjligt och fortfarande göra motivet intressant men Thunbjörk ger ingen inspiratiion alls.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar