Jag kom på att jag glömde säga varför jag pratar mig så varm för en längre brännvidd, men det är ju just för att när man plåtar både folk och t.ex. blommor, så får man en mjukare bakgrund med lite tele, så ansiktena kommer helt enkelt fram bättre. Annars älskar jag att plåta miljöer med vidvinkel, just för detaljrikedomens skull. Fyra gluggar är ju ändå inte tokmycket att ta med om du är här just för foto. Gör en koll med Kameradoktorn i Stockholm, de kanske har din rem, så kan du promenera ned mot dem från city, och sedan tillbaka genom östra sidan av Gamla Stan (förutsatt att du tar västra på vägen norrut förstås).
Jag har varit guide i Gamla Stan och skulle vilja slå ett slag för Prästgatan. En lång gata som går parallellt med turiststråket Västerlånggatan. Prästgatan är dock mycket lugnare. Här och där i husen finns den gamla stadsmuren kvar (Västerlånggatan hette en gång i tiden "Långa Gatan Västan Mur") och de flesta av husen är inte heller förstårda av butiker i gatuplanet. Om du tittar uppåt kan du hitta hissbommar under taken på flera av dem också. Själva gatan böljar upp och ner, följer öns ursprungliga terräng och den är behaglig att gå på både för att det blir fina bilder och för att det är ro för själen. I den mörka norra återvändsgränden hette dock kvarteret tidigare "Helvetet" och där bodde stadens bödel
En annan fin gata är "Köpmangatan" som går österut från Stortorget. På Köpmangatans ena sida står husen spikrakt, återuppbygggda efter en brand, på andra sidan böljar de in och ut långs med gatan och är betydligt äldre. Köpmangatan är en av Stockholms äldsta kända gatunamn, och gatunumren går för ovanlighetens skull inte från slottet, utan blir istället lägre längre bort från detta, och det beror på att gatluckorna, som var den tidigaste sotrens butiker, hade dessa nummer, och så har numreringen blivit kvar. (I Stockholm har du annars nästan alltid lägsta portnummret mot slottet.) På själva Stortorget var ju Stockholms blodbad en gång, men numera är det en fredlig plats, dock ofta med flokliv, så där kan du säkert stanna till och hitta en del kul gatubilder. Andra fina gator är t.ex. "Kindstugatan", som också ligger innanför långgatorna. Vill du plåta någon "turistgrej" så ska det väl vara den smalaste gränden i stan, Mårten Trotzigs gränd. Herr Traubzig ägde hus vid gränden, men han fick aldrig njuta utav detta, utan blev ihjälslagen en mörk natt för några hundra år sedan.
Hoppas du hittar lite fina motiv, oavsett var du går.