Annons

Stereofoto i färg

Produkter
(logga in för att koppla)

Bjorn_L

Medlem
Efter att ha blivit imponerad av filmen Avatar så började jag fundera kring stereofoto. Jag har sett att folk har använt sig av den gamla hederliga anaglyftekniken med ett cyanfilter och ett rött filter.

Jag har inte förstått hur Dolbys teknik fungerar till 100% så om någon har full koll är jag tacksam för en förklaring.

Jag undrar också om någon har experimenterat med stereofoto med den här typen av glasögon.

MVH -Björn

Efter att ha blivit imponerad av filmen Avatar så började jag fundera kring stereofoto. Jag har sett att folk har använt sig av den gamla hederliga anaglyftekniken med ett cyanfilter och ett rött filter.

Jag har inte förstått hur Dolbys teknik fungerar till 100% så om någon har full koll är jag tacksam för en förklaring.

Jag undrar också om någon har experimenterat med stereofoto med den här typen av glasögon.

MVH -Björn

För att visa i stereo så finns det två huvudprinciper, aktiv stereo och passiv.

Med aktiv så har du glasögon som växelvis gömmer höger och vänster öga. Ut från källan (datorn eller spelaren) skickas alltså växelvis vänster och höger bild medan glasögonen i synk växlar. Glasögonen blir alltså ganska komplicerade (dyra)

Passiv stereo är oftast att man polariserar ljuset. Antingen med två projektorer med varsitt polarisationsfilter eller en med ett aktivt polariasionsfilter. Glasögonen är helt enkelt två polarisationsfilter, alltså billiga.

Det finns också glasöonfria lösningar, tex stereo-skärmar som i princip skickar olika bilder åt olika håll. Man måste då stå i skarven så att ena ögat ser den ena, och högra den andra bilden.

Är inte så hemma på det här området men jag tror jag läste det fanns en teknik som växelvis visade höger och vänster bild väldigt snabbt så hjärnan satte ihop dem till stereo, utan glasögon, minns jag fel kanske?

Hej på er.

Jag har en rysk stereokamera liggandes. Den tar två 120mm bilder brevid varandra, samtidigt. De är givetvis lite förskjutna men hur man skall kunna titta på bilderna har jag ännu inte brytt mig om att lista ut :)

ps. Den luktar.....ILLA! Precis som man nästan kan se på gamla ryska filmer. Plasten ger ifårn sig en odör som i alla fall jag accessoierar med syntetkläder och svett....

Ett annat sätt att visa 3D bilder är i form av stereobilder, det vill säga två bilder där ögonen fokuserar på var sin bild. Kräver inget extra och går att se direkt på skärmen. En beskrivning av metoden finns här: http://www.angelfire.com/ca/erker/freeview.html

Fungerar förvånansvärt bra faktiskt, fast det kan vara lite ansträngande för ögonen.

Det var ju kul, har inte sett det innan...

Man skall inte överskatta effekten av stereo-syn, främst påverkar det djupseendet på nära håll, nån meter eller så framför dig.

Parallax-effekten är mycket starkare, dvs att när du flyttar på dig så rör sig objekt närmare dig mer än de längre bak. Det gör att man får djupet. Antar att det är detta som länken ovan tar fasta på..

Senast ändrad:

MVH -Björn

Höll på med lite stereofoto för ca 6-7 år sedan eller så. Jag har en nätsida med några bilder från mina tidiga försök som det är fritt fram att kika på.

http://web.telia.com/~u85545772/huvud/index3d.htm

Jag har en rysk stereokamera liggandes. Den tar två 120mm bilder brevid varandra, samtidigt. De är givetvis lite förskjutna men hur man skall kunna titta på bilderna har jag ännu inte brytt mig om att lista ut :)

ps. Den luktar.....ILLA! Precis som man nästan kan se på gamla ryska filmer. Plasten ger ifårn sig en odör som i alla fall jag accessoierar med syntetkläder och svett....

Den stereokamera för 120-film som du har är nog en gammal rysk "Sputnik" (betyder ung. resekamrat) en stereokamera som baseras på mellanformatskameran "Ljubitel" (amatör). Om du följer länken kommer du till kamerans instruktionsbok, kan även se den speciella anordning som behövdes för att titta på stereobilderna.

http://www.rmm3d.com/3d.encyclopedia/manuals/sputnik/sputnik.html

Vad gäller doften på din kamera så kan jag inte annat än hålla med dig. Sovjetiska kameror, då framförallt fodralen till dem, doftar... vad ska man säga? ...intressant! ;-) Jag samlar sovjetisk utrustning och brukar snabbt förpassa kamerans väska/fodral till en låda i förrådet, sedan är kameran relativt doftfri när den står i vitrinskåpet eller kameraskåpet. :)

Det finns ett annat sätt.
Canon hade en hållare för 2 kameror där optiken hamnade ungefär på mellan ögonenavstånd. Synkat avtryk.
Man laddar med dia.

Jag tror att man sedan slänger upp båda bilderna samtidigt på en duk från 2 projektorer, men jag är inte helt säker på det.

Jag har sett sådana bilder 1 gg i stora salen Elmia och det blir en väldigt häftig effekt. Tror att det var Ola Skinnarmo "I schakletons fotspår" men jag är inte helt säker på det.

Tar upp denna intresanta tråd...
Jag plåtade en hel del stereo på den analoga tiden.
Tog diabilder med lite sidförskjutning i mellan exponeringarna.
Sedan tittar man på bilderna i varsin liten diabetraktare framför vardera ögat.
Bilderna bör tas på stativ, det gäller att ta två bilder som bara skiljer sig genom sidförflyttningen.
Första gången man ser sina egna bilder i perfekt 3D håller man på att falla baklänges.
Mycket enkelt och otroligt effektfullt.
Vill man fotografera rörliga motiv krävs det två synkade kameror.
Det fanns (fins ?) en fotoklubb i Göteborg som hette Stereofotogruppen (tror jag).
De brukade alltid visa bildspel med två projektorer och polariserande filter framför linserna.
Ut och testa !!
// Mats W

Jag har försökt hitta information om den tekniken som biografen nära mig använde, d.v.s. dolby 3d med interferensbrillorna. (Infitech) http://en.wikipedia.org/wiki/Infitec
Jag har lite luckor i min kunskap om vågrörelselära men principen är väl att varje glas är belagt med 3 lager(?) av något transparent material som genom destruktiv interferens släcker ut tre våglängder.
Bilden blir då uppbyggd av ljus med totalt 6 våglängder, en R, en G, en B för varje öga.

Skulle man kunna se stereobilder med dessa glasögon på en "vanlig" bildskärm/TV/projektor? Är det fysiskt möjligt?

Detta kanske är lite väl mycket teknik och lite foto men jag provar ändå.

Tack för alla inlägg! Kul att se när andra har experimenterat!

Jag har försökt hitta information om den tekniken som biografen nära mig använde, d.v.s. dolby 3d med interferensbrillorna. (Infitech) http://en.wikipedia.org/wiki/Infitec
Jag har lite luckor i min kunskap om vågrörelselära men principen är väl att varje glas är belagt med 3 lager(?) av något transparent material som genom destruktiv interferens släcker ut tre våglängder.
Bilden blir då uppbyggd av ljus med totalt 6 våglängder, en R, en G, en B för varje öga.

Skulle man kunna se stereobilder med dessa glasögon på en "vanlig" bildskärm/TV/projektor? Är det fysiskt möjligt?

Detta kanske är lite väl mycket teknik och lite foto men jag provar ändå.

Tack för alla inlägg! Kul att se när andra har experimenterat!

Två projektorer med pol-filter och glasögon med polfilter?

Den tekniken är nog lite annorunda än den som Björn beskriver.
Den är dock mycket enkel och fungerar utmärkt.
"Stereofotogruppen" som jag skrev om i tidigare inlägg använde den tekniken i sina bildspel på mässan i Göteborg.
Jag köpte utrustning i form av glasögon med polfilter och lösa polfilter till diaprojektorerna.
Lade ned projektet då jag aldrig hittade en projektor med samma brännvid som min egen.
Jag kollade bara inom den närmsta bekantskapkretsen.
Skulle vara kul att försöka igen... :)

Något son höjer nivån rejält på 3D-bilder är foton av rörliga motiv.
Att se hoppande barn och studsande bollar med perfekt djup är hur läckert som helst...
17 också ! Nu blev jag sugen på att damma av mina två Nikon D3.or.
// Mats W

3d-objektiv

Det finns ju ett 3d objektiv som ett företag som heter Loreo har. Det verkar billigt, bara 150 dollar, men jag har inte en susning om hur bra det blir.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar