ANNONS
Annons

Stativköp, kolfiber

Produkter
(logga in för att koppla)

Joakim A

Aktiv medlem
Eftersom min annons inte verkar ha gett något intressant får jag väl köpa mig ett nytt.

Jag söker ett lätt kolfiberstativ som ska bära en Canon 400D och ett Canon 300/4 IS USM med konverter 1,4 x och ev. något större sedan, max 2,5 kg objektiv.

Har kikat lite på Velbon-stativen, men det är väldigt få som har dessa enligt recensionsdatabasen?

Velbon 535 eller 645. Är 1,77 själv.

Vill gärna ha tips och andra ingångar!

// Jocke

Har ett 530 och det funkar bara bra. Dock köpte jag kittet med Velbons 3-axels huvud och det saknar snabbfäste. Det är lätt och stabilt. Väskan som följer med suger, det går inte få ner stativet med huvudet på. Höjden funkar bra.

Har även ett mindre och ett större "kina" stativ i kolfiber och de är helt OK. Dock har de lite tjockare rör än Velbon, Manfrotto mfl, så de blir ungefär lika tunga som ett bra alu stativ. Funkar annars bra och kostar hälften.

Hur är det med att det att folk klagar över glapp i benen? Dvs knäppspännena blir lösa efter någon månad? Stämmer det?

// Jocke

Jag hittade en recension av Velbonstativet CF-635 på nikonforum.se med egna bilder, rekommenderar att ta en titt där.

/Benny

De äldre 530/540/630 fick bästa betyg då FOTO testade dessa 2004 i nr. 7/8.

Velbon El Carmagne är riktigt trevliga stativ av hög kvalitet och till mycket bra priser.

Skulle benklaffarna för låsning av benen behöva justeras görs detta enkelt med insexnyckel.

Anm. Endast benen är av kolfiber. Pelaren/kroppen är av magnesiumlegering.

Det största/tyngsta stativet (630) är lämpligt för naturfoto då benen kan fällas spagat.

Någon som vet vad det är för skillnad på de senare typ 535/545....

Gitzos nya stativ med G-lock och ALR är fantastiskt smidiga och mycket trevliga att hantera. Ingen risk för glapp i benlåsen med G-lock, det kan jag garantera. Men smakar det så kostar det också, tyvärr. Men vill man ha låg vikt, vridstyvhet, och stabilitet så är det Gitzos stativ om gäller. Jag har också tagit mig en titt på Velbons och Manfrottos kolfiberalternativ och de skäms inte för sig de heller. Inte på långa vägar samma finish men de framstår ändå som mycket prisvärda. Jag tror att Manfrottos kolfiberstativ som motsvarar deras 190 aluminium-stativ kan ett bra budgetalternativ.

Var det någon som visste vad Falcon Eyes var för någe som Scandinavian Photo tagit in? 1100 kr för magnesium på 1400 gram vikt/4500 gram belastning?

// Jocke

Joakim A skrev:
Var det någon som visste vad Falcon Eyes var för någe som Scandinavian Photo tagit in? 1100 kr för magnesium på 1400 gram vikt/4500 gram belastning?

// Jocke
Tror det är halvhyggliga produkter. Men om du inte är i absolut behov av just kolfiber så tycker jag du skll ta dig en titt på Manfrottos 190-serie. Det är relativt lätta men framför allt, sett till priset stabila stativ. Du får inget bättre för pengarna. Själv gillar jag inte snäpplås även om de är överlägsna i snabbhet. Men den hundraprocentiga stabiliteten och vridstyvheten uteblir med snäpplås. kanske mest en fråga om känsla för min del, precis som med mycket annat i prylväg.

Jag har Velbons 630 och är väldigt nöjd. Jag är 170 lång och längden på stativet räcker och blir över utan att behöva hissa upp mittstången. Jag kör en Manfrotto 486 RC2 kulled på som jag tycker fungerar bra. Dock stör jag mig på ett en liten låssprint på själva kulleden (vid snabbplattan) skruvar upp sig av sig själv hela tiden och måste dras åt med jämna mellanrum (fast det har ju inget med stativet att göra förstås...).

Har ett Velbon 635 som jag är helt nöjd med så här långt, fast jag har inte haft det så länge att det är hårdtestat på något sätt. Jag köpte det stativet för att mitt gamla Gitzo var för tungt att släpa runt på annat än i specialfall, så nu har jag det till tubkikaren istället. Sedan är det ju så, som frågeställaren säkert vet, att när det gäller stativ är ju kulleden/huvudet lika stor del i funktionaliteten som själva stativet... Men man kan ofta hitta bra huvuden till bra pris på eBay.

Feisol

Hej!

Jag har läst lite om Feisols stativ och kan inte se många nackdelar. Köpsuget slår till på en gång.. =)

Vet att ni är några som har beställt från just Feisol och undrar om ni inte kan bidra med en kort sammanfattning här?

Frakt och eventuella komplikationer?
Stabilitet och kvalitetskänsla?
Jämförbara alternativ i samma vikt-/prisklass?
Övriga synpunkter.

Tack på förhand.

Erik

Några svar:

Snabb leverans, tror det var max 1 vecka utan några komplikationer. Kommer som postpaket, du får betala tull och moms vid uthämtning.

Jag är nöjd och tycker stativet fungerar bra, har använt upp till 70-200/2.8. Alternativ är väl Velbon och Benro i samma prisklass.

Okej, det låter ju bra.

Vilken modell använder du (eller motsvarande modell)?

Hur mycket ligger tull och skatt på ungefär?

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto