Annons

Stilrena ramar

Produkter
(logga in för att koppla)

Stoffe69

Aktiv medlem
Jag lade tidigare upp en tråd om var man kunde hitta materiel för att tillverka egna ramar.

Problemet med befintliga ramar (förutom priset om man skall ha många) är att de bara finns i bestämda storlekar.

Jag har nu själv hittat lösningen och ramarna kostar 19 SEK /löpmeter. Dvs nästan ingenting.

Hela tanken är att de flesta av oss klistrar redan upp bilder vi är nöjda med på svart kartong eller liknande. Nu använder jag denna som baksida av ramen.

Materialet är något som jag tror kallas sockellist eller liknande. Det är en trälist som är L-formad där den längre delen är ca 25 mm och den korta 15.

Jag girar en enkel ram med min kartong som mall ( eftersom den ju redan enligt min mening har perfekta proportioner till bilden. Ramen limmas ihop så att den bredare biten bildar själva ramen. När den torkat limmas kartongen på baksidan vilket ger inramningen en 3D effekt som enligt min mening förhöjer bilden. För att hålla priset nere så använder jag inget glas, men det hade jag å andra sidan inte på mina kartongbitar heller....

Nu har jag en specifik ram som passar min komposition perfekt för nästan inga pengar alls !!

Om nån är intresserad lägger jag gärna upp en bild på det färdiga resultatet.

Här kommer en mycket snabbt tagen bild på hur den färdiga ramen kan se ut samt vilken list som använts.

Ge mig gärna kommentarer på ramen , men inte på det fototekniska utförandet :)

Bilagor

• ram.jpg
    ram.jpg
    11.9 KB · Visningar: 306
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar