ANNONS
Annons

Stativ och huvud till makro

Produkter
(logga in för att koppla)

Kamila

Avslutat medlemskap
Hejhopp!

Är helt ny här och pinsamt nog börjar jag med enkel fråga om köpråd.
Plåtar rätt mycket orkidéer i alla möjliga former (samling på 150 rena arter). Makro har blivit min grej och började uppdatera så småningom min utrustning. Just nu använder jag D80 och nikon 105mm och är rätt nöjd med resultatet men min bekymmer har blivit stativkrångel. Vanligt plastig Velbon som funkade bra då hade jag endast lätt hybrid kamera på, men nu med 3kg minst på plattan #%&%&%&#¤#" glidder hela skiten ner, när jag vill fota en stående format på bilden....
Hjälp! Behöver en stadig stativ - behöver inte vara lätt, fotar i hemmamiljö och flyttar inte på den så mycket. Huvud (kulled?) måste vara briljant på att hålla vikten i vertikalt lägge, hitta konstiga vinklar, och vara lätt att hantera, när det gäller små justeringar (2mm höger, 1mm till vänster...)
Budget - inget fantastisk summa, sparpengar på 4000 - för både stativ och huvud.
Har tittat lite själv - Manfrotto 055xprob verkade okej men tappade mig i djungel av kulleder....

Tacksam för tid ni kan lägga på för att hjälpa mig ;)

Kamila
 
Senast ändrad:
Det låter som att du ska ha en makrosläde: http://www.kaffebrus.com/makroslade-for-canon-nikon-minolta-pentax-olympus-etc-670.html

055'an är ett bra stativ som finns i många utföranden. Jag har 055ProB själv, och jag har alltid varit mycket nöjd med det stativet. Det är givetvis långt från det stadigaste stativet som finns, men jag tycker att det är väldigt prisvärt.

Lämpligt huvud när man kör med makrosläde vet jag dock inte, jag har aldrig använt en makrosläde själv. Kan tänka mig att en kraftigare kulled kan vara bra. Men då vill man som sagt ha en kraftig modell som absolut inte glider när man meckar med makrosläden.

Som kuriosa kan jag nämna att jag körde en större fyrhjuling (600cm2) genom skogen och hade stativet låg i en mjölkback frampå. Vid ett tillfälle råkade jag fläska på lite för mycket, och stativet flög ur, landade framför och kilade fast sig mellan underredet och marken så det agerade stavhoppningsstav. Hela fyrhjulingen lyfte altså i framändan, och jag tänkte att nu är det kört..det var det stativet. Men nejdå, ett par rejäla repor var allt. Kulleden klarade sig också.
 
He he he det ultimata sättet att testa om man satsade sina pengar på kvalitégrejer ;) ;)
Whooaaa - makrosläde - aldrig sett något sånt förut! Så mycket att lära sig, hela tiden =) Lägger absolut den prylen på minnet =) Men börjar nog med rätt kulled ;)
 
Ja precis :)

Fördelen med en makrosläde, förrutom det uppenbara med att man kan justera kamerans position mer precist, är ju att man även fokuserar med den. Nu är jag som sagt ingen makroexpert, det enda makroobjektiv jag äger är utlånat sedan länge, men jag vet att det kan vara riktigt trixigt att få fokus rätt, och att AF sällan är något att ha.

Kulled kan jag tyvärr inte rekommendera någon, jag har själv två stycken olika men ingen av de skulle vara lämplig för makro (för svårt att göra små justeringar på den ena, den andra rör sig lite när man låser).
 
He he he det ultimata sättet att testa om man satsade sina pengar på kvalitégrejer ;) ;)
Whooaaa - makrosläde - aldrig sett något sånt förut! Så mycket att lära sig, hela tiden =) Lägger absolut den prylen på minnet =) Men börjar nog med rätt kulled ;)

Kolla hos Photax, de har varit bra att göra affärer med.
<< http://www.photax.se/index.htm >>
och titta under kamerastativ och tillbehör. Där finns både stativhuvuden som är lämpliga när man tar stående bilder och ovannämnda makroslädar. Benbostativet som de säljer är mycket användbart men fordrar tillvänjning och övning annars blir man lätt vansinnig. Jag vet för jag har ett som jag moddat lite så det är lite mer samarbetsvilligt.
 
He he he det ultimata sättet att testa om man satsade sina pengar på kvalitégrejer ;) ;)
Whooaaa - makrosläde - aldrig sett något sånt förut! Så mycket att lära sig, hela tiden =) Lägger absolut den prylen på minnet =) Men börjar nog med rätt kulled ;)

Jag har precis samma macroskäde och den duger till EOS 3 med bg, 70mm macroobjektiv med 1,4TC - den är bra trots rimligt pris. Jag brukar sätta släden på mitt gamla videostativ med vev till mittpelaren för att underlätta även höjdjusteringen gentemot objektet. Tar jag ut prylarna så skruvar jag släden på det tyngre manfrottosativet och låter blixten sitta på det vekare stativet.
 
Den här bytte jag upp mig till i somras och ångrar inte en sekund.
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=3172188

Har just Nikon med Nikons 105 VR och kulleden håller för minimala justeringar och kniper fast ordentligt. Hade tidigare 488RC2 som inte var tillräckligt bra vid makro.

Ett Manfrotto 055 funkar fint, har själv 190ProB och har inget behov av att byta upp mig för makrofotograferingens skull. Däremot är det lite klent för långa telen.

Makrosläde är till för finjusteringar i längdled och är nog litet överkurs.

/FW
 
Macrosläden som nämnts tidigare är ett mycket värdefullt redskap. Köp det när du känner behov av det. Det är framför allt bra till kortare brännvidder och i kombination med mellanringar eller bälg.

Jag valde ett macrostativ från http://www.stabil.nu
Till det har jag Manfrotto #056. Huvudet tål mer än vad som anges. Jag hänger på en D3 med Tokina 100mm utan problem. http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=700056
Det fanns en kraftigare version som hette #115. den verkar utgått, så hittar du en på annons eller auktion, så köp. (min håller jag hårt i)
Ovanpå huvudet placeras en Vixen finjusterare. http://www.rymdbutiken.com/index.cfm?fuseaction=product.display&Product_ID=288

För att bli av med flexet har jag bytt ut alla anliggningsytor till kork. Jag har skrivit en artikel i ämnet här: http://foto.ifokus.se/Articles/Read...Community.Board.ArticleGroup&ThreadListPage=1
 
Mums, mycket gott fick jag googla på efter tips från er ;)
Samtidigt har jag också förståt mina behöv lite bättre. Som sagt fotar jag i hemmamiljö i vardagsrummet mot en svart bakgrund. Så en sån vacker stativ som Benbo skulle jag inte ha användning av - fast jag är sugen när jag ser, vad den kan! Well, well det blir säker en sån om jag bestämmer mig att gå ut och "go nature" =)
Så stativet står rätt stilla på sin plats när jag fotar - det är huvudet, som måste klara olika manövreringar och det ska gå fort att ställa om den. Jag är nämligen en sån som har en tålamod på nivå = -2, dvs saker ska gå fort att fixa! =)

Så än så länge Manfrotto Kulled 468MGRC2 verkar uppfylla mina behöv. Finns det inget billigare och lika bra? (Wannabe smålänning - fast jag ska inte snåla om det behövs - kvalitén varar längst). Min stortsta bekymmer i nulägget är att kameran glider av snabbplatan pgv tyngd (3kg= kamera+objektiv).

Hur är det med trevägshuvuden? http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=1559582

http://www.scandinavianphoto.se/product/list.aspx?sid=6264573

Är det något att ha? Eller är det för många moment på en sån och med kulled verkar man få det till snabbare?
Har aldrig jobbat med kulled eller trevägshuvud, så jag vet inte vad jag missar i bägge fall.

Tackar än så länge för tid som ni har lagt på en "nybörjare/amatör" =D
 
Mums, mycket gott fick jag googla på efter tips från er ;)
Samtidigt har jag också förståt mina behöv lite bättre. Som sagt fotar jag i hemmamiljö i vardagsrummet mot en svart bakgrund. Så en sån vacker stativ som Benbo skulle jag inte ha användning av - fast jag är sugen när jag ser, vad den kan! Well, well det blir säker en sån om jag bestämmer mig att gå ut och "go nature" =)
Så stativet står rätt stilla på sin plats när jag fotar - det är huvudet, som måste klara olika manövreringar och det ska gå fort att ställa om den. Jag är nämligen en sån som har en tålamod på nivå = -2, dvs saker ska gå fort att fixa! =)

Så än så länge Manfrotto Kulled 468MGRC2 verkar uppfylla mina behöv. Finns det inget billigare och lika bra? (Wannabe smålänning - fast jag ska inte snåla om det behövs - kvalitén varar längst). Min stortsta bekymmer i nulägget är att kameran glider av snabbplatan pgv tyngd (3kg= kamera+objektiv).

Hur är det med trevägshuvuden? http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=1559582

http://www.scandinavianphoto.se/product/list.aspx?sid=6264573

Är det något att ha? Eller är det för många moment på en sån och med kulled verkar man få det till snabbare?
Har aldrig jobbat med kulled eller trevägshuvud, så jag vet inte vad jag missar i bägge fall.

Tackar än så länge för tid som ni har lagt på en "nybörjare/amatör" =D

Hur kan kameran glida av snabbplattan? Den sitter ju fast i kameran
 
=)
Ja, spelar ingen roll hur hård försöker jag skruva åt skruven som sitter under snabbplatta mot kamerahus. Så fort tar jag lodrätt lägge så glider själva kamerahus neråt - den glider runt på själva skruven =/ Hoppas att du förstår mig =)
 
Jag föreslår
1. Bomstativ, det finns flera tillverkare t ex Gitzo Explorer dyra men riktigt bra kvalité. Kolla gärna in andra tillverkare
2. Växellänkshuvud Manfrotto 405, lite billigare Manfrotto 410 extremt bra finjusteringsmöjligheter
3. Fokuseringsläde t ex Manfrotto 454
4. Ett objektivfäste på objektivet som kan rotera runt den optiskaaxeln så du kan vride stående liggande utan att behöva ändra inställningar på stativ, stativhuvud eller släde.

Jag fotograferar en hel del blommor och använder ovanstående och skulle inte byta bort något av det utom möjligen Manfrotto huvudet till en Arcaswiss C1 men 20 papp för ett huvud är långt utan för min budget...
 
Det bästa när man ska köra kameran i porträttläge är att använda en så kallad L-bracket. Den skruvas i stativgängan i kameran, och gör så att man kan fästa snabbplattan på sidan av kameran istället för under. Då behöver man inte köra stativhuvudet i lodrätt läge, och problemet med att plattan roterar under kameran försvinner.

L-bracket: http://www.outbackphoto.com/the_bag/uwes_tripods/10d_0001_0714_l-bracket.jpg

Jag använder också RRS L-brackets till mina kameror. Givetvis är det den bästa lösningen. Men alla hyfsade kulleder och snabbplattor klarar att ha huvudet i lodrätt läge utan att plattan roterar. Endast de allra sämsta kan göra så
 
Vill du ha en riktigt bra kulled som du skriver så kostar det en del. En Arca-Swiss Z1 kostar drygt 300 euro inklusive moms. En Markins Q3 269 dollar exklusive moms. En RRS BH-40 nästan 400 Euro inklusive moms. Alla med snabb-fäste på kulleden.
De hade rea på BH-40 för tre veckor sen och då kostade den bara 129 Euro
 
Sorry Walle - blind ;)

Atotowi - har du möjlighet att fota din "stativ-kit"? Allt du beskriver låter väldig spännande och är säker den ultimata grejen för makro-älskare =) =) Fast det rymms inte i mina hård sparade 4000, eller? ;) ;)

Åh jag vet allt detta kostar pengar =D Smaka det så kosta det, men samtidigt vill man ha något vettig balans över situation när man fotar som amatör på fritiden och inte är proffs som får betalt för det. Det kanske behöver inte kosta så mycket för en amatör och ändå kan vara praktiskt och kan göra bra jobb ;) ;)
 
Pengar är ju alltid ett litet aber...
Manfrotto Trevägshuvud 410 som jag har kostar 2195:- på scandinavian, storebror som faktiskt inte bara är större utan en aning mer lättjobbad oxå rockar dock loss på 4995:-...

M454 fokuseringsplatta 1100:- jag efterlyst min på prylmarknaden och fick den för 400 tror jag det var. Så det kan vara ett tips. Det finns nästan alltid nån som tröttnat och har en liggande...

När det gäller bomstativ så finns det t ex Induro på YFO i kolfiber som alternativ. Jag inhandlade dock mitt i Gitzo i Basalt inkl Manfrptto 410 på Robertwhite i england som hade rea på stativet för 5100:- tillsammans.

Såg på fotomässan nåt annat fabrikat som verkade ganska trevligt minns dock inte vilket. Så det finns alternativ till Girzo som kan spara en del slantar. Ska man inte bära omkringdet kan ju aluminium vara ett alternativ oxå.

En objektivfot brukar gå att inhandla på t ex e-bay eller liknande för nån hundralapp.

Jag mailade dig oxå och bifogar en bild tagen i all hast det som inte riktigt farmgår kanske är att mittpelaren (bommen) lutar bortåt och att kameran är lätt roterad i stativfoten för att kompensera.
 

Bilagor

  • IMG_4003.jpg
    IMG_4003.jpg
    89.1 KB · Visningar: 335
Hejhopp!

Är helt ny här och pinsamt nog börjar jag med enkel fråga om köpråd.
Plåtar rätt mycket orkidéer i alla möjliga former (samling på 150 rena arter). Makro har blivit min grej och började uppdatera så småningom min utrustning. Just nu använder jag D80 och nikon 105mm och är rätt nöjd med resultatet men min bekymmer har blivit stativkrångel. Vanligt plastig Velbon som funkade bra då hade jag endast lätt hybrid kamera på, men nu med 3kg minst på plattan #%&%&%&#¤#" glidder hela skiten ner, när jag vill fota en stående format på bilden....
Hjälp! Behöver en stadig stativ - behöver inte vara lätt, fotar i hemmamiljö och flyttar inte på den så mycket. Huvud (kulled?) måste vara briljant på att hålla vikten i vertikalt lägge, hitta konstiga vinklar, och vara lätt att hantera, när det gäller små justeringar (2mm höger, 1mm till vänster...)
Budget - inget fantastisk summa, sparpengar på 4000 - för både stativ och huvud.
Har tittat lite själv - Manfrotto 055xprob verkade okej men tappade mig i djungel av kulleder....

Tacksam för tid ni kan lägga på för att hjälpa mig ;)

Kamila

Jag har en kombination med Manfrotto 190XPROB och Dörr HB-36 kulled från Cyberphoto. Funkar jättebra. Huvudet har en snabbplatta som går att justera i djupled, som borde funka bra för makro (har inte testat själv än). Hela kalaset går på under 2000 kr.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.