Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sthlm -Fotosafari lör el.sön 5-6 nov?

Produkter
(logga in för att koppla)

benkar

Aktiv medlem
Väderprognoserna för lör-sön 5-6 nov är lite skakiga, men med lite tur blir det åtminstone halvsoligt ngn av dagarna...

Jag fotograferar gärna "det övergivna", gamla järnvägsspår, gamla industrier osv, grunnar på en lite längre utflykt, heldag, till stor del beroende på vädret, åker åt det håll solen skiner... om jag kan skaka fram en bil, till några tänkbara platser, någon som är intresserad så här rakt av?

//Bengt

Hänger gärna med om jag kommer loss! Vad tänker vi oss ? //Marcus

Bilagor

• archen-i-solnedgång-nya-40k.jpg
    archen-i-solnedgång-nya-40k.jpg
    39.1 KB · Visningar: 533
SMHIs prognoser är som vanligt osäkra, men är söndagen som gäller om det finns chans till en smula sol. Nome Nescio här på fotosidan.se, Per, ställer upp med bil, han står för bil, bilslitage osv, jag/ev.fler delar på soppakostnaden. finns väl plats för två till i bilen förutom mig och Per. (Blir det ännu fler, en bil till i så fall, någon...? ) Avfärden kommer bli relativt tidigt, gissar på senast 09.00 från tex Gullmarsplan, och vi siktar på vara tillbaka i stan vid 14.30-tiden. En fortsatt kort stadsrunda då om någon vill och vädret säger OK.

Slutgiltigt besked om resan blir av, och när, på lördag kväll efter väderprognos.

Tanken är att göra strandhugg vid några orter längs en nedlagd järnväg i Sörmland, ingen aning om hur det ser ut i dagsläget, men vet att det ska finnas en hyfsat stor rostig bangård mm vid en av orterna, såg lockande ut när jag körde förbi där med hojen för några år sedan, och att en annan ort är väldigt övergiven, samt kanske ett stopp vid ett bruk som är typ museum, hoppas det ska finnas åtminstone lite att fotografera, blir inga stora industrilokaler eller lika spektakulära platser som "Rysspråmarna" på denna runda, (men vem vet.... ) hoppas det kan finnas möjlighet till en del bra fotografering bara det finns lite fint höstljus :)

/B

Senast ändrad:
Martin Gunnarson skrev:
Låter som en plan, jag är med. Om det behövs kör jag egen bil.

/Martin

Juste bil! :)))) (Om inte annat en skön bild!)

Så, då ser det ut så här då på deltagar/utflyktslistan... Söndag gäller om vädret ser ok ut, hoppas det blir lagom många så att vi slipper ramla in i varandra...

Per
Bengt
Martin

Jpp, nu är man online. Jag kommer att springa lite i högervarv och är inte kontaktbar förrens till kvällen. Men jag hoppas det blir bra väder eftersom mestadels av fotograferingen blir utomhus.

Ja va fasen det är väl klart att man skall mé. Så länge vi är tillbaka i civilisationen igen till eftermiddagen så borde det funka. Jag kan med lätthet vara vid Gullmars kl 9 på söndag. Behöver bara veta vilken typ av bil jag skall leta efter.

/Jon

Spaceman Spiff skrev:
Ja va fasen det är väl klart att man skall mé. Så länge vi är tillbaka i civilisationen igen till eftermiddagen så borde det funka. Jag kan med lätthet vara vid Gullmars kl 9 på söndag. Behöver bara veta vilken typ av bil jag skall leta efter.

/Jon

Blir avfärd från Gullmarsplan kl.08.30 puh.. (under förutsättning att väderprognosen för söndagen håller, vxl molnighet) åter i stan senast 14.30,14.45 Vi syns inne på själva torget.

Ha med en macka, kanske en godisbit, något att dricka, vet inte hur det blir med lunch.

Per
Bengt
Martin
Jon

Behövs en bil till om det blir fler.

/Bengt

4 tror jag är max i min bil, baksätet är inte som på en Volvo :)
Det är en metallicgrön Toyota Touring. ungeför lika stor som en golf combi fast fulare. Ni kan nå mig på: 070-3325220, fast jag ber er att inte ringa under dagen idag.

Varma kläder och riktiga skor är bra, det kan vara ganska skitigt så ta inte de vita byxorna.

Såg på tv-vädret kl 18.12 och det skulle inte bli ösregn. Jag kommer till torget vid Gullmarsplan kl 8.30 i morgon med min bil. Det får rum 2-3 till. Vi delar på kostnaden.

Jag har fått ett fotojobb, så jag kan tyvärr inte delta.

Hoppas ni får det trevligt och tar många bra bilder :D

mvh
/Kim

Spaceman Spiff skrev:
Först upp??

Ja... du var först :) men jag är lika glad för det, lyckades ju åka gratis tvärbana mellan Gullmarsplan och Linde sista biten hem.... :)

Vädret blev inte som väntat, beklagar det, men blev nog en hel del bra bilder ändå, tack för trevligt foto och fika-sällskap alla!

En första bild...

/B

Bilagor

• arla.jpg
    arla.jpg
    39.5 KB · Visningar: 251
Här ligger man efter....

Tack för en trevlig tur trots vädret. Ser fram emot fler jakter av gammalt/förfallet/vackert.

Bengt, när jag ser bilden på skylten kan jag bara säga att tålamod lönade sig. Skall träna nästa gång.

/Martin

Bilagor

• tag.jpg
    tag.jpg
    31.4 KB · Visningar: 234
Martin Gunnarson skrev:
Här ligger man efter....

/Martin

Finns olika "skolor" kring fotografering, dels en del som tycker att det slutgiltiga resultatet/konstverket SKA skapas vid det tillfälle bilden tas, andra som tycker att det är OK gå via dator och tex photoShop innan det slutgiltiga resultatet/konstverket är färdigt...

Själv så lever jag efter båda skolorna, en frihet man har fått med digitalkameran.... en del bilder får vara som dom blev, andra gånger så kan man nå sitt resultat/mål via en stund vid datorn, tycker det är en frihet man ska kunna få ha i sitt skapande... Extra användbart då fotoförhållandena som idag var ur-usla... ,-)

/B

Bilagor

• reglage.jpg
    reglage.jpg
    38.1 KB · Visningar: 209
Blev ganska missnöjd med mina bilder idag. Får se om man kan skrapa ihopp något bättre lite senare.

Bilagor

• pict1439.jpg
    pict1439.jpg
    41.4 KB · Visningar: 183
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar