Annons

Stativfäste EF 400/2,8 IS [Kanske månadens dumaste fråga...]

Produkter
(logga in för att koppla)

Torbjörn Andersson

Aktiv medlem
Hej.

Jag köpte mig ett bagagnat Canon 400mm 2.8 is (version 1 ) i förrgår. I dag så tänkte jag ut och fota lite och fixade iordning stativet. Men när jag tar upp objektivet så har stativfoten vridit sig 180 grader och är "upp och ner" och jag kan inte hur mycket jag än försöker ....vrida tillbaka det....

Kanske den dummaste frågan i världen men jag hittar inte hur jag får tillbaka foten i rätt läge!!

Inte för att jag har något sådant objektiv(tyvärr), men det brukar sitta en låsskruv i form av en ratt som man lossar och då går stativfoten att vrida.Man så att säga lättar trycket på ringen som håller fast objektivet vid stativfoten. Hoppas du förstår vad jag menar!

Om du sätter gluggen på stativet så ska låsratten sitta klockan tio från kameran sett.
Alternativet är att ratten sitter under, ner mot foten.

Om du sätter gluggen på stativet så ska låsratten sitta klockan tio från kameran sett.
Alternativet är att ratten sitter under, ner mot foten.

En sak till som slog mig, om du har koll på var ratten sitter och foten fortfarande sitter fast i ett läge, prova att lossa ratten och vicka lite på foten samtidigt som du skjuter foten längs med objektivet. Foten är löstagbar men bara i ett läge. Det brukar sitta en röd prick på fot och objektiv för det läge man kan sätta ihop/ta isär.

Hej.

Tack för alla svar dock så har jag testat allt ovan.

Problemet är att foten är riktad uppåt och går att röra från kl 9-14.

Foten är inte avtagbar då den sitter i ett spår.

I morse så testatde jag att sätta fast den på mitt stativ ( då var foten i rätt läge nedåt ) sen tog jag loss den och ställde objektivet på golvet. När jag sedan skulle ut och fota så var foten vriden 180grader åt fel håll ( ovansidan av objektivet ) Ingen har varit på objektivet utan detta hände från att jag tog av den från stativet och ställde det på marken.

Det går inte att dra ut "ratten" det går att röra foten mellan kl 9-14.

Någon annan som har koll eller vet hur man löser detta?

En sak till som slog mig, om du har koll på var ratten sitter och foten fortfarande sitter fast i ett läge, prova att lossa ratten och vicka lite på foten samtidigt som du skjuter foten längs med objektivet. Foten är löstagbar men bara i ett läge. Det brukar sitta en röd prick på fot och objektiv för det läge man kan sätta ihop/ta isär.

Foten sitter inte fast i ett läge utan går att vrida mellan kl 10-13 inte kl 3-7 om innan...

Ringde till Canon RCC i dag och fick veta att det var förmodligen kullagret i stativfoten som gått sönder... Inte så glad när man precis har fått objektivet.

Men men det är första gången jag får användning av att man är CPS kund hos Canon så max 5 dagar vänta till.

Tack för alla som försökt hjälpa till dock så var det bara att lämna in det på reparation.

Ringde till Canon RCC i dag och fick veta att det var förmodligen kullagret i stativfoten som gått sönder... Inte så glad när man precis har fått objektivet.

Men men det är första gången jag får användning av att man är CPS kund hos Canon så max 5 dagar vänta till.

Tack för alla som försökt hjälpa till dock så var det bara att lämna in det på reparation.

Där ser man. Det finns inga duma frågor...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar