Annons

Steg upp från Ixus 55?

Produkter
(logga in för att koppla)

Daniel79

Ny medlem
Hej!

Jag och tjejen har funderat på att köpa en bättre kamera för att kunna ta lite bättre bilder(har nu en gammal Canon Ixus 55 kompakt)
Vi har funderat på att köpa en systemkamera men känner samtidigt att dom är enorma och det blir lätt att man inte använder den då. Ingen av oss har tidigare haft något större fotointresse och är därför helt gröna på detta. Så det är väl dags att lära sig...

Först och främst kommer den användas till semesterbilder, familjebilder osv. Inte så mycket att gå ut och fånga den fantastiska hösten på bild(Det intresset kanske kommer också i framtiden). Vi ska även ha barn inom en snar framtid och då kommer man vilja fota ännu mer.
Med nuvarande kamera känner jag att det blir rätt trista bilder. Är väl endast dagsbilder i perfekt väder som det blir bra. Är ju framförallt inomhusbilder och kvällsbilder som man vill få vettigare. Antingen blir dom för mörka utan detaljer eller en blixt som flashar upp varje person och inget annat syns.

Frågan är vad som behövs? Vad kommer vi som nybörjare som mest vill fota semester,familjebilder osv ha behov av?

Har kollat på exempelvis LX3 samt nya Canon S90 som verkar rekommenderas bland kompakter. Hur stor steg upp är det från vår gamla kamera? Kommer vi att kunna utnyttja dess kapacitet? Vill ju lära oss att fota manuellt för optimal prestanda, men det bör gå att använda auto lägen också för enkelhetens skull.

Vi åker strax till Thailand och det skulle vara kul att ha med sig en bättre kamera dit också, därför lockar en bra kompakt en hel del.
Önskan är väl egentligen att köpa både och, men det är inte riktigt försvarbart gentemot ekonomin att göra det nu.

Så finns det några vänliga själar som vill guida oss rätt in i fotovärlden?:)
 
Jag har inte riktigt koll på S90, får jag erkänna, men LX3 är en mycket bra kamera och skulle jag haft lite pengar över skulle jag skaffat en sådan som komplement till min systemkamera. Det är ju inte alltid man har lust/möjlighet att släpa på massa kamerautrustning... :)

Vad gäller just inomhusbilder så tror jag att det finns mycket att vinna på en extern blixt som går att studsa i taket. Detta kommer att vara särskilt användbart när barnet börjar röra lite mer på sig. Även om LX3 har bättre ISO-prestanda än IXUS 55 så är den inte lika bra som systemkameror och även systemkameror har en utmaning i befintligt inomhusljus.

S90 har ju inte möjlighet till extern blixt. Däremot har ju Canon G10 det, men den är ju inte riktigt lika kompakt som de andra två...

Så jag skulle nog gå på LX3 och en extern blixt till denna.
Alternativet är ju att skaffa en LX3 utan blixt nu och sedan en systemkamera med extern blixt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.