Annons

Stativhuvud för enbensstativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Helmetrock

Aktiv medlem
Jag har ett Manfrotto enbensstativ som jag knappt använt eftersom jag inte haft något långt tele.

Nu har det bara plattan där man normalt sätter stativhuvudet, där har jag satt kameran direkt de få gångerna jag har använt det och det gör det ju ganska oflexibelt så jag funderade på vilken sorts stativhuvud som passar bra till ett sånt här stativ?

Det ska användas till en Nikon D300s med ett Nikkor 300/4.

Jag har också ett trebensstativ med en vanlig kulled som funkar bra, men det känns inte som att en kulled skulle fungera särskilt bra på ett enbensstativ?

Jag har också ett trebensstativ med en vanlig kulled som funkar bra, men det känns inte som att en kulled skulle fungera särskilt bra på ett enbensstativ?
Eftersom du själv har en kulled är det väl bara att sätta den på monopoden och testa? Men precis som Tord tror jag att ett enkelt tilthuvud är bättre alternativ. Har du ett objektiv med vridbart stativfäste behöver du egentligen inte ens tilthuvud.

Har ett -MANFROTTO -enbensstativ med Cullmans kulled och snabbplatta .Funkar -KANON -.Använder det rätt OFTA till mitt Sigma-400-och min Nikon f6-a .Rätt tunga prylar men det har alltid -funkat-. Hälsningar Krillan 54 .

Har du ett objektiv med vridbart stativfäste behöver du egentligen inte ens tilthuvud.

Hur menar du där?

Utan möjlighet att tilta kameran i förhållande till stativet går det väl bara att använda till motiv som ligger i mer eller mindre samma nivå som kameran? På ett vettigt sätt alltså.

300/4 har som sagt vridbart stativfäste, så att sätta kameran på högkant är inga problem. Det jag vill kunna göra är att till exempel fota flygande fåglar och så utan att behöva hålla stativet i 45° vinkel.

Eller missar jag något? :)

Nej, jag tror inte du missar något -- möjligen är det jag som missar något för att jag inte fotograferar på samma sätt/samma saker som du. Jag har inte upplevt att det är något problem att luta monopoden för att få in motivet i sökaren, men förstår ju att det kan bli knepigt beroende på var motivet befinner sig. Så ett tilthuvud är bra att ha. Lätt och billigt dessutom.

Ok Erland! Jo som sagt, när jag tar bilder på saker i min egen nivå funkar det kanon med enbensstativet, det är det jag har kunnat använda det till hittills. Dock är det inte så ofta jag använder långa tele på det sättet, eller iallafall är det tillräckligt ofta jag inte gör det för att stativet ska bli en belastning snarare än ett hjälpmedel.

Det får nog bli ett Manfrotto tilthuvud, det verkar vettigast till det jag ska använda det till!

Har testat min kulled på enbenaren nu och det funkade rätt OK, men var lite svårhanterligt eftersom jag håller kameran med ena handen, stativet med andra och får vrida på ratten till kulleden med den tredje handen. Något som inte stämmer i den ekvationen? :) Eller ja, det funkar rätt bra att peta till den med tummen, men det blev inte särskilt smidigt ändå.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto