Jag har ett Manfrotto Pro 055B och ett 190 MF4. Det första är väl föregångaren till det som benämns 055 XPRO B. Bilden på Cyberphotos hemsida är förvillande lik mitt eget, så jag förmodar att X:et inte innebär någon större förändring. Jag vill också nämna att jag inte har någon större erfarenhet av andra stativmärken.
Pro 055B är ett ganska stort stativ, med viss vikt, men stabilt, flexibelt och mycket prisvärt. Som stativ kan det rekommenderas, men vill du bära på det mycket, är det lite tungt.
Pro B har ju en mittpelare som kan ställas både horisontellt och vertikalt. Förutom att var stabilt, kan man ställa benen upp till fullt spagatläge. Genom att man kan plocka bort mittpelaren, kan man ta bilder ur mark- och "underifrån"-perspektiv, vilket ofta ger lite mera spännande vinklar.
Man kan också vända upp-och-ner på mittpelaren, och hänga kameran i den. Man kan då ha kameran hängandes precis över markplanet.
Om man använder mittpelaren horisontellt, är det vid närbildsfotografering och macro lättare att finjustera avståndet till motivet utan att behöva flytta på stativet. Man lossar då bara en aning på centrumskruven och roterar pelaren med kameran på. Man kan då också skjuta armen i längsled. Själv fotograferar jag en hel del insektsmacro, och tycker att detta är mycket användbart, eller snarare ovärdeligt!
Fotograferar man insekter kan då placera stativ och kamera en bit bort från insekten, och sedan långsamt med mjuka rörelser gradvis rotera och/eller skjuta in armen och kameran mot motivet. Många insekter reagerar inte på gradvisa långsamma rörelser. Får man tiden på sig, kan man då ta bilder i ökande avbildningsskala och varierande komposition, så om krypet lyfter innan man nått upp i 1:1 eller mera, så har man kanske i alla fall fått en del bra bilder.
Här är en färsk bild från helgen som är tagen med den tekniken:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1117090.htm
Jag hade med största sannolikhet inte kommit så nära utan fällbar mittpelare och ovan nämnda teknik.
För resor och längre promenader har jag som komplement skaffat Manfrotto 190 MF4. Det är i kolfiber, och kortare än 055 serien. Hopfällt är det mycket kompakt, och kan packas i en resväska utan att ta upp hela väskan. Prislappen är dock lite högre än 055 Pro B, och det är inte lika stabilt. Också det kan fällas i spagat och har fällbar mittpelare. Det kan inte nå riktigt samma fullhöjd som 055-serien.
Jag tror att det är ostabilare med 4 än 3 delar, men det blir ihopfällt mindre med 4. Ett snäppe till på vardera benet att fälla upp/in. Eftersom jag redan hade ett 055 Pro B, övervägde fördelarna med det kompakta formatet.
190 XB som du nämner har vad jag kan läsa inte fällbar mittpelare, och det vore för mig ett stort minus.
Jag har använt 055 Pro B med Canons 400mm 5,6 och Sigma 50-500, och det fungerar bra. Det funkar med 190-serien också. Vid tyngre objektiv vill man ha så stabilt som möjligt, och i det avseendet är 055-serien bättre.
Sammanfattningsvis: När stativet väl är uppfällt är 055-serien längre stabilare, stadigare och lite mera lätthanterligt eftersom mekaniken är av större dimensioner. När du skall transportera det är 190-serien smidigare. Är du själv 180 cm eller längre, kommer du nog uppleva 190-serien som lite kort. För macro, satsa på fällbar mittpelare.
En trådutlösare för också bra macro-arbete och långa telen.
Jag har också erfarenhet av 486 RC2 som jag har på mitt 190. Den väger ju "bara" 0,46 kg mot 488 RC2 som väger väger 1,0 kg, och är en hyfsad kulled. Kan du stå ut med vikten, tror jag dock att 488 RC2 ger dig en mera distinkt kula, som hugger bättre för macro och tele. På 055 har jag en 468MGRC4 som är ganska kostsamt, men som ger en ställbar vridtröghet som underlättar mycket för finjustering av vinkeln.
/Hälsningar
Björn Arvidsson