Annons

Stativhuvud

Produkter
(logga in för att koppla)
har du din 40D och din 300 glugg och den låser sig i den punkt du siktat in dig på?
mitt huvud pallar inte tyngden så måste sikta strax ovanför den punkt ja vill ha i fokus så den kan falla ner på punkten. :(

Det är sällan jag låser kulan, men vad jag kan minnas är det inget gung. Iaf inte så mycket att jag har reagerat på det. Det är dock svårt att säga helt säkert, då jag oftast har stativet på mjukt underlag som gungar lite i sig.

När jag har stativfoten på objektivet är det absolut inget gung, det är iaf säkert =)

Jag ska montera upp prylarna på golvet nu, så ska du få ett mer säkert svar.

/Tomas

Kör jag utan stativfot låser den inte exakt på rätt ställe, utan gungar ner lite. Det blir ju nog så framtungt på det här viset dock. Nu är ju ditt objektiv både kortare och lättare (om jag inte minns fel) så det händer nog lite lika mycket. Jag tror dock att man måste upp ganska mycket i pris om man vill att kulan ska låsa exakt där man vill, även med ditt lätta 70-200. Den här har jag tittat mycket på, men det har inte blivit något köp ännu =)
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=40200

Ett annat alternativ är att du köper en stativfot till 70-200at. Då kommer förmodligen din nuvarande kula att låsa där du vill. Original kostar ju tusenlappen, men det finns piratkopior för mindre än halva priset. Har haft en själv och den fyllde sin funktion. Det enda som skiljde var låsningen. Original vrider man ett halvt varv mellan låst och olåst, piratkopian har en vanlig gänga som man får spänna.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto