ANNONS
Annons

Stativdjungel

Produkter
(logga in för att koppla)

horcoff

Aktiv medlem
Jag har läst flera trådar, men är lika förvirrad.
Skall köpa mitt första stativ och kulled.
Jag funderar på följande stativ:
#Manfrotto 055 XB
#Manfrotto 190 XB
Kulled:
#Manfrotto 488 RC2
#Manfrotto 486 RC2
Jag vill eventuellt kunna ta även macro med det och ska kunna bära Canons 400mm 5,6 i framtiden.
Har "hört" att XPRO varianterna med vikbar mittpelare blir ostabilare, men det kanske krävs för Macro-fotografering?
Eller räcker XB då de kan gå ner i "spagat"?

Jag har ett Manfrotto Pro 055B och ett 190 MF4. Det första är väl föregångaren till det som benämns 055 XPRO B. Bilden på Cyberphotos hemsida är förvillande lik mitt eget, så jag förmodar att X:et inte innebär någon större förändring. Jag vill också nämna att jag inte har någon större erfarenhet av andra stativmärken.

Pro 055B är ett ganska stort stativ, med viss vikt, men stabilt, flexibelt och mycket prisvärt. Som stativ kan det rekommenderas, men vill du bära på det mycket, är det lite tungt.

Pro B har ju en mittpelare som kan ställas både horisontellt och vertikalt. Förutom att var stabilt, kan man ställa benen upp till fullt spagatläge. Genom att man kan plocka bort mittpelaren, kan man ta bilder ur mark- och "underifrån"-perspektiv, vilket ofta ger lite mera spännande vinklar.

Man kan också vända upp-och-ner på mittpelaren, och hänga kameran i den. Man kan då ha kameran hängandes precis över markplanet.

Om man använder mittpelaren horisontellt, är det vid närbildsfotografering och macro lättare att finjustera avståndet till motivet utan att behöva flytta på stativet. Man lossar då bara en aning på centrumskruven och roterar pelaren med kameran på. Man kan då också skjuta armen i längsled. Själv fotograferar jag en hel del insektsmacro, och tycker att detta är mycket användbart, eller snarare ovärdeligt!

Fotograferar man insekter kan då placera stativ och kamera en bit bort från insekten, och sedan långsamt med mjuka rörelser gradvis rotera och/eller skjuta in armen och kameran mot motivet. Många insekter reagerar inte på gradvisa långsamma rörelser. Får man tiden på sig, kan man då ta bilder i ökande avbildningsskala och varierande komposition, så om krypet lyfter innan man nått upp i 1:1 eller mera, så har man kanske i alla fall fått en del bra bilder.

Här är en färsk bild från helgen som är tagen med den tekniken:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1117090.htm
Jag hade med största sannolikhet inte kommit så nära utan fällbar mittpelare och ovan nämnda teknik.

För resor och längre promenader har jag som komplement skaffat Manfrotto 190 MF4. Det är i kolfiber, och kortare än 055 serien. Hopfällt är det mycket kompakt, och kan packas i en resväska utan att ta upp hela väskan. Prislappen är dock lite högre än 055 Pro B, och det är inte lika stabilt. Också det kan fällas i spagat och har fällbar mittpelare. Det kan inte nå riktigt samma fullhöjd som 055-serien.

Jag tror att det är ostabilare med 4 än 3 delar, men det blir ihopfällt mindre med 4. Ett snäppe till på vardera benet att fälla upp/in. Eftersom jag redan hade ett 055 Pro B, övervägde fördelarna med det kompakta formatet.

190 XB som du nämner har vad jag kan läsa inte fällbar mittpelare, och det vore för mig ett stort minus.

Jag har använt 055 Pro B med Canons 400mm 5,6 och Sigma 50-500, och det fungerar bra. Det funkar med 190-serien också. Vid tyngre objektiv vill man ha så stabilt som möjligt, och i det avseendet är 055-serien bättre.

Sammanfattningsvis: När stativet väl är uppfällt är 055-serien längre stabilare, stadigare och lite mera lätthanterligt eftersom mekaniken är av större dimensioner. När du skall transportera det är 190-serien smidigare. Är du själv 180 cm eller längre, kommer du nog uppleva 190-serien som lite kort. För macro, satsa på fällbar mittpelare.

En trådutlösare för också bra macro-arbete och långa telen.

Jag har också erfarenhet av 486 RC2 som jag har på mitt 190. Den väger ju "bara" 0,46 kg mot 488 RC2 som väger väger 1,0 kg, och är en hyfsad kulled. Kan du stå ut med vikten, tror jag dock att 488 RC2 ger dig en mera distinkt kula, som hugger bättre för macro och tele. På 055 har jag en 468MGRC4 som är ganska kostsamt, men som ger en ställbar vridtröghet som underlättar mycket för finjustering av vinkeln.

/Hälsningar

Björn Arvidsson

Som alltid skulle man äga flera för olika ändamål.
Manfrotto 055 XPRO B med fällbar mittpelare är den då inte ostabilare vid telefotografering?
468MGRC4 blir för dyr i dagsläget och jag förstår att det går att lättare ställa inför tröghet i kulan, annars får det bli 488 RC2

Jag har inte jämfört med 055 utan fällbar mittpelare, men en gissning är att det inte är någon nämnvärd skillnad. Kanske någon annan läsare av detta har klämt på båda?

Det stadigaste på ett stativ med mittpelare fällbar eller ej är ju att köra ner mittpelaren i botten, så kulleden är så nära benen som möjligt. Det har nog större inverkan än eventuell modellvariation. Spegeluppfällning och trådutlösare är andra saker att använda sig av.

Det har jag läst tidigare att man ska använda mittpelaren så lite som möjligt i högt läge för att alla stativ blir ostadiga(vibrationskänsliga) då och därför funderar jag på 055 som är högre än 190. Jag ska höra med Cyberphoto på eftermiddag vad de tycker för i så fall får det bli ett 055 XPRO B

Alternativ

Jag har ett alternativ på ett begagnat stativ som ska likna Manfrotto 055 DB med 486 RC2 kulled för 600:-, vet inte om det var 14X? det hette av något slag från 90-talet men inte med vikbar mittpelare.
Hjälp, skulle jag vara nöjd med 486 RC2 skulle ju det vara ett bra alternativ och köpa ett XPRO B till det och komma undan med samma pris och två stativ.

Tack!

Tack Björn för att du bemödade dig !
Det blev ett Manfrotto 055 XPRO B och 488 RC2 kulled.
Jag pratade med han som skulle sälja beg. och han trodde att jag skulle bli mer nöjd med det köpet jag gjort.
Klart att det finns bättre kulleder i prisklassen runt 2500 Kr men det får bli en senare fråga.
Det lilla jag har prövat macrofotograferingen har jag sett att det är ju ett krav att använda stativ med dåligt ljus och ner på 1:1.

Det där är bra grejor som du kan uträtta storverk med.

Om du med "Dåligt ljus" menar skugga och molniga dagar: Det är det som ger de bästa macrobilderna med klara färger utan skarpa skuggor eller utbrända partier eller irriterande reflexer i blanka detaljer.

Lycka till!

Känner igen ditt problem. Jag hade redan ett Manfrotto-stativ när jag började plåta macro. Inget spagat och ingen vridbar mittpelare heller. I teorin (på en helt plan yta utan hinder) funkar ett spagat" -stativ utmärkt. Men i naturen är det annorlunda och stubbar, grenar och andra ojämnheter kan göra det omöjligt att hitta ett stabilt läge. Om man plåtar insekter är det stor risk att man stöter till något som skrämmer iväg motivet när man försöker placera stativbenen.
Jag testade en annan lösning som funkar väldigt bra för mej. Manfrotto har en stabil klämma som kallas Superclamp och som kan spännas fast på ett stativben (eller nåt annat rör). Det är en stabil klump som kompletteras med en kulled och en adapter eftersom det är olika gängdimension på clampen och kulleden.
Med den här metoden kommer jag ner till ca 15 cm över marken. Jag kan justera höjden genom att flytta clampen upp o ner längs stativbenet eller genom att höja/sänka stativet. Avstånd/vinkel mot motivet kan justeras ganska mycket genom att rotera clampen kring stativbenet. Dessutom går det snabbare att komma i position och det är lättara att placera stativet. Clampen och adaptern kostade lite över 300 kronor.

(Såg inte att du redan handlat när jag skrev detta men nu är det gjort och det kanske kan vara till nytta ändå)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar