Annons

Stockfoto/digitalt fråga

Produkter
(logga in för att koppla)

fotose2004

Aktiv medlem
Är det endast digitalt som gäller för stockfoto
nuförtiden?

Några tekniska riktlinjer (format/upplösning/lagring/RAW/tiff/jpg format)???

Går det att sälja digital foton professionellt
med en 3 meg pix kamera, eller måste man investera i en 6meg digital systemkamera?

Undrar eftersom att det är ganska dålig kvalite på bilderna i svenska skvaller/vecko tidningar och iflesta fallen är publiserade foton inte större än 13x18cm.

Räcker det med jpg format eller ska man bilderna
sparas i RAW format (utan komprimenering)?

Tack i förhand.

Jag tror att kraven varierar ganska mycket mellan olika bildbyråer, men jag skulle tro att 3 mpix är lite i minsta laget. Hos skvaller/veckopress kan nog 3 mpix räcka till, men de köper nog inte så mycket arkivbilder. Skall du fotografera för bildbyrå är det nog snarare 5-6 mpix eller mer som gäller.

Tack Fredrik.

----------------------

RAW format för publisering i tryckta tidskifter
JPG för webb användning, dagstidningar/skvaller/vecko press

är det så det fungerar?

inga problem med att ändra RAW format till
JPG i efterhand?

fotose2004 skrev:
inga problem med att ändra RAW format till
JPG i efterhand?
Det är det som är poängen med RAW-formatet. Du har allt bilddata tillgängligt och kan konvertera det till TIF eller JPG i efterhand. Skickar du till bildbyrå så är det inte RAW-filer du skickar utan konverterade filer (TIF eller JPG beroende på byråns önskemål).

Skjuter du JPG så har du JPG och kan inte gå till RAW-format därifrån.

tack för hjälpen..

Men det blir en ganska stor extra kostnad för inköp av minne att spara i RAW format istället för JPG. Vad får man in på 256 MB minneskort,
10-20 bilder i rawformat? Men det kanske inte är så mycket att välja på.

Undrar bara vad event/paparazzi
fotografer sparar i för upplösning format. Knappast RAW format?

Något special program för auto thumbnails?

mvh

fotose2004 skrev:
Men det blir en ganska stor extra kostnad för inköp av minne att spara i RAW format istället för JPG.
Precis, det är baksidan av det hela....

Vad får man in på 256 MB minneskort,
10-20 bilder i rawformat?
Beror på kameran, men i mitt fall (EOS 10D) så får jag in ca 3-4 gånger så många bilder i JPG-format som i RAW-format.

Undrar bara vad event/paparazzi
fotografer sparar i för upplösning format. Knappast RAW format?
Kan inte svara på det, inte mitt område. Men jag gissar att det är ganska mycket JPG-läge där. Det är ju inte bildkvaliteten som är det primära där, utan vad bilderna föreställer.

Något special program för auto thumbnails?
Jag kör med hemmasnickrade actions i PhotoShop. Annars lär ThumbsPlus vara ganska bra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar