Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativets mittpelare på ett av benen?

Produkter
(logga in för att koppla)

kn1

Aktiv medlem
Jag har ett stadigt stativ med vändbar mittpelare. Vid macrofoto med mittpelaren vänd kommer oftast någon av benen i vägen för att kunna arbeta med kameran. Lösningen är naturligtvis ett nytt stativ med vinklingsbar mittpelare men.... Det borde väl fungera med att fästa mittpelaren på ett av benen med hjälp av någon slags rörklämma. Man behöver ju inte komma särskilt långt ut från mitten för att kunna få bättre rörelseutrymme vid fotograferingen. Någon som har testat denna lösning och finns det överhuvudtaget en rörklämma som kan vara användbar till detta?

Jag har ett stadigt stativ med vändbar mittpelare. Vid macrofoto med mittpelaren vänd kommer oftast någon av benen i vägen för att kunna arbeta med kameran. Lösningen är naturligtvis ett nytt stativ med vinklingsbar mittpelare men.... Det borde väl fungera med att fästa mittpelaren på ett av benen med hjälp av någon slags rörklämma. Man behöver ju inte komma särskilt långt ut från mitten för att kunna få bättre rörelseutrymme vid fotograferingen. Någon som har testat denna lösning och finns det överhuvudtaget en rörklämma som kan vara användbar till detta?

Ett knep är ju att ha benen fullt utdragna, och vinkla ut dem mycket mer än normalt, då kommer de längre från mittpelaren.

Jag hade samma problem på den tiden jag använde omvänd mittpelare. En Gitzos kulled, som ej var centrerad, löste problemet. Med den kom inte kameran exakt rakt under mittpelare, utan blev förskjuten några centimeter i sidled. Det räckte för att jag skulle komma åt att se i sökaren utan att något av benen var i vägen, även när jag använde vinkelsökare,.

Har man ingen sån kulled borde det gå att tillverka en platta, som gör att man kan montera kulleden lite förskjuten så att den inte hamnar rakt under mittpelaren.

Olle

Jag har två stativ som har moddats lite så de kan bära en kulled på nedre delen på mittpelaren.
Till vänster ett Slik Master som helt enkelt har fått en W 3/8 genom pelaren och på den sitter en Manfrotto 352 nästan jämt. Den kan flytta upp på plattan om det behövs (den har dubbla gängor) men plattan roterar oberoende av panoreringen så det brukar inte behövas.

Till höger ett gammalt Schiansky som har en Gitzo off set-kulled som nämndes högre upp i tråden. Den sitter normalt på toppen men flyttar ner på en kraftig och något vinklad aluminiumplatta som försetts med en W3/8. Gitzon är fiffig, genom att svänga ut plattan kan man komma åt bättre om det är trångt. Kameran som sitter på är en Pentax K100D.

Schianskystativet är lite vekt, men är kort och lätt och jag har en påse till det, och det bästa stativet är det man har med sej. Har jag inget annat med mej så ligger det ett Leitzstativ i väskan. Det är också ett alternativ för att komma ner nära marken. Det finns bara på begagnatmarknaden numera skulle jag tro, och då ganska sällan, de som har det säljer inte. I flera decennier var det mitt enda stativ.

Men Cyberphoto har ett liknande för det facila priset av 199 kr: Dörr Stadigt bordsstativ i metall, maxbelastning hela 5kg. Konstruktionen liknar Leitzstativets, man vrider ihop benen så stativet blir platt. Det går nog ner i fickan.

Bilagor

• stativ_089_400p.JPG
    stativ_089_400p.JPG
    47.5 KB · Visningar: 443
Tack så mycket för alla dessa kreativa förslag. Problemet med stativben i vägen är vi tydligen flera som delar. Intressant att höra vilka olika lösningar det finns.
Jag får fundera eftersom jag vill ha en lättarbetad lösning, helst skulle jag vilja slippa att flytta kulleden från ordinarie plats utan bara ta hela mittpelaren med kulled och kamera och vända den upp och ned och sedan fästa den på ett stativben så jag kommer ifrån centreringen. Jag fotar ofta i riktig marknivå dvs kameran ligger i stort sett an mot marken varför det skulle vara bra att kunna skjuta mittpelaren upp eller ner beroende på vegetation m.m.
Får se vad jag kommer på med hjälp av alla de tips jag fått nu.
/ Kennerth

Klämman Manfrotto Superclamp verkar kunna gå att fästa med en bult genom ett stativben. Bulten borde gå att fästa i gängan avsedd för ex.vis kulleden och sedan skulle det förmodligen gå att använda själva klämman till att fästa mittpelaren uppochnervänd i. Det blir att skaffa en sådan klämma.
/ Kennerth

Tack så mycket för alla dessa kreativa förslag. Problemet med stativben i vägen är vi tydligen flera som delar. Intressant att höra vilka olika lösningar det finns.
Jag får fundera eftersom jag vill ha en lättarbetad lösning, helst skulle jag vilja slippa att flytta kulleden från ordinarie plats utan bara ta hela mittpelaren med kulled och kamera och vända den upp och ned och sedan fästa den på ett stativben så jag kommer ifrån centreringen. Jag fotar ofta i riktig marknivå dvs kameran ligger i stort sett an mot marken varför det skulle vara bra att kunna skjuta mittpelaren upp eller ner beroende på vegetation m.m.
Får se vad jag kommer på med hjälp av alla de tips jag fått nu.
/ Kennerth
Så lågt?

Du kan inte bara lägga stativet ner på marken och vinkla kulleden 90 grader?

Stativet är kanske inte det bästa eftersom benen inte är vinklingsbara så pass mycket att jag får ner det på marken. Annars hade det varit en bra lösning.
/ Kennerth

Blir det verkligen stadigt om man lägger det på sidan?

Nej, det är svårt att slå en trebening i stabilitet. Men det beror på underlaget.

Vikten är ju den samma. om du behåller benen utfällda får du max skakningsmotstånd. Men prova, det funkar bättre än man tror. Krypa måste man ju ändå.

Det går dessutom snabbt, man måste ju inte montera något.

Nej, det är svårt att slå en trebening i stabilitet. Men det beror på underlaget.

Vikten är ju den samma. om du behåller benen utfällda får du max skakningsmotstånd. Men prova, det funkar bättre än man tror. Krypa måste man ju ändå.

Det går dessutom snabbt, man måste ju inte montera något.

Jag har faktiskt inte tänkt på den möjligheten. Ska absolut testa. Tack för tipset.
/ Kennerth

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar