Annons

Stjärnfoto / problem

Produkter
(logga in för att koppla)

VicLind

Avslutat medlemskap
Provade fota stjärnhimlen i kväll och lite andra bilder. Körde på tider mellan 1 - 10 minuter.

Fick ett lila sken i bildens övre vänstra hörn på de bilderna med längre tid samt röda å gröna små prickar som jag nästan trodde var stjärnor.

vad beror detta lila sken och de små färgade prickarna.. prickarna syns på den bifogade bilden. Fotade med en Minolda dynax 5 D.

Bilagor

• pict5910.jpg
    pict5910.jpg
    96.2 KB · Visningar: 415
Det är icke helt fungerade pixlar (eller rätare sagt "photosites") som syns pga den långa exponeringen.
Kolla om din kamera inta har något läge för långa exponeringar (jag har aldrig använt en 5D men jag antar att det finns); i det läget gör kameran en andra exponering utan att slutaren öppnas och substraherar sedan resultatet från orignalbilde; ofta löser det problemet.
Skenet beror nog på att den delen av sensorn sitter nära en varmare del av kameran vilket gör högre "dark current".

svårt

Men andra ord är en digital kamera inte helt lämpad att fota med långa slutartider?? tack för svaret föresten.!

Frågan är väl varför du vill fotografera med så långa slutartider? Då blir ju stjärnorna bara streck som i din bild. Med kortare tid kan du frysa stjärnhimlen och slipper dessutom den utfrätta svärtan.

De trasiga pixlarna kommer med stor sannolikhet finnas på samma plats i alla bilder så det går ju att skapa ett makro i Photoshop som hanterar dem.

Olika DSLR hanterar dessutom nattfoto olika bra men några modeller/märken har problemet med att värme påverkar sensorn.

Jag läste i någon tråd att CCD-sensorer är känsligare mot detta fenomen medan CMOS-sensorer hanterar det bättre. Men jag har inte gjort något test själv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar