Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Step-down-ring på teleobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

danneman

Aktiv medlem
Har undrat en del över när man kan ha en step-down-ring.

Nu har jag en Tamron 28-75/2.8 zoom med filterdiameter 67mm och ett fast tele 200/2.8 med filterdiameter 72mm.

Zoomen vill jag ha "rätt" filterstorlek på för att passa inom motljusskyddet. Step-up-ring är alltså ej aktuellt för denna.

Men telet kanske man kan ha en step-down-ring på för att använda 67mm filter även på detta. Kan man räkna ut ifall det går bra på något sätt? Ett tele på 200mm har ju en ganska snäv bildvinkel och bör ej vara så känsligt för vinjettering med mindre filter.

Har provat lite löst med att hålla en 55mm ring framför utan att se den i sökaren. Men det är ju "en annan femma" vad som syns på en färdig bild sedan!

Dela gärna med er av teorier eller erfarenheter.

På ett tele lär du inte se någon vinjettering, men risken är stor att ringen tjänstgör som ny bländare och tar ner ljusstyrkan på objektivet.

Ett 200 mm-objektiv behöver en öppning på minst 71,4 mm för att ge bländare 2.8.

Zoomen vill jag ha "rätt" filterstorlek på för att passa inom motljusskyddet. Step-up

Jag gör precis som du gör men jag skulle föreslå dig att ha ringen på zoomen. Köp ett motljusskydd som passar 72 mm eller kan du inte använda samma motljusskydd som till Telet?

Mitt ena motljusskydd till ett 300 :a har jag tillverkat själv av ett gammalt filter daär jag bara använder ringen samt en hylsa av kartong. Tejpat på utsidan och spraymålat insidan. När det går sönder så är det bara att göra ett nytt.
Det går även att maska av det skyddet så jag kan få bort översrålningseffeke.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto