Annons

Stativ Velbon, el. Dörr

Produkter
(logga in för att koppla)

Drogen

Aktiv medlem
Jag är ute efter ett mellanklassstativ för upp till ca 2-3 kg. Jag kan lägga ut ca 1500.- plus/minus ett par hundra och har siktat in mig på Dörr A3 med kula HB-36 från Cyberphoto för 1195.-. Nu ska jag handla lite annat från Scandinavian Photo och funderar på ett alternativ därifrån. Funderar på Velbon Sherpa 803 R/F med QHD-62Q som säljs i paket för 1495.- nu. Vad tror ni om det? Andra alternativ?

Nu vet jag inget om din längd men Dörrstativet är ganska kort. Dessvärre kunde jag inte snabbt och lätt se längden på Velbon stativet. Egenskaper som jag tycker du skall kika efter.

1. Längden på stativet om det känns tillräckligt.
2. Mittpelaren och hur lågt ner du kommer med stativet.
3. Tyngden - stabilteten. Tyvärr blir det alltid till att kompromissa här. Tungt = stabilt men jobbigt att släpa runt.
4. Se om det finns någon möjlighet att hänga något på mittpelaren, t.ex. kameraväskan för att få lite extra tyngd.
5. Köp så dyr kula som du har råd med.

Lycka Till

Tack för tipsen. Dörr-stativet var 0,7kg lättare och bara 157cm högt mot Velbons 170cm. Möjligen känns kulan lite enkel på Velbonstativet, men för 1500.- är det OK. Jag prioriterar stabilitet före låg vikt och det går ju att uppgradera med en bättre kula längre fram. Jag vet – dumsnåla inte, man får vad man betalar för o.s.v. men i mitt fall är det 1500.- eller inget alls så det bästa jag kan få för de pengarna är OK.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto