Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativ till d70s

Produkter
(logga in för att koppla)

oskarH

Medlem
Hej! Jag letar efter ett stativ till min d70, Vad rekomenderar ni? Det finns ju hur mkt som helst att välja bland, pris 400-800:-.../oskar
 
Ett tipps är att lägga lite mer pengar på stativet.
För typ 1500-2000 kr så får man ganska bra grejer i jämförelse. Kolla på manfrotto 055 eller 190 serien.
 
Hej!

Själv köpte jag ett trästativ, Stabil, med Manfrotto kulled 490 och snabbfäste från optipod.. Visst, det är klart mycket högre priser än vad Du tänkt Dig lägga på stativ.. men ibland är det bättre att kanske vänta lite och köpa rejäla saker.. Ett stativ, måste väga lite för att få rätt stabilitet och tänk också på att det skall vara enkelt att fälla ut och fälla ihop.. så man inte drar sig för att använda det bara för det krånglar.. Jag har bla vid några tillfällen lånat sådana och slutade med att jag inte ville använda stativen..
 
Om du är ute efter billiga alternativ så kolla på Manfrotto 728B eller 724B.
Annars skulle jag, precis som Martin är inne på, kolla på Manfrotto 190PROB eller 055PROB. Kombinera med Kulled 486 eller 488, eller trevägshuvud 141.
 
Tja,

Som de tidigare inläggen föreslår, köp ett lite dyrare eller hitta ett gammalt begagnat för en billig peng. Grejjen med de billiga stativen är att de oftast är av dålig kvalite, plastiga och ostabila.

Ett stativ ska ju vara stabilt annars är det ju ingen poäng med att ha det. Att lägga ner 800:- nu på ett stativ som du kommer ångra och inte kunna sälja begagnat för någon märkvädrig summa gör ditt nästa ordentliga stativ 800:- dyrare.

Köper du ett för 800 kommer du med stor sannolikhet vilja ha ett bättre sen. Ett tips är som sagt att kolla efter ett begagnat om du har begreänsad budget.

Mer konkret, kolla vikt (tungt=stabilt, lätt=dyrt) och hur den är att jobba med, behöver du vattenpass på den, går det att fästa rem på den.. osv.

Hoppas detta var till någon hjälp.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.