Annons

Stativfunderingar - 486RC2 tillräckligt för en D70?

Produkter
(logga in för att koppla)

jonasy

Aktiv medlem
Hej,

Har ägnat kvällen åt att söka information om stativ, trodde stativ var nånting med tre ben och ett fäste, men så enkelt var det ju inte riktigt ... rena rama djungeln.

Har en Nikon D70 och kommer till en början inte att ha några teleobjektiv (har endast ett 50mm samt kitobjektivet på 18-70mm). Funderar på att köpa ett Manfrotto 190 XPRO eller 055 CLB, och börja med en lite enklare kulled. En 486RC2 bör väl räcka utan problem för ändamålet?

En annan fråga jag har är gällande arbetshöjden. Är ca 183 lång och vill helst inte böja ryggen hela tiden hehe. Räcker ett 190, jag tycker 135cm låter lite som maxhöjd (utan att höja mittenpelaren vilket jag förstått gör kameran ostadigare)?

Om jag senare vill använda ett tungt teleobjektiv får man väl isåfall köpa en kulled som klarar lite mer tyngd. Är nämligen inte så sugen på att lägga ut så mycket pengar på ett stativ för tillfället, särskilt eftersom jag är ny på fotografering och inte vet hur mycket sakerna kommer att användas (däremot hatar jag att köpa riktiga budgetsaker, för min erfarenhet är att de sällan fungerar).

Användingsområdet är mest för att kunna ta kort av t.ex städer eller vatten när det är mörkt, men det skall helst även fungera för makrofotografering.

Har sökt en hel del men jag tyckte inte riktigt jag fick svar på dessa två frågor.

Mvh
Jonas
 
Kolla på Manfrotto 488 på en gång. Jag tyckte 486an var lite slapp, speciellt för makrofoto och dylikt. För längdens skull så kolla på 055-serien. Men tänk på att kulleden lägger på någon decimeter, sedan lägger kameran på någon dec nästan.
 
Jag kör med 055CLB och 488RC2.

Har oftast D200 med batterigrepp och 300/4 + 1.4TC på och det är riktigt stadigt.

Är själv 1.80 över havet, men har tagit bort mittpelaren och kör kulan direkt på stativet.
Kulan bygger ju 1dm + att sökaren sitter högst upp på huset.

/Hasse
 
Använder 190Pro + 486RC2 och det är inga som helst problem med min D2X + 70-200 eller 80-400. Kuleden svajar mindre än stativet eller stativfästet på objektiven. Klart att det rör sig om jag hänger på kameran eller puttar till den men som sagt det är mest stativfästet på objektiven som är boven och i viss del benen på stativet,

Jag är 194 cm och måste böja mig ner om jag inte använder mittpelaren......Nu använder jag inte detta stativ på rörliga mål utan mer statiska och då är det inga problem. Vid rörliga så föredrar jag ett enbensstativ...
 
jonasy skrev:
Om jag senare vill använda ett tungt teleobjektiv får man väl isåfall köpa en kulled som klarar lite mer tyngd.
Tyvärr är nog 190 lite för klent för tunga teleobjektiv. Kombinationen 190 + 486 är välmatchad, och en större kulled på det förhållandevis lätta stativet ger nog inte särskilt mycket. Då är det smartare att köpa ett 055 på en gång, som ändå bara är en aning dyrare. Det är klart högre och stabilare, men också bökigare att släpa runt på förstås. Där är 488 mer motiverad.
Om du planerar att använda tunga telen i framtiden så sparar du snarast pengar på att köpa ett redigt stativ redan från början, så du slipper sälja med förlust och köpa nytt.
Angående arbetshöjden så får du tänka på att de angivnga måtten är med mittenpelaren uppe, och det blir inte direkt stabilt. Vill du kunna stå relativt rak så är ett 190 alldeles för kort utan mittpelaren uppdragen.

Tillägg: Lite knas med måtten här tror jag. 190 är inte så högt som 135 cm utan mittpelaren, utan snarare 119 cm (ProB).

Tillägg 2: Fan vad många olika modeller de har då. 122 cm ska det vara för XPRO.
 
Senast ändrad:
Tackar så mycket för svaren, känner mig en hel del klokare nu. Att stativet inte är alltför klumpigt är ju givetvis en också fördel om man bara är en glad amatör, så att man tar med det och inte låter det ligga kvar hemma ...

Om man skall köpa ett 055-stativ, vilken modell är det då som gäller? Förstår inte riktigt skillnaden mellan DB, CLB och PRO B (iaf inte de två sistnämda). Fördelen med 055 som jag kan se det är att man i framtiden då redan har ett bra stativ, och behöver bara uppgradera kulleden. Isåfall kan man ju tänka sig att man köper en riktigt fin kulled när man väl skaffar teleobjektiv (eller andra objektiv som ställer mer krav på stativet) och därmed får man en stativkombo som man kan leva med ett tag.

Skall kolla om det går att hitta nånting begagnat. Känns ju lite dumt att inte "ta i" när man väl köper något, men det blir ju en hel del extra pengar.
 
ProB har fällbar mittpelare för t.ex. makro-/produktfoto. Det har inte CLB, sen har CLB benvärmare, det vet jag dock inte om ProB har.

/HAsse
 
Jorå, Pro B har också benvärmare.
Har haft både 190 och 055 och den sistnämnda är stadigare och passar mig bättre höjdmässigt. Jag är ca 185mm. Har också haft 486 men bytte till 488 för jag tyckjte det var smidigt med en enskild "låsmutter" för panorering. Priskillnaden mellan ett 190 med 486 och ett 055 med 488 ät inte så himla stor, kanske 400kr. Kvalitetsmässogt är det inget som skjiljer huvudena åt, det är lika dåliga ;-) Däremot är 488:an liter mer "flexibel".
 
Senast ändrad:
Re: Re: Stativfunderingar - 486RC2 tillräckligt för en D70?

Makten skrev:
Tyvärr är nog 190 lite för klent för tunga teleobjektiv. [...] Då är det smartare att köpa ett 055 på en gång, som ändå bara är en aning dyrare.
Om de inte gjort om stativen sedan jag köpte mitt 055 så är huvudskillnaden mellan 055 och 190 längden på benen. I övrigt var konstruktionen identisk och den ökade vikten kom helt enkelt från längre ben.

Så om man tycker 190 är för klent för tunga tele tror jag inte man kommer bli så mycket mer nöjd med 055:an. Annars tycker jag 055:an är ett trevligt allroundstativ för vanligt bruk om man inte har problem med att släpa runt på det. Själv är jag inte jättelång men föredrar att ha den extra längden att spela med som 055:an ger.

jonasy skrev:
Om man skall köpa ett 055-stativ, vilken modell är det då som gäller? Förstår inte riktigt skillnaden mellan DB, CLB och PRO B (iaf inte de två sistnämda).
Råden med benvärmare gäller bara om du köper nya stativ, äldre modeller av 055Pro hade inte benvärmare, det var tillbehör, så se upp om du köper begagnat. Bäst att kolla en gång extra med säljaren i sådant fall.

"B"-et i beteckningen är att det var det svarta stativet, åtminstone förr fanns silverfärgade som då bara hette "PRO" eller "CL".

Om jag tittar på bilderna på Manfrottos hemsida så är skillnaden som följande, bortsett från rena faktaspecifikationer som man kan läsa ur siffrorna på hemsidan:

D (Basic): Vingmutterlås på bensektionerna
CL (Classic): Snäpplås på benen, benvärmare, bottenknoppen på mittpelaren är en adapter för att kunna gå ned helt i spagat.
PRO (Pro): Snäpplås, benvärmare, mittpelaren går att dela och lätt ta ur för att antingen gå ned i spagat eller för att trä in från sidan av överdelen av stativet.

Mitt äldre 055PROB har inte den delbara mittpelaren men man kan skruva loss en mutter på underkanten och på så sätt få loss mittpelaren. Denna mutter kan användas för att montera ett stativhuvud direkt på stativet utan mittpelare. En inte alltför lyckad variant. Den nya modellen är betydligt finurligare. De få gånger då jag har behövt gå ned i spagat har jag satt pelaren på tvären och vinklat kulan.
 
Re: Re: Re: Stativfunderingar - 486RC2 tillräckligt för en D70?

maxzomborszki skrev:
Om de inte gjort om stativen sedan jag köpte mitt 055 så är huvudskillnaden mellan 055 och 190 längden på benen. I övrigt var konstruktionen identisk och den ökade vikten kom helt enkelt från längre ben.
Det skiljer en del i övrigt faktiskt. Både ben och resten av konstruktionen är grövre hos 055. Det är nästan som att man bara skalat upp ett 190 en aning; alla mått inräknat.

Så om man tycker 190 är för klent för tunga tele tror jag inte man kommer bli så mycket mer nöjd med 055:an. Annars tycker jag 055:an är ett trevligt allroundstativ för vanligt bruk om man inte har problem med att släpa runt på det. Själv är jag inte jättelång men föredrar att ha den extra längden att spela med som 055:an ger.
Jag skulle säga att skillnaden är ganska stor i stabilitet. Jag har två kompisar som har 055 ProB med 488 (om jag minns rätt), och jag själv har 190 ProB med 322Rc2 (specialgrunka med snabbgrepp). Jag har klämt lite på dem vid samma tillfälle, och 055 är stabilare, tyngre och längre.

Det är möjligt att bengrovleken skiljer mellan olika 055 i och för sig.
 
Hej Jonas.
Har 055pro+486rc2. Är nöjd med. Vikten är ok och att man kan ta av mittpelaren för makrofoto är bra. Har använt stativet uteslutande med kombinationen canon 20D+canon 400mm 5,6. Ibland har jag tyckt att det kunde varit lättare med en annan kulled som håller upp denna kombinationen istället för att den "glider"(inte håller upp) iväg. I helhet nöjd men klart är att det finns bättre kulleder än 486rc2
Mvh Thomas
 
Återigen, tack för alla svar. Jag hittade ett begagnat 486RC2 som jag slog till på, samt en äldre version av 055 (två olika säljare). Så det känns ju trevligt att ha sparat lite pengar.

Får snart mina objektiv som är på väg (de jag nämnde i första posten, 18-70 "kitobjektivet" samt det fast 50mm med f1.8), skall bli riktigt kul att fota särskilt nu med stativ så man kan ta sådana där häftiga bilder på t.ex solnedgång, städer etc. Har redan massor av idéer.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.