Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stillbildsstativ i kolfiber, vilket?

Produkter
(logga in för att koppla)

Iore117

Aktiv medlem
Jag har levt för länge med ett stativ jag panikköpte 1997 inför en sak jag skulle fotografera. Stativet är ett "noname" från lokala Domusvaruhuset (!), sen har det fått ett huvud Manfrotto 141RC, treleds, som kombinationen har funkat skaplig.

Jag är lite villrådig på om jag ska behålla 141RC, eller köpa en kulled (vilket är smartast?).
Sen vill jag ha ett kolfiberstativ, för jag tänkte nya stativet ska hänga med några år. Aluminium känns alltid så kallt.
Manfrotto är inget krav, men jag trivs med de jag har förövrigt.
Stillbildsstativet ska vara till just stillbild, jag filmar en del, men då har jag filmningsstativ: ett Manfrotto 542 Roadrunner kolfiber med 503-huvud, och ett Manfrotto 525 med 501-huvud. Jag gillar att använda 542-stativet eftersom det aldrig känns kallt.

Kamerna för stillbild är Canon 70D, och viktmässigt bör stativet räcka till Canon 70-200/4 eller Sigma 50-150/2.8 (har inget av dem än...). Helst att få upp kameran stabilt i ögonhöjd på ca 175 cm (gick inte på gamla...).

Jag skulle helst vilja ha en kombination där stativ och huvud kan stoppas i väska för transport, ellt med bärrem (jag har ju bägge dessa kombinationer på bägge videostativ).

Idéer, länkar, läsa-på-mera-om-stativ-tips?
 
Vad det gäller stativhuvud titta på Sirui K-30X eller möjligtvis K-20X. De låser väldigt exakt utan att sjunka eller ändra läge när man låser. Lätt att justera friktionen så att huvudena löper lagom mjukt för den använda kamerans vikt. Dessutom billig och sex års garanti. Även Siruis stativ är av bra kvalitet. Har du pengar finns naturligtvis orginalen från Gitzo, som nyligen kommit ut med en ny stativserie.
 
Kan hålla med om att Siruikulorna fungerar ok. Men tyvärr verkar kvalitetskontrollen inte vara hundra.
Skickade tillbaks min första kula då bottengängan var rejält snedgängad, fick en ny kula direkt från Cyber men även den är snedgängad. Den nya kulan går att få att ligga an med hela foten om man använder lite våld så jag behåller den.
Men det känns ju lite vedbomek när man inte klarar av att få en gänga att gå helt rakt in i foten.

Micke.
 
Jo men det är trevligt att film med 2 kameror!
Helt sant! Jag har (fortfarande) två Sony HVR-Z1 som är huvudkameror för filmning. Till dessa har jag var sitt filmstativ, samt enbenta vid behov.

Stillbildskameran 70D är inte tänkt att filma så mycket med. Däremot har jag filmat lite med EosM i miljö där det varit väldigt trångt.

Tack för input så långt, jag googlar, läser och funderar.

Jag har en Manfrotto 168-kula som sitter på ett klämfäste 035. De använder jag ibland när det är för trångt för vanligt stativ. Jag har svårt att bestämma om det är kulled- eller treledshuvud är "bäst".
 
Manfrotto är inget krav, men jag trivs med de jag har förövrigt.
Manfrotto 055CXPRO3 är ett rätt bra kolfiberstativ. Inte alltför tungt och duger gott till en vanlig småbilds- eller APS-C-systemkamera med ett halvlångt teleobjektiv. Jag tror inte att du ska ha ett mindre stativ än så för en EOS 70D med EF 70-200/4.

Jag har ett sådant stativ och tycker att det är minimum för en EOS 60D med EF 100-400/4.5-5.6. På gränsen till för litet, men bekvämligheten med ett lätt stativ överväger. För mindre objektiv än så fungerar det alldeles utmärkt bra.
 
Manfrotto 055CXPRO3 är ett rätt bra kolfiberstativ. Inte alltför tungt och duger gott till en vanlig småbilds- eller APS-C-systemkamera med ett halvlångt teleobjektiv. Jag tror inte att du ska ha ett mindre stativ än så för en EOS 70D med EF 70-200/4.
Instämmer, har samma stativ med Manfrottos 498RC2. En ganska enkel, men trevlig kula.
 
Jag vill helst inte köpa flera stativ i prisklassen som Manfrotto 542ART, helst billigare.

Men Gitzo gör väl flera olika modeller?

Ja men de gör mig veterligen inga billiga stativ. Själv kör jag GT 3532 LSV. Ingen mittpelare men superstabilt med Optipods något förhöjda bottenplatta.
 
MIttpelare kan vara bra att ha. Inte för att hissa upp kameran högre, då blir det gärna lite för instabilt, utan för att vända på och hänga kameran under.

Mittpelaren i mitt stativ är vändbar vilket gör att stativet blir lite extra användbart för makrofoto, då man ju ofta vill ha kameran så lågt som möjligt.
 
Jo mittpelare har sina fördelar och vill man kunna jobba snabbt i höjdled är det ju ett måste. Funderar själv på en lättviktsvariant med mittpelare. Typ en Gitzo serie 2
 
Stativ kanske

Beror på hur man ser det. Gitzo köper man bara en gång i livet och då blir det inte många kronor om dagen om man slår ut kostnaden.

Ja stativet kanske, Har man däremot köpt ett videohuvud från Gitzo för under 8 lax och ska videofilma med långt tele blir man väldigt besviken över hur dåligt skiten fungerar. Jämför man sedan med ett Manfrotto videohuvud för mindre än 1/3 av priset så undrar man hur fransmännen är skapta;)
 
Beror på hur man ser det. Gitzo köper man bara en gång i livet och då blir det inte många kronor om dagen om man slår ut kostnaden.
Det beror väl på hur gammal man är när man köper det?

Eller ska man slå ut kostnaden över hela sitt redan levda liv också?
 
Själv har jag ett RRS TVC-34L med tillhörande BH-55 samt ett Sirui 2205-X med tillhörande K-30X. Lär täcka mina behov den tid jag har till mitt förfogande resten av livet, hur långt det nu blir...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.