Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stjulna bilder till PowerPoint pres. som skickas ut?

Produkter
(logga in för att koppla)

l.andersson

Aktiv medlem
Har ett litet dilemma..
Jag har börjat en högskoleutbildning där läraren i en av kurserna ständigt använder sig av PowerPoint, (Inte särskilt ovanligt..) dessa presentationer läggs sedan ut (som .PDF) på skolans nätverk där alla elever som är registrerade för kursen kan ladda ner filerna. Då kursen har runt 200 deltagare och detta gäller bara den aktuella kursen (antagligen går det likadant till på alla hans kurser) blir det ju rätt många bilder som sprids.

I dessa presentationer finns alltid ett antal bilder. (oftast minst ett tiotal) Vissa av bilderna är lärarens egna "semesterfoton", dock är en stor andel av bilderna tagna ifrån futureimagebank.com. Det jag reagerat på är att bilderna från bildbanken fortfarande har kvar den stora vattenstämpeln som ligger över alla deras bilder innan man köpt bilden. Detta gör att jag "misstänker" att bilderna helt enkelt är stulna rakt av från sidan.

Inte kan väl detta rimligtvis klassas som enskilt bruk? (Även om "sällskapet" är slutet så är det ju knappast privat..)

Kan det annars vara troligt att ett företag vars affärsidé är att sälja bilder gett läraren/skolan lov att använda bilderna?

Eftersom det gäller en lärare som jag ska ha av och till under 3 års tid vill jag inte bara konfrontera honom utan att vara säker på min sak. (han ska trots allt sätta mitt betyg..) Inte heller vill jag direkt "sätta dit" honom, utan mer få honom att inse vad han gör för fel och få honom att skärpa sig..


Hoppas ni har lite förslag och idéer på agerande..
MVH Ludwig
 
Är det verkligen olagligt eller ens oetiskt att använda sig av de bilderna som ligger ute, vattenstämplade och förminskade?
 
Oetiskt eller inte, så har nog bildernas utseende ingen betydelse om det är lagligt eller ej. Att använda andras bilder (oavsett skick) i en yrkesverksamhet kan knappast vara lagligt. Han använder ju biderna i sin presentation som han visar för andra och då borde fotografen ha ersättning.

Är det verkligen olagligt eller ens oetiskt att använda sig av de bilderna som ligger ute, vattenstämplade och förminskade?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.