Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativ och väska

Produkter
(logga in för att koppla)

BaViktor

Medlem
Hejsan.

Jag har skaffat mig ett Bigma 50-500mm objektiv nu och är ute efter ett prisvärt och stabilt stativ till detta. Har funderat på:

http://www.tvspelsweb.se/trebensstativ-weifeng-181cm-kolfiber-inkl-huvud-p-3319.html
som recenceras på:

http://www.brastativ.se/test-av-kolfiberstativ-weifeng-wfc-594t/

Någon som har något att säga om detta? Budgeten är rätt begränsad så vill gärna inte betala så mycket mer än de där 1200:-

Verkar vara prisvärt och relativt lätt, har ju även fått bra recension, de flesta andra kolfiberstativen är dyrare. Finns det något annat stativ som rekomenderas?

Sedan så letar jag efter en ny fotoryggsäck som ska vara klara av att ha kameran med 50-500 objektivet monterat. Några tips?

Ha det bra

Viktor

Brastativ.se verkar drivas av ägaren till tvspelswebb.se (vilket är någorlunda tydligt utskrivet på sajterna), så jag skulle inte lita allt för mycket på den recensionen.

Vidare känns en maxbelastning på 5-6 kg ganska lågt för ett teleobjektiv som väger ca 2kg. Lägg till kamera, eventuellt någon vikt för att stabilisera stativet, samt vikten för din egen hand/arm när du arbetar med kameran, och mariginalerna blir snabbt små. När du dessutom använder brännvidder på 300mm+ är det frågan om stativ med så låga specifikationer verkligen kommer klara av att stabilisera kameran tillräckligt. Du bör nog fundera på om du skall lägga 1200kr på ett stativ du riskerar bli missnöjd med (vilket förståss inte är säkert att du blir), eller om du skall vänta och spara ihop till ett bättre stativ som du med större säkerhet kommer vara nöjd med i många många år.

Okej, bra observation, ifall det är samma ägare.

Tack för tipset, den var ju billig.

Men hur mycket behöver man lägga för att få ett "bra" stativ?

Kanske bäst att kolla på beg, marknaden för mig då?

Något som jag har märkt när jag provat olika stativhuvud med kulor är att de lätt ändrar vinkel när man drar åt dem. Med så lång brännvidd som 500 mm så är det bökigt att ställa in bilden när kulan kan flytta bilden bortåt en hel bildruta. En del av den förflyttningen beror säkert även på att stativet inte riktigt orkar vridningen som ett långt och tungt objektiv innebär. Har inga direkta billiga köpråd mer än att ha koll på det fenomenet.

Någon som har något att säga om detta? Budgeten är rätt begränsad så vill gärna inte betala så mycket mer än de där 1200:-

Spara pengarna och spara ett tag till så du får råd med ett riktigt bra stativ. När det gäller stativ är det väldigt mycket så att man får vad man betalar för.

Om man köper ett billigt stativ brukar det sluta med att man ändå köper ett dyrt senare, så det är billigare att köpa det dyra från början och skippa det billiga.

Det är troligtvis inget att ha.
Själv använder jag Manfrottos 055B & det är på gränsen till en F5+80-200.

Riktigt bra stativ med bra kula är väldigt dyra.
Priserna hamnar nog från 4000-15000.

Det är jag som skrivit den recensionen och jag kan verifiera ännu en gång att det är ett bra stativ. Jag är ingen proffsfotograf men som hobbyfotograf så uppfyller det absolut mina krav för vad jag tycker ett stativ skall prestera. Jag känner inte till alla stativ på marknaden men jag tror du får leta efter ett bättre stativ i den prisklassen.

Sen självklart så finns det bättre men då kostar det också. Har du några specifika frågor om weifeng så är det bara att fråga, jag har det här jämte mig.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto