Advertisement

Annons

Stjärnfall

Produkter
(logga in för att koppla)
Eftersom jorden rör på sig kan du inte ha för lång exponeringstid om du vill ha de "riktiga" stjärnorna som punkter. Har för mig att 28mm vidvinkel och 2 minuter är gränsen. Använd bulb och någon lämplig bländare som gör övriga bilden rätt exponerad mellan 30 sekunder och 2 minuter. Sedan stänger du sluatren (med bulb) då du tror att du har tillräckligt med stjärnfall på bilden. Som att fota blixtnedslag ungefär...

Mvh Andreas
 
Christoffer: Beroende på brännvidd...

Vid t.ex. vidvinkel kan man ha så lång tid som 30" utan att stjärnorna blir streck.. Sist jag plåtade leoniderna använde jag Provia 400 och Superia 800.

Om jag inte missminner mig så använde jag f5.6 och 30" med Provia 400 och f4 och 30" med Superia 800.. 28mm.

Vid längre brännvidder får man minska tiden.
 
Att fotografera stjärnfall är lite speciellt eftersom man inte vet när de kommer. Och när de kommer är det försent att trycka av. Alltså ställer man upp kameran och exponerar en lång stund och hoppas att man fångar någon eller några. Att stjärnorna blir steck får man acceptera. Hur länge man kan exponera beror helt på hur ljus himlen är. Nära städer (i princip hela södra Sverige) blir himlen ljus av ströljuset så 5-15 minuter är gränsen. Stjärna blir i princip alltid överexponerade. Det enda som sker vid lång tid är att punkterna eller strecken blir större.
 
MMmmm sist jag plåtade så gjorde jag av med 3 st 36-rullar.. Dvs 108 rutor á 30 sekunder.. alltså 54 minuters total exponeringstid.... summa rutor med stjärnfall: 8 st ;)
 
Tack Jesper!

Men just nu ligger det ett tungt molntäcke över stockholm...suck...får väl ta min oerhört snygga och välkomponerade bild "karlavagnen med stjärnfall" nästa gång leoniderna tittar förbi ;)
 
Nån som vet vilket håll man ska titta åt (förutom uppåt) för jag ser då inga stjärnfall.
Söder Norr eller?
Minus 13 och klart.
-Anders
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.