Annons

Step by step foto?

Produkter
(logga in för att koppla)

mikeli

Medlem
Hej,
helt ny här, och helt ny bakom kameran, nästan iallafall.

Vill jättegärna lära mig hur man skapar lite karaktär i foton, jag gillar skarpa karaktäristiska färger och tycker att jag lyckas hitta någolunda bra motiv, men det ser ut som farmor fotograferat dem!=)

Finns det någon Steg för Steg inlärning här på Fotosidan.se? Typ någon liten online kurs med tips om vad man behöver, och vad man ska tänka på etc?

Jag har en Canon EOS 300 med två objektiv:
28-80mm
75-300mm

Ska försöka köpa ett polarisationsfilter (tror jag det heter) och börja leka lite där, men vore tacksam för lite tips om vilka filmer man kan använda för att göra det lite roligare. Dia har jag hört talas om men vet inte vad det är, sedan när man ska använda sig av låga eller höga ISO värden.

Om allt detta finns på fotosidan.se redan, vänligen skicka enbart länken, vill inte vara till besvär!

Tack på förhand!
Mvh
/Mike

Allt du undrar finns säkert någonstans bland alla formum men det kan vara svårt att hitta om man inte har något konkret att söka på.

Dessutom finns det många bra artiklar under "artiklar" menyn.

Passar på att svara på din ISO fråga. ISO anger filmens hastighet. Snabb film = korta tider men snabba filmer brukar i gengäld ha större korn.

Senast ändrad:
Tillägg, en film med högt ISO-tal är ljuskänsligare än en med lågt tal. Varje fördubbling/halvering av ISO-talet motsvarar ett bländarsteg.
Dvs. om du får rätt exponering med en ISO 100-film på bländare 8 och 1/125 sekund så kan to använda t.ex. en ISO 200-film och bländare 11 och 1/125 sekund alternativt bländare 8 och 1/250 sekund.

Ett tips jag ger till varje kunskapstörstande nybörjare är att gå till biblioteket och låna några fotoböcker.
Bra författare att leta efter är Per Lundqvist och John Hedgecoe.

Dia är positiv film, dvs när man har framkallat den (I process E-6 eller Kodachrome, det finns två varianter) så har man på själva filmen en liten bild med rättvända färger till skillnad från negativ film ("vanlig färgfilm" där man har en bild med negativa (inverterade, blått blir gult, rött blir grönt, osv.) färger.
Diabilden kan man sedan projicera i en diaprojektor, scanna med en filmscanner eller betrakta mot en ljuskälla (ljusbord, fönster lämpligen) med bara ögat eller med småbildsfilm, helst med en lupp.

Komplettering till Leadheads Iso-svar

Enkelt uttryckt :

Ju högre ISO du har desto kortare behöver du exponera filmen för att få tillräcklig ljusmängd. Alltså, om du sitter inne i vardagsrummet på julafton, med tänd gran och några stearinljus så väljer du följdaktligen en film med högt ISO, kanske 800 upp till 3200 ?

Men, är du ute en vacker sommardag för att plåta sambon eller en blomma så vill du ha en film med lågt ISO, 100 eller ännu lägre....

Detta med bländarsteg och tidssteg kan du läsa dig till i lugn takt i böckerna du lånar på bibblan. Iso, bländare och slutartid hänger ihop förstår du, allt kan styras på olika sätt beroende på vad man vill uppnå.

Lycka till !

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar