Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativ/objektiv test

Produkter
(logga in för att koppla)

sagan

Avslutat medlemskap
Jag har gjort en enkel test med nya stativet och objektivet.

(kamerahus Canon EOS 10D)

Tamron 28-75/2.8 resp. Manfrotto kolfiber 441.

stativhuvud

Autovitbalans..kanske inte så lämpligt men det är det iaf :)

"med" och "utan" i filnamnen betyder med eller utan spegeluppfällning.

Inget är ändrat från originalfilerna annat än att de är komprimerade till ca 1mb styck.

http://www.lindev.org/Kim10D/objektiv test¨

Tänker göra en test utomhus i solen när tillfälle ges oxå.

Tycker Tamronet visar upp en mycket hög kvalité redan på f2.8..både på 28mm och på 75mm.

Vilka tider handlar det om? Spegeluppfällningen hjälper ju bara runt 1/30 - 1" och oftast på lite längre brännvidder. Jag kan inte se någon skillnad på bilderna med/utan

Japp, jag är av samma uppfattning.

2.8 utan är vid 0.4 sek och den på 5.6 utan är vid 1.6 sek.

Prova att göra test på spegeluppfällningen med ditt Canon 100-400.
Då borde man juh se större skillnader.

Senast ändrad:
Jag har gjort en test med Soligor PRO 2x konvertern på Tamronobjektivet för de som är intresserade.

http://www.lindev.org/Kim10D/objektiv test/tamronkonvertertest

Säger förhoppningsvis en del om konverterns kvalitet, mer än något annat.

Ser riktigt bra ut vid f/5.6 tycker jag.

(vänligen ignorera de andra konvertertestbilderna i den andra albumet...av någon anledning gick de inte att ta bort)

Objektivet är vid 5.6..sen torskar man två bländarsteg med konvertern..japp.

Så det är knappast något för actionfotografering :)

Jag ska göra ett nytt försök på månfotografering vid f/5.6 (f/11) med nya stativet...förra gången blev de så suddigt att jag slängde bilderna.

I vilket läge stod mittpelaren?
Det är något jag tycker är nog så viktigt att veta när man läser tester av stativ med mittpelare.

Olle

Tack för svaret, Kim!
Anledningen till att jag frågade är att en mittpelare i högsta läget ofta orsakar mer instabilitet än aldrig så rackliga ben.

Olle

Javisst..mittpelaren i högsta läget är sällan en bra ide..det är därför man inte bör köpa stativ som är korta (så man "måste" ha mittpelaren högst upp)

Så jag förstod anledningen till frågan m.a.o :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar