Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativfäste till CANON EXTENDER EF 2X II

Produkter
(logga in för att koppla)

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Är det någon här som känner till var man kan köpa en stativfästesring som passar CANON EXTENDER EF 2X II. Canon själva har ingen.
Extendern är ø70 mm där den passar att fästa.

Orsaken är att jag väntar på ett längre objektiv men sunamin i Japan har fördröjt leveransen så jag använder ett 200 mm objektiv tillsammans med två extendrar när jag behöver långa brännvidder.
Alla Canons lösningar ligger så långt från tyngdpunkten på paketet så det frestar på utrustningen och är svårt att ställa in p.g.a. oballanserad på stativet.

Ingen aning, men det finns andra lösningar.

*Stålskena. Lämpligen en gammalmodig blixtskena för sidomontering av blixt.
*Rem
*Träkloss (formad efter behov och/eller ork) som stöd i fram

Bilagor

• sf.jpg
    sf.jpg
    8.3 KB · Visningar: 473
Är det någon här som känner till var man kan köpa en stativfästesring som passar CANON EXTENDER EF 2X II. Canon själva har ingen.

Orsaken är att jag väntar på ett längre objektiv men sunamin i Japan har fördröjt leveransen så jag använder ett 200 mm objektiv tillsammans med två extendrar när jag behöver långa brännvidder.
Alla Canons lösningar ligger så långt från tyngdpunkten på paketet så det frestar på utrustningen och är svårt att ställa in p.g.a. oballanserad på stativet.

Jag har tyvärr ingen Extender 2XII men en 1.4X och på den passar nästan Canons stativfäste D för EF 100mm F2.8 Makro IS USM. Tyvärr sitter objektivfrigöringsknappen ivägen så jag vet inte riktigt hur tajt den skulle sitta om knappen inte fanns där. Vad du skulle kunna göra är att få det att sitta riktigt tajt vore att sätta en kraftigare tejp runt Extendern just där stativfästet sitter.

Lycka tillfrån Bengt H

Tack för Ditt svar. Passar det på 1,4X så passar det troligen inte på 2X. Jag har båda och 2X har en nedsvarvning just där enda möjliga platsen är.
Nedsvarvningen har en diameter på 70 mm. Problemet är att alla färsten har bara angivelse till vilka objektiv de passar men inte en enda uppgift om vilken diameter de greppar.

Jag hittade detta på Canon USA: http://www.usa.canon.com/cusa/consumer/products/cameras/ef_lens_lineup/ef_100mm_f_2_8l_macro_is_usm#Specifications och där står det ca 77 mm i diameter. Jag antar att måttet 77mm är runt avståndsringen och objektivet blir smalare runt fästet.

Jag har nu mätt diametern på stativfästet, tyvärr har jag inget skjutmått utan det får bli ett "skitmått" mätt med linjalen. När stativfästet bara är ihopsatt får jag det till ca 71-72 mm och hopskruvat till stopp ca 68 mm.

Mvh. Bengt H

Var tyngdpunkten ligger bestämmer du själva :)
När du fäst ringen på ditt 200mm objektiv som det är tänkt. Då fäster du ju en "lens-plate" under den. Sen kan du ju justera tyngdpunkten precis som du vill om du har rätt längd på plattan

Tanken är väl inte heller att ringen ska sitta på teleförlängaren, utan på objektivet?
Nu har jag bara den lilla, 1,4x III, men där finns det i alla fall ingen vettig plats för någon ring.

Men då har du inte förstått hur det fungerar med stativfästet och tyngdpunkten. Stativfästet behöver inte sitta exakt i mitten för att tyngdpunkten ska vara perfekt. Den justerar du med plattan som du sätter under stativfästet.
Stativfästet ska givetvis sitta på objektivet som det är gjort för. Titta på några bilder med långa tele och stativfäste med objektiv-plattor så förstår du hur du ska balansera tyngdpunkten

Joodå, jag har förstått. Jag har fotograferat med systemkameror sedan jag var 16 år, alltså i 50 år. Har haft eget mörkrum i 25 år innan det gick på tippen av åldersskäl.
Detta löser sig delvis 25/5 för då får jag mitt nya Canon EF 300mm f/2.8L IS II USM
. Det väger lite mer men jag vill fortfarande använda mitt 200 mm objektiv. Med extendrar + mellanring väger det objektivet för lite för att ballansera upp en Canon EOS 5D Mark II.ute i ändan på det paketet. Jag vill använda ett lätt och smidigt tre-ben stativ och då fjädrar det lite mycket in för den ojämna lasten. Med enben stativet går det ju bra. Men nu var det kanske inte min kompetens som skulle diskuteras utan om någon här känner till en objektivring/fäste för ø70 mm.

Den här grunkan från Manfrotto skulle nog kunna lösa ditt problem. Den är betydligt billigare än alla Canons stativfästen, dessutom.

Den här grunkan från Manfrotto skulle nog kunna lösa ditt problem. Den är betydligt billigare än alla Canons stativfästen, dessutom.

Tack Per.
Kanske får bli en sådan men det skulle förvåna mig om det in finns en ring med innerdiameter på 70 mm. Så många objektivtyper som finns. Det handlar bara om att just den personen som har det objektivet läser detta så är det fixat.
Bedrövligt att man inte kan ange diameter på ringarna. Får väl gå in hos någon stor affär när jag kommer till Stockholm så får de mäta.

Jag skulle tro att ingen av Canons stativfästen passar speciellt bra på EF 2X II. Annars hade Canon talat om det. De brukar vara noga med att specificera vilka delar i EOS-systemet som passar med vilka andra.

Om du absolut måste ha ett stativfäste att montera på extendern så får du nog leta bland tredjepartstillverkarna.

Annars tycker jag att Lars förslag med en lång snabbplatta som kan skjutas fram eller tillbaka i stativets snabbfäste är rätt bra. Det är nog egentligen bättre än mitt förslag, men kanske svårare att hitta rätt grejer.

Canon har jag pratat med. De har inget som passar.

Jag är en envis typ, när det gäller att göra det bekvämt omkring mig, så i värsta fall får jag vända mig till någon bekant, från min industritid, som har finmekanik som hobby.

Senast ändrad:
De stativfästen jag har är antingen för stora eller för små, så de går inte att använda.
Själv har jag bara en extender, och inte går den att stacka med en annan heller, så jag fäster i objektivet på vanligt sätt.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto