Jag har två stativ som har moddats lite så de kan bära en kulled på nedre delen på mittpelaren.
Till vänster ett Slik Master som helt enkelt har fått en W 3/8 genom pelaren och på den sitter en Manfrotto 352 nästan jämt. Den kan flytta upp på plattan om det behövs (den har dubbla gängor) men plattan roterar oberoende av panoreringen så det brukar inte behövas.
Till höger ett gammalt Schiansky som har en Gitzo off set-kulled som nämndes högre upp i tråden. Den sitter normalt på toppen men flyttar ner på en kraftig och något vinklad aluminiumplatta som försetts med en W3/8. Gitzon är fiffig, genom att svänga ut plattan kan man komma åt bättre om det är trångt. Kameran som sitter på är en Pentax K100D.
Schianskystativet är lite vekt, men är kort och lätt och jag har en påse till det, och det bästa stativet är det man har med sej. Har jag inget annat med mej så ligger det ett Leitzstativ i väskan. Det är också ett alternativ för att komma ner nära marken. Det finns bara på begagnatmarknaden numera skulle jag tro, och då ganska sällan, de som har det säljer inte. I flera decennier var det mitt enda stativ.
Men Cyberphoto har ett liknande för det facila priset av 199 kr: Dörr Stadigt bordsstativ i metall, maxbelastning hela 5kg. Konstruktionen liknar Leitzstativets, man vrider ihop benen så stativet blir platt. Det går nog ner i fickan.