Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Step Down ring?

Produkter
(logga in för att koppla)

B-Hast

Medlem
Hej

Satt och kolla runt på blocket för jag vill gärna använda ett vidvinkel objektiv. Men jag har en vidvinkel konvertare till ett 55mm objektiv och jag använder nu ett 67mm som jag har på min nya kamera som jag dessutom har massa filter och tillbehör till. Kan de vara värt att köpa en stepdown ring till 67mm objektivet så jag får 55mm och kan montera min vidvinkel konvertare? Största anledningen till detta är för att jag vill fortsätta kunna använda mitt polariserings filter då jag fotar mycket motorcyklar/bilar och gillar att få djup i lacken. En bra bild tack vare polariserings fitlret är detta:

MC-Live-15.jpg

Men min fråga är iaf om stepdown ring är bra och om den kan hjälpa mig eller får jag ett dåligt resultat?

Mvh

Du kommer få väldigt mycket vinjettering. Hade det varit tvärt om så hade det funkat, d.v.s. om filtrena hade haft 67mm filtergänga så hade du kunnat montera dom på objektivet med 55mm filtergänga.

Det blir med andra ord inte speciellt bra, varken med vidvinkelkonverter eller polfilter.

Du kommer få väldigt mycket vinjettering. Hade det varit tvärt om så hade det funkat, d.v.s. om filtrena hade haft 67mm filtergänga så hade du kunnat montera dom på objektivet med 55mm filtergänga.

Det blir med andra ord inte speciellt bra, varken med vidvinkelkonverter eller polfilter.

Så det är inte ens värt ett försök för 59kr? Då jag inte har någon lust att spendera pengar på en ny vidvinkel konvertare.

Jag har inte testat, så jag kan inte svara säkert. Men jag tror att det kommer bli en hiskelig massa vinjettering.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto