ANNONS
Annons

Stativ, trådutlösare, batterigrepp och reflexskärm till nybörjare!

Produkter
(logga in för att koppla)

maljo

Ny medlem
Hejsan!
Jag är en amatörfotograf som har blivit inspirerad att fota mer. Jag har en EOS 400D och vill köpa ett stativ. Fick rekommendationen av min fotolärare att köpa ett Manfrotto 190 med kulled (ca 2000kr), men jag vet inte om jag kommer att använda det så mycket att det känns motiverat att köpa ett så pass dyrt. Har ni något förslag eller tycker ni att jag bör satsa på det stativet? Och kan man använda "700 RC2 mini videohuvud" även till en Canon systemkamera eller är det endast till för videokameror?

Jag undrar också angående trådutlösare till EOS 400D. Förslag?

Batterigrepp till EOS 400D, finns det?

Och en smidig reflexskärm - vilken storlek bör jag ha och vilken färg är att föredra? (Vit/guld eller vit/silver?)

Jag är jättetacksam om jag får svar på dessa frågor.
Om alternativen inte heller är alltför dyra blir jag glad, eftersom jag studerar och inte har särskilt mycket pengar att spendera.

Ska du köpa ett stativ så skall du köpa ett bra. Annars lär du ångra dig och stativet blir liggande hemma. Om du inte känner att du behöver ett stativ så vänta tills dess du behöver ett.

Hejsan!
Jag är en amatörfotograf som har blivit inspirerad att fota mer. Jag har en EOS 400D och vill köpa ett stativ. Fick rekommendationen av min fotolärare att köpa ett Manfrotto 190 med kulled (ca 2000kr), men jag vet inte om jag kommer att använda det så mycket att det känns motiverat att köpa ett så pass dyrt. Har ni något förslag eller tycker ni att jag bör satsa på det stativet? Och kan man använda "700 RC2 mini videohuvud" även till en Canon systemkamera eller är det endast till för videokameror?

Jag undrar också angående trådutlösare till EOS 400D. Förslag?

Batterigrepp till EOS 400D, finns det?

Och en smidig reflexskärm - vilken storlek bör jag ha och vilken färg är att föredra? (Vit/guld eller vit/silver?)

Jag är jättetacksam om jag får svar på dessa frågor.
Om alternativen inte heller är alltför dyra blir jag glad, eftersom jag studerar och inte har särskilt mycket pengar att spendera.

Håller med föregående, köp ett bra stativ direkt så slipper du bli besviken.
Reflexskärmar finns de smidiga som man kan typ vika ihop så de blir mycket mindre.

Jag tycker att en 90 cm skärm är precis lagom som allroundskärm. I princip behöver du nästan alltid någon som håller skärmen åt dig när du skall använda den eller så behöver du ett tämligen kraftigt stativ som gör jobbet åt dig. (Skärmen blir som ett segel och det behöver inte blåsa särskilt mycket för att den skall rubba sig)

Jag har köpt mina skärmar från Kaffebrus och visst märks det skillnad jämfört med skärmarna från Lastolite i kvalitet. Jag har dock inte märkt något beträffande ytan på skärmen utan den är precis lika fin som för några år sedan.

Jag valde att köpa en skärm "5 i 1". Guldsidan är vanligast för mig, därefter silver och svart! (bakgrund macro)

Håller med övriga talare.
Ett billigt stativ är ofta så pass dåligt att man undviker att använda det, och det är ju inge bra.
Ett stadigt stativ med en bra kula är lätt att arbeta med, och då blir det bra resultat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar