Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Sterila bilder.
- Trådstartare rogert
- Start datum
Malaka
Aktiv medlem
Ett tips är att sluta använda blixten ett tag. Då kommer du få ett lite gul-aktigt färgstick som många (inklusive jag själv) tycker är ganska mysigt. Detta förutsätter at det är inomhusbilder du talar om. Ett annat tips kan vara att pröva en annan film, Kodak Porta VC till exempel. Eller så prövar du med filter av olika sorter, finns för alla färger och effekter. Det var några tips, fråga på om du vill ha fler!
MVH Erik Å
MVH Erik Å
Mozo
Avslutat medlemskap
ariadne skrev:
en grej är väl att använda bouncer på blixten. sök i forumet på "bouncher" så kan du kanske få lite tips. man kan nog göra nåt själv som har samma effekt, och är billligare.
Det heter väl omnibounce när det gäller kamerablixtar? ;-)
Damocles
Aktiv medlem
Omnibounce, omnismounce(variant för dom som gillar serien scrubs)....
Har man en vinkelbar blixt funkar det fint med att klippa till en egen bounce av en vit plastskiva, jag har använt ett kakburkslock i kombo med vidvinkelskivan med stor framgång.
Fördelarna är flera, dels får man nytta av det studsade ljuset, samtidigt som man får en del ljusframåt som ger glimten i ögat och fyller i läskiga skuggor. Nämde jag att det är en billig lösning. Oiofs förutsätter det vinkelbar blixt.
Men ett ljusstarkt objektiv samt en mer ljuskänslig film för att slippa använda blixten är annars en bra lösning. Eller helt enkelt bara låta det bli en aning längre tider och stödja lite fint på något, om objekten man tar bilden på sitter stilla vill säga.
Har man en vinkelbar blixt funkar det fint med att klippa till en egen bounce av en vit plastskiva, jag har använt ett kakburkslock i kombo med vidvinkelskivan med stor framgång.
Fördelarna är flera, dels får man nytta av det studsade ljuset, samtidigt som man får en del ljusframåt som ger glimten i ögat och fyller i läskiga skuggor. Nämde jag att det är en billig lösning. Oiofs förutsätter det vinkelbar blixt.
Men ett ljusstarkt objektiv samt en mer ljuskänslig film för att slippa använda blixten är annars en bra lösning. Eller helt enkelt bara låta det bli en aning längre tider och stödja lite fint på något, om objekten man tar bilden på sitter stilla vill säga.
gbjerne
Aktiv medlem
Om du inte vill skippa blixten helt är det ju ett alternativ att använda den "med begränsning". Längre slutartider som lyfter fram det befintliga ljuset samtidigt som blixten lyfter fram motivet?
Ett litet exempel
Alla dessa bilder är tagna med långsam slutartid + blixt.
Tycker själv detta fungerar kanon. Bilderna blir mer levande samtidigt som det "röda" glödlamps ljuset inte tar över.
Du kan även underexponera blixten något steg för att skapa mer liv. (om din blixt / kamera klarar av detta)
Lycka till!
Ett litet exempel
Alla dessa bilder är tagna med långsam slutartid + blixt.
Tycker själv detta fungerar kanon. Bilderna blir mer levande samtidigt som det "röda" glödlamps ljuset inte tar över.
Du kan även underexponera blixten något steg för att skapa mer liv. (om din blixt / kamera klarar av detta)
Lycka till!
PerFogelberg
Aktiv medlem
Ett litet tips.
Mitt tips består av en stor vit kartongskiva. Med denna använd som reflektor (upplättning av skuggorna) tillsammans med ett fönster kan man få bilder lika bra som vilken studio som helst. Så här års rekommenderar jag minst ISO 400 på filmen.
Det fina med det naturliga ljuset är att det är så naturligt. Den lilla färgtemperaturskillnad som kan bli filtreras lätt bort när bilderna kopieras.
Mitt tips består av en stor vit kartongskiva. Med denna använd som reflektor (upplättning av skuggorna) tillsammans med ett fönster kan man få bilder lika bra som vilken studio som helst. Så här års rekommenderar jag minst ISO 400 på filmen.
Det fina med det naturliga ljuset är att det är så naturligt. Den lilla färgtemperaturskillnad som kan bli filtreras lätt bort när bilderna kopieras.