Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Steve Mcurry mfl

Produkter
(logga in för att koppla)

eosd60

Aktiv medlem
angaende Steve Mcurrys arbete. Forst och framst maste jag saga att hans bilder ar helt otroliga.
Han anses som en av dom framgangsrikaste dokumentar/fotojournalisterna(portratt). Jag forundrar och beundrar mest intensiviteten i hans portratt.Jag vet bara inte om jag skulle kunna kalla honom mfl for den baste eller mest begavade fotografen(sjalvklart kan man aldrig definera dom basta konstnarerna/fotograferna men du vet vad jag menar)
Fragan ar bara om det ar steve som plockar fram den intensiviteten eller magin? eller om det kan vara sa att befinner man sig storsta delen av aret dom senaste 25aren pa jordens mest exotiska stallen for just denna typ av bilder sa kommer dom lite av sig sjalv om man som han sager gar ut varje morgon/kvall och bara vandrar runt i stader som Jodhpur eller Kabul.

Vad tror du?

Jag vet inte riktigt vart jag vill komma med denna diskution kanske vill jag bara doda lite av den angesten(blandad med forundran forstas) man far nar man bladdrar igeom tex steves bilder. :)

en lank till hans hemsida http://stevemccurry.com

andra kan vara

www.tomstoddart.com

www.amivitale.com

Bilagor

• 1.jpg
    1.jpg
    15.3 KB · Visningar: 140
Såg en mini-dokumentär om honom, och han framstod som en jävligt bufflig typ. Han uppvisade all den arrogans man *inte* vill att fotografer ska ha när de rör sig i ett område som är starkt utsatt av svält/krig/... Allt handlade om honom och hans bilder, folket runt om var mer statister som var fotogeniskt fattiga, än faktiska människor.

Intensiteten i blicken hos flickan från Afghanistan (han kanske mest berömda bild) tror jag kom av att hon blev förbannad över att han fotograferade henne.

Fast han kanske bara hade en dålig dag. Det var som sagt en mini-dokumentär på ca 10 minuter.

Hur gör han? Det verkar handla om att bara se världen i bilder, inte bry sig om något annat. Störande? Ja, men det blir bra bilder.

hmmm

Jag har ocksa sett en hel del dokumentar klipp med honom, Jag tyckte inte att han verkade sa bufflig. Flickan fran afghanistan fotade han i ett flykting lager i ett litet talt dar dom gick i skolan, vad jag forstod fragade han om lov och spenderade en del tid dar inne och fotograferade flickorna. Mkt mer an sa kan man ju inte gora om man inte vill helt forstora kanslan och stunden for dokumenteringen man sysslar med.
Det dar ar ju en evig fraga hur man ska ga till vaga nar man fotar manniskor ute pa "location". Ska man fraga forst? beratta vad man sysslar med? Helst av allt vill man naturligt vis beratta vad man gor och fraga om lov men da forlorar man oftast bilden och intensiviteten. Jag antar att det beror pa vart man ar och vilka manniskor man fotar.

ANNONS