Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Step-down ringar i större steg?

Produkter
(logga in för att koppla)

paco

Aktiv medlem
Finns det step-down ringar som hoppar över ett par av standardstorlekarna? Jag behöver gå ner från 72mm till 49mm med bara ett par ringar.

Jag ska fästa frontdelen från en optik till filtergängan på en annan. För att slippa för mycket vinjettering, så behöver de komma närmare varandra. Just nu har ja alla ringar från 72 ner till 49, men det blir en lång pyramid av det och detta skapar vinjetteringen. Ett litet hinder är också att bakre elementet på den lösa fronten sticker ut en bit. Jag har mätt och det ser ut som att två ringar skulle vara perfekt.

Finns det step-down ringar som går från 72-49mm på två hopp?

72-55
55-49

Nu föreslår jag inte att du köper just av dessa två handlare, jag har ingen aning om de är bra eller inte, men det finns i alla fall möjlighet att gå från 72 till 49 på två steg...

Tack, Jonas! Precis vad jag letat efter. Jag har ett anamorfiskt Iscorama-objektiv och vill testa frontdelen på min EF50/1,2. Med dessa så borde det funka med de flesta objektiv som bara har lite djupare front.

Ebayförsäljaren du länkade till hade en 72-52mm också. Mätte igen mer noga och det blir perfekt tillsammans med den 52-49 jag redan har. Nu får vi hoppas att det kommer nåt på posten. Orkade inte kolla så mycket på hans feedback. Han hade gratis frakt till Sverige så det blev en gamble på 32,50kr.

jag har handlat från den säljaren, som länkades till överst.

Har inte gjort mig besviken de gånger jag köpt av honom, flera gånger alltså.

Så du kan nog vara lugn ;)

Ja, det är nog lugnt. Det brukar gå snabbt från Kina också, jämfört med USA. Fick hem ND-filter på knappt fyra dagar från Hong Kong sist.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto