Annons

stativ som fungerar som vadar/vandringstav

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobi@s

Medlem
Hej,

Någon som kan ge ett tips på ett enbent kamerastativ som även fungerar för enstaka vadning/vandring .(flugfiskar nämligen).
Kraven ur fotosynpunkt är INTE jättehöga utan skall fungera med som ett extra stöd då & då.

Sökte som hastigast på forumet men hade svårt att skilja ut några bra tips

Har Manfrotto någon t.ex?
Jag antar att nedan inte är tillräckligt stabil eller tålig? (Måste den vara vattentät för övrigt?)
http://www.cyberphoto.se/index.php?http://www.cyberphoto.se/stativ/manfrotto/676.php

Tack på förhand!
Mvh Tobias
 
Jag har ett Manfrotto 679B som jag har testat att använda som vadarstav. Och tja, det funkade rätt bra, det hade varit ännu bättre om man slapp stativgängan i toppen, men som en nödlösning funkade det bra.

Nu var det inte speciellt tung ström där jag vadade, bara djupt, storsten och hålor, men jag irriterade mig lite på att mitt stativ var lite för kraftigt med mycket luft i benen vilket gjorde det lite svårare än med en riktig vadarstav.

Några negativa effekter på stativet har jag inte noterat ännu, men det kommer lite vatten rinnande då och då från stativet trots att det är 4 dagar sedan jag vadade och det har blivit många timmar i en het bil.
 
HEJ
Tänk på att du måste ha något som tynger ner staven så att den inte flyter upp,själv har jag en vanlig vadarstav som jag satt en kameragänga på.Kenneth boström har färdiga stavar med gänga har ej internet adressen sök på google
 
Jag tror det finns vandringsstavar som kan funka som stativ. I första hand stav, i andra hand stativ. Stativen är kanske bättre som statv och sämre som stav?
 
Tack alla för era svar.

Jesper, dessa verkar ju lovande men det verkar svårt att hitta Novoflex & Viewfinder att köpa i Sverige?. Gitzo finns ju men kostar oxå mer.

Janne, just det hans stav "rackelhanen" har jag ju läst om tidigare..får kolla upp det oxå.
 
Jag har en Komperdell-stav med avtagbar top. Den fungerar fint som stav, men jag har hittills inte anvant den sa mycket som stativ.
Hittar inte den pa deras hemsida, men det ar en vandringsstav med stativ-feature.
Tre segment sa den kan packas ihop ordentligt nar man inte behover den.

A
 
Borra ett hål och plasticpadda fast en 1/4 gänga på favoritstaven. Sen kan du juh lyxa till det med en kulled på det.

/Erik.
 
Varför har man en vandrarstav och till vad? Då måste man ha en väldigt lätt packning för att få fria händer.

Bägge tummar under remmarna för att avlasta är standard. Är det som en slags klenod att hålla i händerna?

Förstår inte alls vitsen med att bära ännu en sak.Men å andra sidan bär jag med snus vilket är onödigt.

Skaffa en riktig ramryggsäck så är problemet löst. Häng remmen över ramen.

Har både en soft ryggsäck och en gammal. Föredrar den gamla men snart utslitna Haglöfs. Förstår inte varför tillverkarna övergett den klassiska ramen. Mycket bättre att bära tungt med en ram. Helt stabilt när man lastar på och av. Står på fast mark.
 
Senast ändrad:
Erik Bergqvist skrev:
Borra ett hål och plasticpadda fast en 1/4 gänga på favoritstaven. Sen kan du juh lyxa till det med en kulled på det.

/Erik.
Ungefär så gör jag med.
Fast min 1/4 gänga sitter på ett kort rör (ca 30cm)som träs över staven när det är dags att fota. Sedan är det ett förlängningsskaft i aluminium (måleri) som jag har som stav. Delarna skruvas ihop (Om man vill)
 
Om man går i oländig terräng så är det rätt så skönt att ha en stav som extra stöd när man bär tungt på ryggen...

Kan man dessutom använda staven som stativ så är det inte helt fel.
 
Benbo Trekker enben!!!

Jag har det inte själv, men jag kommer definitivt att köpa det. Stativet måste vara konstruerat av nån som både är fotograf och flugfiskare. Nedre sektionen på stativet är vattentätt.

//Lasse

Edit: finns på photax.se
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.