Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativ - snabbplatta

Produkter
(logga in för att koppla)

drejjan

Aktiv medlem
Hej!

Köpte ett Manfrotto 055XPROB+501HDV igår (mycket nöjd)!

Min fundering är dock, när jag har prövat att filma hemma panorerar jag med högerarmen, samtidigt som jag fokuserar med vänstra handen. Dock har jag märkt att kameran väldigt lätt snurrar av snabbplattan. Den snurrar inte av helt och hållet och ramlar av, men den lossar från dess "fasta" position, och när jag panorerar huvudet följer inte kameran med helt. Jag har dragit åt plattan ganska mycket för att se ifall samma sak händer, och det gör det ändå efter viss användning (dock mycket mindre än förväntat). Den där lilla knoppen som ska in i ett hål kan ju inte användas då det inte finns något hål i kameran.

Plattan ser ut som såhär (dock inte samma)

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=680711

någon som känner igen sig?

Tack på förhand!

Hej!

Köpte ett Manfrotto 055XPROB+501HDV igår (mycket nöjd)!

Min fundering är dock, när jag har prövat att filma hemma panorerar jag med högerarmen, samtidigt som jag fokuserar med vänstra handen. Dock har jag märkt att kameran väldigt lätt snurrar av snabbplattan. Den snurrar inte av helt och hållet och ramlar av, men den lossar från dess "fasta" position, och när jag panorerar huvudet följer inte kameran med helt. Jag har dragit åt plattan ganska mycket för att se ifall samma sak händer, och det gör det ändå efter viss användning (dock mycket mindre än förväntat). Den där lilla knoppen som ska in i ett hål kan ju inte användas då det inte finns något hål i kameran.

Plattan ser ut som såhär (dock inte samma)

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=680711

någon som känner igen sig?

Tack på förhand!

Jepp, känns igen :-/

Den enda lösningen som verkligen fungera, tror jag, är att
köpa en platta som är anpassad till kamerahuset. Då finns klackar som passar huset och plattan kan inte vridas.

Frågan är om det finns sådana som passar till ditt huvud.
På stativet alltså ;-)

Känns igen och det är, som sagt, troligen svårt att komma ifrån utan plattor skräddarsydda för kamerahuset. Av just denna anledning valde jag att inte skaffa huvud från manfrotto, utan ett som är arca-kompatibelt. Nu har jag dock inte koll på hurvida det finns videohuvuden som har arca-snabbfästen, eller om det finns dylika som det går att byta snabbfäste på.

Till panorama funkar det väldigt bra med videohuvuden, sen finns det ju speciella panoramahuvuden för stillbild. funkar också jättebra. Man bör helst inte dra i själva kameran.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto