Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stitch som ersättare för vidvinkel?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Jag ska försöka använda en bildihopklistrare (aka stitcher) som ersättning för min vanliga vidvinkel på nästa semestertripp. Jag gillar att ta bilder på byggnader i stadsmiljö och brukar använda min Nikon D7100 med Nikkor 12-24 för detta ändamål. Nu har jag fått upp ögonen för verktyg som kan klistra bilder i stället, kan det funka?

Jag tänker använda min nya Sony RX100V som har motsvarigheten till 24-70mm som brännviddsomfång.

Kan jag få tips om hur jag maximerar mina chanser till succé med denna teknik?

Per.

PS. Jag har torrsimmat inomhus och använt linuxprogrammet Hugin; det verkar funka. Min fråga gäller stadsmiljön och hur många bilder och med vilken brännvidd som är lämplig.
 
Jag ska försöka använda en bildihopklistrare (aka stitcher) som ersättning för min vanliga vidvinkel på nästa semestertripp. Jag gillar att ta bilder på byggnader i stadsmiljö och brukar använda min Nikon D7100 med Nikkor 12-24 för detta ändamål. Nu har jag fått upp ögonen för verktyg som kan klistra bilder i stället, kan det funka?

Jag tänker använda min nya Sony RX100V som har motsvarigheten till 24-70mm som brännviddsomfång.

Kan jag få tips om hur jag maximerar mina chanser till succé med denna teknik?

Per.

PS. Jag har torrsimmat inomhus och använt linuxprogrammet Hugin; det verkar funka. Min fråga gäller stadsmiljön och hur många bilder och med vilken brännvidd som är lämplig.

Antalet bilder hänger väl ihop med vad du fotar? Jag skulle tro att det viktigaste är hur mkt överlapp du har mellan varje bild. Detta förutsätter såklart också samma ljus och inställningar etc.
 
Ta en välexponerad bild som representerar genomsnittet av panoramat. Använd samma inställningar i manuellt läge. Lås gärna fokuseringen också. Jag brukar ta en bildserie t.ex. längs horisonten och då hålla samma höjd på den i kameran med uppemot en halv bilds överlapp. Har inte provat flera rader av bilder, men det kanske programmen klarar också. Porträttformat ger mer på höjden. Raw-bilder är förstås lättare att justera om ljuset varierar mycket i motivet.
Det är en fördel att använda en raktecknande brännvidd, men jag har lyckats sy ihop bilder tagna med 12-24 på 12mm med mycket distorsion.
Både lightroom 6 och gamla versioner av Photoshop elements är bra på att stitcha. Säkert många andra program också. Ju fler bildfiler desto tyngre panoramabild för datorn att jobba med. Kan bli hundratals mb som knäcker en halvtrött dator.
 
Vitbalans

Glöm inte att även vitbalansen bör sättas manuellt, t.ex. på något av de fasta lägena sol, skugga etc eller helt manuellt. Automatisk vitbalans kan ge onödigt mycket efterarbete då t.ex. hus i ett stadslandskap får olika färger om de ligger i en skarv eller himlar som är olika färgade i olika delar av den färdiga bilden. Fotar du i RAW är det dock inte något problem förstås!
 
Sök efter Microsofts program ICE.
Kostar inget och det gör ett bra jobb.
Enkelt att komma igång med också.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar