Annons

Stockholm Open 06, ös på me bilder :)

Produkter
(logga in för att koppla)

billyskate

Aktiv medlem
Nej, tennisbilder är det inte så många av här på fotosidan. Jag har varit sugen att ta lite tennisbilder men det har tyvärr inte blivit av än. Men kul att du tagit dig ner och fotat lite från sthlm-open.

Bilderna tycker jag är bra, fframför allt den första, men är lite förvånad över att de är lite mjuka och brusiga när man tittar på dom i full storlek. Såg att du har en 30D och den ska väl inte brus så mkt? Vilket ISO-tal körde du på?

/Seb

ISO 1600 om jag läste Exif informationen rätt.

Jag skall till Stockholm Open på fredag och är nybörjare på foto. Skulle gänra ta lite bilder men jag tror inte jag har något objektiv som funkar med tanke på ljusförhållandena där. Min kamera, Canon EOS 400D, ger ganska bra resultat på höga ISO-tal men jag saknar ju ett tele som är ljusstarkt.

Det jag har att välja på är:

Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM
Tamron SP AF 90mm F/2.8 MACRO (1:1)
Tamron AF 55-200/4-5,6 Di II LD Macro

Tror ni något av dem sulle kunna ge åtminstone halv-bra bilder? Jag kommer att sitta på långsida på 8:e raden på CC.

Tacksam för tips!

Anders

Jag har kört med iso 1600 , bländare 2.8 och 1/640. Jag var och fotade Pimpim vs Nadal idag och lägger upp bilder lite senare.

Jag såg massa fotografer där både idag och igår. Någon måste ju finnas här på fotosidan , släng upp lite bilder :)

MVH Billy

Nu finns även bilder från onsdagen med bland annat kanonmatchen PimPim Vs Nadal på www.beeimages.se :)

Vad kan göras bättre? jag har tyvärr inte tillgång till något objektiv med längre brännvidd , kännns ibland som om man vill komma närmare spelarna.

MVH Billy

Billy,
Jag kan inte ge någon konstrkuktiv kritik - därtill är jag alltför okunnig. Tycker dock att bilderna överlag är trevliga och en del riktigt bra!

Trevlig hemsida!

Mvh
Anders

Hej igen,

Jag tog massa bilder igår. Rent tekniskt blev de kanske OK men usch vad svårt det var att få till en bra komposition. Jag satt lite bakom baslinjen så det var svår att undivka ryggar! :(

Missade också att få med bollen i bild mest hela tiden. Skall se om det är några som blev tillräckligt bra för att visa.

Mvh
Anders

AFJ skrev:
Hej igen,

Jag tog massa bilder igår. Rent tekniskt blev de kanske OK men usch vad svårt det var att få till en bra komposition. Jag satt lite bakom baslinjen så det var svår att undivka ryggar! :(

Missade också att få med bollen i bild mest hela tiden. Skall se om det är några som blev tillräckligt bra för att visa.

Mvh
Anders

Mina första bilder togs från kortsidan när jag satt på träbänkarna , bilderna från dagen då PimPim mötte Nadal satt jag i mitten.

Ser fram emot att få se dina bilder.

MVH Billy

Fina tennisbilder här....! :)
/B

Ps.
Sist jag va ute på Storängsbotten och tittade/fotade tennis de va...
Ja när va de...!?

Tog i alla fall bilder på han Borg och även på nå'n italienare....
Panatta tror jag han hette... :)

Benganbus skrev:
Fina tennisbilder här....! :)
/B

Ps.
Sist jag va ute på Storängsbotten och tittade/fotade tennis de va...
Ja när va de...!?

Tog i alla fall bilder på han Borg och även på nå'n italienare....
Panatta tror jag han hette... :)

Läckert :) , men då är ju frågan.. Har du några bilder på internet? vore ju kul att se :) ..

Undra hur bra idé det egentligen var att testa på tennisfoto , har redan börjat spana efter längre brännvidder. Farligt... Mkt farligt.. :)

MVH Billy

billyskate skrev:
Läckert :) , men då är ju frågan.. Har du några bilder på internet? vore ju kul att se :) ..

Undra hur bra idé det egentligen var att testa på tennisfoto , har redan börjat spana efter längre brännvidder. Farligt... Mkt farligt.. :)

MVH Billy

Tyvärr inte, har bara sett dom när jag då och då bläddrar igenon mina negativ.....
/B

billyskate skrev:
Vilket objektiv använde du? Iso , bländare , slutartid?

Nästan alla bilder tog jag med ISO 1600 (bild 1790-1927 är ISO800).

Jag provade lite olika objektiv. Jag körde hela tiden med bländarprioritet på max bländare vad respektivie objektiv klarade av.

Bild 1661-1687 är tagna med mitt enkla "Tamron AF 55-200/4-5,6 Di II LD Macro". Tiderna var på 1/100 till 1/250 sekund. Det är trevligt att kunna zooma in men det är egentligen inte tillräckligt ljusstarkt men gav ända OK resultat tycker jag.

Bild 1711-2008 är tagna med "Tamron SP AF 90mm F/2.8 MACRO (1:1)". Där blev tiderna 1/200 till 1/640. Autofokusen är ganska långsam på detta objektiv men återigen blev jag förvånad över hur pass bra det ändå funkade.

Bild 2009-2074 är tagna med "Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM". Visst är det ett bra objektiv men man kommer inte tillräckligt nära. Den enda tennisbilden är ju bild 2054 och där har jag croppat hårt - det är bara 0,7 megapixel kvar av de 10! Kanske hade det funkat om man suttit på första raden.

Skulle gärna ha ett Canon 70-200 med IS...

Det var kul att fota Tennis för första gången men man missar ju lite av actionen när man skall koncentrera sig på knäppandet! :)

Mvh
Anders

Nu har jag uppdaterat och använt mig av JAlbum istället vilkte gör att EXIF informationen framgår. Uppe till höger finns också en länk som ger fullstor fil (för den som orkar vänta).

Mvh
Anders

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar