Annons

Stativ med kulled till Canon eos 7d

Produkter
(logga in för att koppla)

I.Rossolini

Avslutat medlemskap
Har en Canon eos 7D + batterigrepp + Canon 24-70 = vilket innebär att utrusningen väger en del och jag har märkt att man inte riktigt kan använda vilket stativ som helst.

Jag är intresserad av att förutom att fota landskap, kunna fota porträtt och är ute efter ett stativ (tre ben) som inte är alltför dyr.

Vad rekommenderas?
 
Alla bättre stativ kommer ha separat kulled. Sedan är Aluminium stativ stabilare i SAMMA STORLEK som kolfiber p g a högre vikt. Sedan i samma VIKT kan ju kolfiberstativet vara rejälare och därför stabilare (men blir ju mycket dyrare). Om du är ute efter kolfiber, köp begagnat eller överväg en billigare Gitzokopia som t ex Benro eller Induro. Skall du ha aluminium, överväg Manfrottos 055 och skall du köra makro 055XPROB. Känn dock på låsen. Vissa föredrar starkt vridlås à la Gitzo, andra knäpplås à la Manfrotto. Funder också på om du skall ha 3 eller 4 sektioner i benen. 3 sektioner och samma höjd - längre och otympligare att bära men stabilare och snabbare att fälla upp, 4 delat - mindre att bära och kör du mest med bara 1-2 sektioner öppna sparar du storlek. 4 delat för samma totalhöjd väger lite mer än 3 delat (fler delar och överlappande sektioner).

Huvuden: Du vill ha kulled. Själv hittade jag Manfrotto 468MG till ett bra pris, men normalt kostar dessa över 2500:-. Mest stabilitet för pengarna får du med Cullman Magnesit serien eller Induro/Benro. Kolla att plattan (vid snabbfäste) är tillräckligt stor och stabil. T ex så har även Manfrottos 468MG med RC2 plattan mindre stabilitet än samma kulled med RC5 plattan.

Skall du ha många tillbehör längre fram är det en fördel om de är kompatibla med Arca Swiss standarden, detta har inte Manfrotto. Själv har jag däremot inte brytt mig om detta. Skulle behovet uppstå köper jag en ny kulled då.

Om du överväger att ta en titt på smidiga 3 vägshuvuden, kan du ta en titt på Manfrottos 410 som har snabba vred då du bara vrider lite för att låsa upp och sedan släpper för att låsa. Denna tål 5Kg och kostar runt 1700:-. Den större 405 är jättestabil men kostar mycket mer.
 
Om du vill ha ett stort tungt stabilt aluminium stativ så har jag ett Manfrotto 117:
http://manfrotto.com/product/8709.58969.76882.0.0/117B/_/117B_Professional_VideoMovie_Triopd_Black

Dock inte svart utan gult och som troligen har använts på byggen för avvägningsinstrument så det har rejäla "spik" fötter (som spett ungefär). Men de går att byta ut till Manfrott R117.04
http://mediacdn.shopatron.com/media/mfg/2747/media_document/live_2/117B_20010326.pdf?1272346399

Stativet kan du få billigt om du hämtar det i Enköping.
 
Sen skulle jag säga att kolfiber är lika stabilt i sig som aluminium även om det väger mindre. Kolfibern är vrid och böjstyvare än aluminium. För att kompensera den lägre vikten får man använda lämplig krok att hänga sin foto utrustning om det skulle blåsa.

Dessutom har kolfiber, trå materal en annan sak som ör en fördel och det är att de inte har någon efterklang dvs de dämpar vibrationer mycket snabbare.
 
Sen skulle jag säga att kolfiber är lika stabilt i sig som aluminium även om det väger mindre. Kolfibern är vrid och böjstyvare än aluminium. För att kompensera den lägre vikten får man använda lämplig krok att hänga sin foto utrustning om det skulle blåsa.

Dessutom har kolfiber, trå materal en annan sak som ör en fördel och det är att de inte har någon efterklang dvs de dämpar vibrationer mycket snabbare.

Kan stämma i sig, men den enda test jag sett jämförande kolfiber och aluminium i PROFFSFOTO rekommenderade aluminium som stabilare i test mot kolfiber, förvisso, säkert utan vikt fastsatt.
 
Jag är nöjd med mitt Manfrotto 055. Till det hittade jag en gammal begagnad MoonBall-kulled. Tillsammans fungerar de alldeles utmärkt tillsammans med min EOS 5D MkII. Kör jag med tele använder jag förstås gluggens stativfäste.
 
Har en Canon eos 7D + batterigrepp + Canon 24-70 = vilket innebär att utrusningen väger en del och jag har märkt att man inte riktigt kan använda vilket stativ som helst.

Jag brukar skruva bort mitt batterigrepp när jag ska köra stativbilder. Bottenplattan på huset är mycket stabilare än plastbotten på greppet.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.