Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stjärnor, en historia, och lite frågor

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders Östberg

Guest
Tänkte jag skulle försöka mig på att fotografera stjärnor nu när det var klar himmel i kväll, så jag stegade glatt iväg mot Tyrestaskogen, tänkte det är mörkt och bra där, långt från civilisationen. :)

Och mörkt var det, lite jobbigare än jag trodde att gå i marker som jag ju varit i massor av gånger på dagtid. Så jag kortade av promenaden, hade tänkt mig upp på det brända området men det kändes för långt i mörkret.

Ställer upp stativet och tar några provbilder med högt ISO. Månen börjar komma upp så det är ljusare än man kan tro, fast jag inte ser nåt. Lyckas lokalisera polstjärnan, läste på hur man gör innan jag gick hemifrån.

En uggla eller någon annan fågel ger ifrån sig ett långt skri och hjärtat hoppar upp i halsgropen, det är redan lite läskigare i mörkret än jag trodde.

Tar en bild som efter några minuters väntan blir alldeles för ljus. Medan jag väntar hör jag en massa ljud i skogen, och en del ljud som jag förmodligen gör själv när jag rör mig, men som får mig en aning mer uppjagad. Larvigt, vad finns det att vara rädd för?

Har nu räknat ut ungefär vilken tid som kan bli bra och sänker ISO för att kunna få lite spår från stjärnorna. Startar en ny exponering. Väntar och väntar i mörkret. Tycker jag hör några dunsar i skogen, men det kan vara från någon gård längre bort. Plötsligt hörs det mest högljudda råmande, förmodligen ett rådjur eller något sånt, nu hoppar jag nästan ur kläderna. Bestämmer mig för att det får räcka för den här gången, väntar ut den pågående exponeringen och stövlar sedan lite lättad hem.

Här är min första stjärnbild, lite ut fokus och tagen med förhöjd puls och en lätt längtan tillbaka till gatljus och bebyggelse. Jag är kanske mer stadsbo än jag trodde, den välkända skogen jag gått i så mycket blev Läskiga Skogen i mörkret... :-D

Jovisst ja, ett par frågor...
- Hur 17 ställer man skärpan på oändligt när man inget ser i sökaren?
- Är kamerans brusreducering (subtraktion av svart bild) bättre än att använda t.ex. Neatimage efteråt?
- Månljuset är starkt, är det kanske bättre att ta stjärnbilder när månen är i nedan?

(Större bild här:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/830505.htm)
 

Bilagor

  • vd9u4682_400.jpg
    vd9u4682_400.jpg
    32.4 KB · Visningar: 425
Anders Östberg skrev:
Här är min första stjärnbild, lite ut fokus och tagen med förhöjd puls och en lätt längtan tillbaka till gatljus och bebyggelse. Jag är kanske mer stadsbo än jag trodde, den välkända skogen jag gått i så mycket blev Läskiga Skogen i mörkret... :-D
Ja, ibland påminns man om att det kanske inte är så konstigt att de trodde på troll och annat oknytt innan elljuset fanns.

- Hur 17 ställer man skärpan på oändligt när man inget ser i sökaren?
- Är kamerans brusreducering (subtraktion av svart bild) bättre än att använda t.ex. Neatimage efteråt?
- Månljuset är starkt, är det kanske bättre att ta stjärnbilder när månen är i nedan?
- Ställ in den manuellt hemma, och lås fast skärperingen med en tejp.
- Vet ej.
- Har egentligen ingen egen erfarenhet, men gissar att månljuset kan lysa upp det omgivande landskapet så det inte blir en kolsvart siluett. Jag tycker det är trevligt när man kan se lite nyanser i det mörka.
 
Om du läser hela denna tråden så fårdu svar på dina frågor...

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=67058&perpage=15&pagenumber=2

annars kort version:

canons objektiv har en vinkel som visar på oändligt.

inbyggda brusreducerignen tycker ajg är betydligt bättre än neatimage.. men det beror kanske på kameran... på min 20D kommer inget brus överhuvudtaget på ISO 100, spelar ingen roll hu rlång exponerignen är har jag upptäckt... gjorde för några dagar sedan en exponering med min kamera på över 50 minuter, inget brus alls...
 
Anders Östberg skrev:

- Hur 17 ställer man skärpan på oändligt när man inget ser i sökaren?
- Är kamerans brusreducering (subtraktion av svart bild) bättre än att använda t.ex. Neatimage efteråt?
- Månljuset är starkt, är det kanske bättre att ta stjärnbilder när månen är i nedan?

Autofokusera på månen, och slå om till manuell fokus.

Ja, mycket bättre, eftersom det antagligen kommer att bli hotpixels vilket gör en massa extra stjärntecken:) Neat image kan inte avgöra vad som är hotpixels lika bra som kameran eftersom den kan göra en jämförande bild med DFS.

Jag skulle nog säga att det spelar inte så stor roll, annat än att du kan få lensflares/ljusskuggor/sånt spök i objektivet av månen.
 
Hotpixels är säkert ett problem om syftet är en korrekt avbildning av stjärnhimlen men om det bara ska bli en "snygg bild" så bryr jag mig nog inte om dom tror jag. I fallet med långa exponeringar borde dom vara lätta att upptäcka i efterhand eftersom dom inte orsakar en linje som dom riktiga stjärnorna gör.

Jag får väl helt enkelt prova en gång och se hur mycket skillnad det gör.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.