Annons

Stativköp, råd/tips?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tullo

Aktiv medlem
Hej!

Jag funderar på att köpa ett stativ, det huvudsakliga syftet ska vara som stöd vid till exempel vyfotografering och och liknande. Frågan jag ställer mig är om man ska satsa på ett treben runt tusenlappen eller om det räcker men ett enben för fem-sex hundra.

Vore tacksam om jag kunde få lite vägledning av någon kunnig. Personligen tror jag att ett enben kan vara mer felxibelt och enkelt att ta med sig, men det kanske finns negativa sidor av det också?
Till saken hör att jag fotar med en D70 och kit.optiken (18-70) om det kan vara bra att veta.

Ha en fortsatt trevlig sommar!
/Mathias
 
Med ett trebensstativ blir det ju stabilare och det står ju för sig självt och du kan alltså använda fjärr- eller självutlösare till kamera för att inte själv påverka kameran genom att hålla i den eller trycka på avtryckaren.
Det går ju såklart inte att komma ifrån att ett enbensstativ är mindre och smidigare att ha med, och även ett sånt är ju en stor hjälp, men det blir ju inte lika bra som ett "riktigt" stativ. Fast får det "riktiga" stativet stanna hemma för att det är otympligt är det ju inte till någon nytta.
De senaste dagarna har jag använt träd som "stativ". Funkar rätt bra om det finns dylika i närheten. :)

Jag går själv i stativtankar till min D70 och just för tillfället lutar det åt ett Manfrotto 190PROB. Det är inte jättestort, men blir ändå hyfsat högt när man fäller upp det. Mittpelaren går att ha horizontellt och stativet klarar att gå ner i "spagat".
Vilket huvud det blir funderar jag dock på fortfarande. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.