Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativens viktgränser

Produkter
(logga in för att koppla)

Helmetrock

Aktiv medlem
Jag är ute efter ett stativ, och alla stativ är ju märkta med en maxvikt, vad anger den/hur mycket är den att lita på? Är det ens något att fästa sig vid mer än för att jämföra mellan olika stativ hos samma märke?

Jag antar att de dyrare märkena är ärligare med såna saker än billigare också?

Jag har en Nikon D200 med ett 70-300/4-5,6 objektiv, vad kan vara en vettig maxvikt att gå på med den kombinationen?

Samma med stativhuvud förstås, och vad gör ett huvud bra egentligen?

Viktgränserna är ingen exakt vetenskap, kanske bar riktvärden för vad sm är rimig belastning under rimliga förhållanden. Jag tror nog att du kan lita på uppgifterna med den reservationen, att de är riktvärden. Det är klrt att olika tillverkare kan bedömma olika, så bäst är att ha en marginal till vad din kamera + objektiv väger.
Om billigare är mindre seriösa kan jag inte bedömma. Alla märkestillverkare måst dock vara måna om sitt rykte så att övermärka stativ leder ju bara till att en eller flera blir besvikna helt i onödan. De kanske har lurats till att köpa ett för vekt stativ. Det vill nog ingen tillverkare råka ut för.

Vet inte vad din kamerakombination väger, men en systemkamera förtjänar ett stadigt stativ som klarar typ 6 kg, ex vis Manfrotto 055 XPROB. Då har du bra marginal. Ett sådant stativ är också tyngre i sig själv vilket ockso bidrar till att öka stabiliteten, ex vis att inte påverkas av blåst.

Ett bra huvud är lätt att manövrera, låser fast kameran utan att skrida efter låsningen, går att låsa upp igen utan problem och väger inte alltför mycket. Sedan finns andra finesser som är av mer eller mindre värde för fotografen. Panoramamöjligheter mm.

Läs annars recentionerna på FS.

Jag är ute efter ett stativ, och alla stativ är ju märkta med en maxvikt, vad anger den/hur mycket är den att lita på? Är det ens något att fästa sig vid mer än för att jämföra mellan olika stativ hos samma märke?

Jag antar att de dyrare märkena är ärligare med såna saker än billigare också?

Jag har en Nikon D200 med ett 70-300/4-5,6 objektiv, vad kan vara en vettig maxvikt att gå på med den kombinationen?

Samma med stativhuvud förstås, och vad gör ett huvud bra egentligen?

Vad gäller viktgränserna, så tror jag inte att man ska lita allt för mycket på dem. Om du har en utrustning som väger tex. 2kg så tror jag att det är ganska lagom att multiplicera vikten på utrustningen x3, att du alltså köper ett stativ som klarar minst 6kg, samma för stativhuvudet.

Jag skulle tro att dom har fått fram sina värden genom att belasta stativen rakt uppifrån inne i en sal med plant golv och utan vind. Sedan jag dom kört på så mycket tills stativet gått sönder.
Lite sådär skulle jag kunna tro att det kan vara.

Ok! Tack för svaren!

Kameran och objektivet väger 1,75 kg, och stativet i fråga på klarar 8 kg, så det ska alltså vara på den säkra sidan :)

Är det så att (i princip) alla huvud passar på alla stativ? Alla kameror passar ju på alla stativ tänker jag.

Ett Benro C-258 i kolfiber har jag beställt nu hur som helst.

Ok! Tack för svaren!

Kameran och objektivet väger 1,75 kg, och stativet i fråga på klarar 8 kg, så det ska alltså vara på den säkra sidan :)

Är det så att (i princip) alla huvud passar på alla stativ? Alla kameror passar ju på alla stativ tänker jag.

Ett Benro C-258 i kolfiber har jag beställt nu hur som helst.

De flesta brukar köra med huvuden som är Arca-Swiss kompatibla.

Jag kan rekommendera Markins Q3, M10 eller M20.

Vad gäller viktgränserna, så tror jag inte att man ska lita allt för mycket på dem. Om du har en utrustning som väger tex. 2kg så tror jag att det är ganska lagom att multiplicera vikten på utrustningen x3, att du alltså köper ett stativ som klarar minst 6kg, samma för stativhuvudet.

Attans oxå.. Jag som har 5,5 kg utrustning. på ett Gitzo 3531LSV kolfiber som bara väger 2 kg... 7000 kronor helt i onödan ;) Jag får köpa ett satchler videostativ som väger 15 kg istället ;)

För de allra flesta så duger manfrottos 190/055-serie. De som vill lyxa till det skaffar ett i kolfiber för ytterligare pengar och vi som är helt insnöade lägger mer än en systemkamera med kitobjektiv bara på stativlösningen, för att vi är som vi är..

Attans oxå.. Jag som har 5,5 kg utrustning. på ett Gitzo 3531LSV kolfiber som bara väger 2 kg... 7000 kronor helt i onödan ;) Jag får köpa ett satchler videostativ som väger 15 kg istället ;)
Nu har du allt gjort en egen tolkning av Carls inlägg.

Han syftar inte vikten på stativet utan maximal belastningen stativet klarar enligt tillverkaren.

Nejdå! Det är inte i onödan!!

Det är fortfarande i kolfiber :)

Jag har redan ett Manfrotto enbens i kolfiber, som jag köpte till min halvkompaktkamera, bara för att :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar